Powstaje uchwała krajobrazowa dla Świnoujścia. Szyld czy reklama?
Powstaje uchwała krajobrazowa dla Świnoujścia. Szyld czy reklama?
Trwają prace nad uchwałą krajobrazową, zwaną też kodeksem reklamowym. Będzie to dokument porządkujący przestrzeń publiczną miasta.
Wprowadzi zasady i warunki umieszczania reklam, urządzeń reklamowych oraz małej architektury i ogrodzeń na terenie całego Świnoujścia.
Świnoujście jest miastem bardzo zróżnicowanym pod względem krajobrazowym. Mamy piękną Dzielnicę Nadmorską, coraz ładniejsze historyczne śródmieście, rozległe tereny produkcyjne i portowe oraz wyjątkowe obszary naturalne.
Często jednak to, co godne wyeksponowania, ginie w zalewie byle jakich reklam, źle dobranych elementów małej architektury i nieestetycznych ogrodzeń. Celem uchwały nie jest jednak wyeliminowanie tych elementów, tylko ich uporządkowanie.
Ogólnodostępna przestrzeń miejska stanowi wspólne dobro. Wpływa na jakość życia i atrakcyjność miasta, jest jego wizytówką. W Świnoujściu jest to szczególnie ważne. Od jakości przestrzeni zależy atrakcyjność oferty kurortu.
W miejskiej przestrzeni obok domów, nawierzchni i zieleni znajduje się szereg elementów, które służą jej umeblowaniu.
Uchwała krajobrazowa, określając zasady ich sytuowania, daje możliwość zadbania o estetykę i tożsamość miasta oraz o właściwą hierarchię informacji wizualnych, które nas otaczają.
Konstrukcja uchwały krajobrazowej
Uchwała krajobrazowa musi zostać podjęta dla całego terenu miasta. W przypadku Świnoujścia to olbrzymi i bardzo zróżnicowany obszar. Miasto podzielone zostało na cztery strefy krajobrazowe: uzdrowiskową, miejską, portowo-przemysłową i naturalną.
Wspólne dla całego miasta zasady, obowiązujące dla wszystkich stref, zebrano w ustaleniach ogólnych. Wspólne będą również przepisy mówiące o terminach, sposobie i warunkach dostosowania istniejących elementów do nowych zasad.
Ustalenia szczegółowe uściślą ustalenia ogólne uwzględniając zróżnicowanie warunków krajobrazowych i specyfikę poszczególnych części miasta.
Szyld czy reklama?
Najważniejszym elementem regulowanym przez uchwałę będą reklamy. Ustawa krajobrazowa wprowadzi podział reklam na szyldy oraz reklamy nie będące szyldami. To ważne rozróżnienie.
Zgodnie z prawem, pod pojęciem szyldu należy rozumieć każdą „tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe informującą o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której (…) się znajdują”, są to więc zarówno tradycyjny szyld z nazwą lokalu jak i informacje o usługach, grafiki reklamowe na szybie i logotypy oferowanych produktów.
Każdy prowadzący działalność gospodarczą ma obowiązek informowania o swojej działalności, każdy ma prawo do szyldu. Rolą samorządu jest określenie zasad porządkujących sytuowanie szyldów w sposób dający wszystkim równe szanse, pozostawiający poszczególnym podmiotom jak największą swobodę i nie ingerujący w treść szyldów.
Bardziej rygorystyczne zasady będą dotyczyły lokalizowania reklam, które nie mają związku z prowadzoną w danym miejscu działalnością, a konkurując o naszą uwagę starają się wyróżnić i dominować w krajobrazie miasta.
Obiekty małej architektury i ogrodzenia
Do tej pory forma i usytuowanie obiektów małej architektury i ogrodzeń regulowane były poprzez zapisy planów miejscowych.
Uchwała krajobrazowa przejmie to zadanie, ustalając wspólne zasady dla całego terenu miasta, uwzględniające specyfikę poszczególnych stref krajobrazowych.
Konsultacje społeczne
Prace na projektem uchwały krajobrazowej zostały podjęte na podstawie uchwały Nr XXX/279/2017 Rady Miasta Świnoujście z dnia 4 kwietnia 2017 r. Zgodnie z procedurą określoną w ustawie o planowaniu przestrzennym, konsultacje społeczne projektu uchwały krajobrazowej, podobnie jak projektu planu miejscowego, polegają na wyłożeniu projektu uchwały do publicznego wglądu, a następnie zebraniu i rozpatrzeniu uwag zgłoszonych przez mieszkańców.
wyłożenie projektu uchwały odbyło się wiosną 2018 roku. Zebrane w czasie wyłożenia uwagi stanowiły cenny materiał do dalszej pracy nad projektem.
Obecnie przygotowywane są spotkania z konsultacyjne, które poprzedzą drugie wyłożenie projektu uchwały do publicznego wglądu.
Informacje o dalszym przebiegu prac nad projektem uchwały krajobrazowej, będą zamieszczane w lokalnej prasie i na stronach Urzędu Miasta.
W imieniu zespołu autorskiego
Alicja Cykalewicz Tymbarska
Podpis pod zdjęciem: Strefy Krajobrazowe.
Na stronie ministerstwa pod podanym poniżej linkiem znajdują się spoty dot. uchwał krajobrazowych: