Ogromny sukces szczecińskiego portu w raporcie BIMCO
Ogromny sukces szczecińskiego portu w raporcie BIMCO.
BIMCO, (Baltic and International Maritime Council, czyli Bałtycka i Międzynarodowa Rada Morska) największe na świecie stowarzyszenie armatorskie, wskazuje Szczecin jako najlepszy port z wysoką jakością obsługi statków zatrudnionych w przewozach suchych ładunków masowych.
Na stronie stowarzyszenia opublikowany został raport gromadzący wyniki przeglądu terminali masowych w różnych portach świata (Dry Bulk Terminals Vetting Report 2018).
Jak powiedział Aron Sorensen, szef działu Techniki Morskiej i Regulacji w BIMCO: „Myślę, że pod wieloma względami raport pokazuje zadowalającą tendencję, wskazującą na to, że terminale masowe oferują na ogół dobrą jakość – tylko w czterech raportach terminale oceniono na złym poziomie”.
W najnowszym raporcie BIMCO (pełna treść dostępna jest TUTAJ) zebrano dane ze 144 statków, obsługujących 381 terminali. 97% odpowiedzi wskazuje na średni lub wyższy poziom terminali, dało to średnią ocenę 3,6 punktów, na pięć możliwych. Wynik ten jest nieznacznie lepszy niż ubiegłoroczny.
Raport pokazuje, że dobra komunikacja między statkiem a terminalem jest kluczową kwestią wpływającą na wydajność działalności portu a także czynnikiem potwierdzonym w pisemnych odpowiedziach na ankiety od kapitanów statków.
Liczba ankiet nadesłanych do BIMCO wzrosła o 52 % do liczby 916, obejmując liczbę portów podniesioną do 102. Raporty pochodzą ze statków małej liczby armatorów, co może częściowo wyjaśniać nieco wypaczony rozkład geograficzny raportu.
Jak dodaje Sorensen: „Uważam, że ta informacja jest cenna zarówno dla armatorów, jak i dla portów, ale wciąż nie jesteśmy zadowoleni z liczby ankiet przekazanych nam w związku z tą inicjatywą”.
Według optymistycznych założeń, BIMCO chciałoby otrzymać ankiety z przynajmniej 1000 statków uczestniczących w badaniu.
Pięć portów, które zostały wyróżnione w najnowszym rankingu terminali masowych BIMCO, to:
1. Szczecin;
2. Quebec, Kanada;
3. Newcastle, Australia;
4. Gladstone, Australia;
5. Ciénaga, Kolumbia.
Raport BIMCO wykazał poprawienie jakości komunikacji między terminalem a statkami, ale ujawnił też, że w niektórych portach odpowiednie umiejętności językowe wciąż stanowią problem.
W ankiecie uwzględniono również gospodarkę odpadami, a liczba statków, które spotkaly się z odmową lub zbyt wysokimi kosztami odbioru śmieci ze strony terminalu czy portu, jest, jak wynika z raportu, nadal zbyt wysoka.
Jak powiedział Sorensen: „Niewątpliwie potrzebne jest zaangażowanie terminali i portów, by sprostały swojej odpowiedzialności i przyjmowały odpady ze statków w rozsądnej cenie” – mówi Sorensen.
Są też inne powody do niepokoju. Bezpieczne ustawienie trapów było niemożliwe w 11 % spośród wszystkich przypadków, tym samym ograniczając komunikację z i na statek. Jest to zdecydowanie niedopuszczalne i należy to traktować priorytetowo jako zapewnienie bezpieczeństwa.
BIMCO, z siedzibą w Bagsværd pod Kopenhagą, jest największym z międzynarodowych stowarzyszeń armatorskich. Jego uczestnicy kontrolują około 56 procent tonażu światowej floty i reprezentują ponad 120 krajów. BIMCO jest organizacją non-profit.
Warto przypomnieć, że zespół portów Szczecin-Świnoujście rekordem zakończył rok 2018, takich wyników nie było jeszcze nigdy.
Porty zamknęły rok wynikiem przekraczającym 28,6 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5 procent wobec 2017 roku.
fot. GospodarkaMorska.pl
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/