Świnoujście: Zielone światło wojewody dla rozbudowy terminala LNG
Świnoujście: Zielone światło wojewody dla rozbudowy terminala LNG.
Zachodniopomorski wojewoda wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG.
Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której wybudowany zostanie trzeci zbiornik LNG o pojemności ok. 180 tys. metrów sześciennych wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej – poinformowały w środę służby prasowe zachodniopomorskiego wojewody.
Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.
Obie decyzje wydane na rzecz Polskiego LNG dotyczą terenu zlokalizowanego w obrębie ewidencyjnym Warszów 11.
„Te decyzje otwierają inwestorowi drogę do rozbudowy Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu” – powiedział cytowany w komunikacie zachodniopomorski wojewoda Tomasz Hinc.
„Rozbudowany terminal będzie posiadał moc regazyfikacyjną 7,5 mld metrów sześciennych. To blisko połowa rocznego zużycia gazu w Polsce” – dodał.
Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów:
zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln metrów sześciennych, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. metrów sześciennych, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.
W najbliższą niedzielę, 27 stycznia do świnoujskiego gazoportu ma dotrzeć 50. ładunek skroplonego gazu.
Oprócz dwóch ładunków technicznych, od czasu komercyjnego otwarcia terminalu LNG w Świnoujściu w czerwcu 2016 r. przypłynęło do Polski 37 ładunków z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, dziewięć dostaw spotowych – z Norwegii, USA i Kataru oraz pierwsza dostawa w ramach kontraktu średnioterminowego z brytyjską firmą Centrica.
fot. wikipedia.org
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/