Zakończyły się badania modelowe lodołamaczy dla RZGW Szczecin
Zakończyły się badania modelowe lodołamaczy dla RZGW Szczecin (foto, wideo).
Zakończyły się badania modelowe lodołamaczy dla Regionalnego Związku Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Ostatni ich etap przeprowadzono w Hamburgu w lodzie na basenie modelowym HVSA (Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GmbH).
Pierwsze badania lodołamacza B 105 zostały wykonane w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, kolejne na Jeziorze Wdzydze – poinformowała stocznia Remontowa Shipbuilding na facebookowym profilu.
– Rezultatem jest weryfikacja kształtu kadłuba, doboru urządzeń napędowych i sterowych, optymalizacja parametrów eksploatacyjnych przyszłej jednostki – podała stocznia Remontowa Shipbuilding.
Dwie nowoczesne jednostki, które powstaną w Gdańsku, mają poprawić bezpieczeństwo mieszkańców Szczecina i regionu. Wartość kontraktu to 30,25 mln złotych.
Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, dwa lodołamacze linowe będą miały 28,80 m długości, 7,50 m szerokości, 2,40 m wysokości bocznej oraz 1,70 m maksymalnego zanurzenia.
Kadłuby jednostek zostaną specjalnie wzmocnione w rejonie dziobowym oraz w pozostałych rejonach (zgodnie z wymaganiami przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego), tak aby mogły kruszyć lód i pływać w zalodzonych akwenach.
Dodatkowo konstrukcja stała kadłubów i wyposażenia pokładowego będzie sięgała maksymalnie 4 m wysokości ponad poziom zanurzenia projektowego (1,40 m bez przegłębienia).
Elementy wystające poza tę wysokość będą składane lub demontowane. Kształt kadłuba, oparty na liniach budowlanych lodołamaczy L-401, zostanie skorygowany z powodu zwiększenia szerokości na owrężu z 6,8 m do 7,2 m.
Sterówka lodołamaczy będzie podnoszona do góry hydraulicznie za pomocą konstrukcji nożycowej i w dolnym położeniu będzie znajdowała się poniżej poziomu 4 m nad linią zanurzenia.
Dla zmniejszenia masy statku pustego, nadbudówka, pokładówka nad siłownią i sterówka będą wykonane ze stopów aluminium. Dla odizolowania konstrukcji aluminiowych od stalowych zostaną zastosowane łączniki aluminiowo-stalowe typu TRICLAD.
Na pokładzie głównym przewidziano następujące pomieszczenia dla załogi: kabina kapitana, kuchnia, pomieszczenie socjalne dla 5 osób załogi oraz pomieszczenie sanitarne (WC, umywalka i natrysk).
Pod pokładem głównym natomiast powstaną dwie kabiny jednoosobowe i jedna kabina dwuosobowa oraz pomieszczenie sanitarne (WC i umywalka).
Przyjęte rozwiązania konstrukcyjno-techniczne mają być zgodne z wymaganiami uznanego towarzystwa klasyfikacyjnego dla statków żeglugi śródlądowej obowiązującymi w kraju i w Unii Europejskiej.
Głównym zadaniem lodołamaczy będzie prowadzenie akcji lodołamania w charakterze lodołamacza liniowego i czołowego w rejonach rzek, w których dotychczas eksploatowane lodołamacze czołowe nie mogą operować.
Podstawowe zadania lodołamaczy liniowych to poszerzanie rynny wyłamanej w lodzie przez lodołamacze czołowe oraz jej wyłamywanie w obszarze niedostępnym dla lodołamaczy czołowych, a także utrzymywanie drożności w rynnie i zapobieganie przedwczesnemu zamarzaniu nurtu.
Jednostki mają również służyć do rozbijania mniejszych zatorów lodowych, uwalniania filarów mostowych od lodu oraz do kruszenia pokrywy lodowej w portach.
W przypadku pilnej konieczności i po zezwoleniu administracji morskiej, jednostki będą mogły odbywać pojedyncze podróże oraz awaryjnie podejmować pracę na wewnętrznych wodach morskich.
Budowę jednostek zlecono w zwycięskim dla Remontowa Shipbuilding przetargu pn. „Zaprojektowanie, wybudowanie i dostawa wraz z wyposażeniem dwóch lodołamaczy przeciwpowodziowych liniowych w ramach zadania:
Kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin”. Jest ono realizowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w osi priorytetowej II Ochrona środowiska, pod działaniem 2.1 tj. „Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska”.
Obecnie RZGW w Szczecinie dysponuje ośmioma lodołamaczami, które stacjonują w Gryfinie, Widuchowej oraz w Podjuchach. Oprócz „Andrzeja” i „Stanisława”, pozostałe jednostki są już wysłużone. „Świstak” na przykład ma 48 lat, „Ogar” – 47, a „Dzik” i „Odyniec” – 29.
fot. facebook.com/Remontowa Shipbuilding S.A.
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/
W tyg. 51 projekt B 105 przeszedł drugą część badań na basenie lodowym HVSA w Hamburgu.
Opublikowany przez Remontowa Shipbuilding S.A. Środa, 26 grudnia 2018
Na basenie hamburskiego basenu modelowego HVSA (Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GmbH) przeprowadzono próby…
Opublikowany przez Remontowa Shipbuilding S.A. Sobota, 29 grudnia 2018
W Centrum Techniki Okrętowej odbyły się badania modelowe jednostki B105.
Opublikowany przez Remontowa Shipbuilding S.A. Poniedziałek, 10 grudnia 2018