51. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu
51. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu.
W niedzielę zawinął tam metanowiec Al Nuaman z ok. 200 tys. m3 LNG z Kataru. To ta sama jednostka, która przybyła do świnoujskiego terminalu z pierwszym transportem surowca.
Al Nuaman z Ras Laffan w Katarze płynął ok. 20 dni. To jego siódma wizyta w Świnoujściu. Metanowiec ma 315 m długości, 50 m szerokości i 121 910 t nośności. Pojemność jego zbiorników to 210 tys. m3. Zbudowana w 2009 r. jednostka pływa pod banderą Wysp Marshalla.
Surowiec przypłynął do Polski w ramach długoletniej umowy z Qatargas, na mocy której od 2018 r. dostawy dla PGNiG sięgają ok. 2,5 mld m3 LNG rocznie.
W ostatnich miesiącach 2018 r. PGNiG poinformowało, że podpisało cztery długoterminowe kontrakty na zakup LNG z USA. Dostawy od jednego z amerykańskich partnerów – Cheniere Energy – rozpoczną się w 2019 r.
Oprócz dwóch ładunków technicznych, od czasu komercyjnego otwarcia terminalu LNG w Świnoujściu w czerwcu 2016 r., którego operatorem jest spółka Polskie LNG, przypłynęło do Polski 38 ładunków z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, dziewięć dostaw spotowych – z Norwegii, USA i Kataru – oraz pierwsza dostawa w ramach kontraktu średnioterminowego z brytyjską firmą Centrica.
Wliczając dostawę od Naturgy, PGNiG zakupiło do tej pory ponad 4,2 mln ton LNG, co po regazyfikacji daje około 5,7 mld m3 gazu ziemnego.
Terminal w Świnoujściu ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.
Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln m3, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. m3, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.
Zachodniopomorski wojewoda Tomasz Hinc w styczniu 2019 r. wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG.
Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której wybudowane zostaną trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. m3 wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej.
Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.
Obie decyzje wydane na rzecz Polskiego LNG dotyczą terenu zlokalizowanego w obrębie ewidencyjnym Warszów 11. Rozbudowany terminal będzie posiadał moc regazyfikacyjną 7,5 mld m3. Wojewoda zachodniopomorski zaznaczył, że „to blisko połowa rocznego zużycia gazu w Polsce”.
ot. twitter.com/Polskie LNG S.A.
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/