Naukowcy: Kanał Śląski szansą rozwoju żeglugi śródlądowej – mapa poglądowa (wideo)
Naukowcy: Kanał Śląski szansą rozwoju żeglugi śródlądowej – mapa poglądowa (wideo).
Kanał Śląski, który ma połączyć Wisłę z Odrą, to szansa rozwoju nowoczesnego, opłacalnego i przyjaznego dla środowiska transportu wodnego – przekonywali zgromadzeni w piątek w Sosnowcu (Śląskie) eksperci.
Na sosnowieckim Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego zorganizowano konferencję naukową pt. „Kanał Śląski i Droga Wodna Górnej Wisły – szanse i wyzwania”.
„Ma to być arteria łącząca Kraków, Małopolskę z Katowicami i Wrocławiem, czyli potężna magistrala żeglowna, która ma za zadanie przenieść ruch z autostrad na autostrady wodne” – powiedział dziennikarzom kierujący Śląskim Centrum Wody Uniwersytetu Śląskiego prof. Andrzej Woźnica.
„Konferencja ma na celu przekonanie się, w którym miejscu jesteśmy, jakie mamy informacje na temat kanału, co jest jeszcze potrzebne i budowanie pewnego konsensusu między samorządem i rządem.
My, naukowcy, chcemy to wspierać od strony fachowej” – dodał dr hab. Damian Absalon z Uniwersytetu Śląskiego.
Kanał ma mieć 93 km. „Ostatnio takie kanały budowaliśmy na początku XIX w., w zupełnie innych warunkach, czyli Augustowski i Elbląski. To jest bardzo nowoczesne i bardzo duże wyzwanie.
Są kwestie, które wymagają rozstrzygnięcia ocen czy analiz. Postaramy się do tego wszystkiego ustosunkować przed rozstrzygającym studium wykonalności” – podkreśliła prof. Elżbieta Nachlik z Politechniki Krakowskiej.
Z zobowiązań zawartych w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej wynika, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu w Polsce.
Szacowany koszt budowy Kanału Śląskiego wynosi 11 mld zł, według wstępnych założeń miałby powstać do 2030 r.
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/