Kolejna dostawa spotowa amerykańskiego LNG do Świnoujścia
Kolejna dostawa spotowa amerykańskiego LNG do Świnoujścia.
PGNiG odbiera w Świnoujściu dostawę gazu skroplonego od Centrica LNG Company Limited. Jest to trzecia dostawa spotowa sprowadzona w tym roku do Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego.
Metanowiec Höegh Gallant przypłynął do Polski w czwartek z ładunkiem około 65 tys. ton LNG, które po regazyfikacji dadzą prawie 90 mln m sześc. gazu. LNG pochodzi z USA i jest dostarczane przez brytyjską firmę Centrica LNG Company Limited na podstawie umowy spotowej zawartej przez biuro handlowe PGNiG w Londynie.
– Konsekwentnie budujemy zdywersyfikowany portfel kontraktów LNG – nie tylko pod względem kierunków dostaw, ale również długości obowiązywania umów. Dlatego, mimo podpisania kontraktów długoterminowych i średnioterminowych, nadal jesteśmy zainteresowani korzystnymi ofertami, jakie pojawiają się na rynku spot – powiedział Piotr Woźniak, prezes zarządu PGNiG.
Czwartkowy transport LNG jest siódmą tego typu dostawą od początku działania terminalu w Świnoujściu. Do tej pory PGNiG sprowadziło do niego 45 ładunków LNG z Kataru, Norwegii i USA.
Niezależnie od najnowszej transakcji spotowej, spółka odbiera od Centrica LNG Company Limited gaz skroplony na podstawie umowy pięcioletniej, zawartej w listopadzie 2017 r. Kontrakt przewiduje dostawę 9 ładunków LNG.
Gaz skroplony odgrywa coraz większą rolę w strukturze importu PGNiG. Sprowadzony w pierwszych trzech kwartałach tego roku wolumen LNG wyniósł po regazyfikacji 1,96 mld m sześc., co stanowiło 18 proc. gazu kupionego przez spółkę zagranicą. Rok wcześniej wartości te wynosiły odpowiednio – 1,33 mld m sześc. i 13 procent.
W tym roku PGNiG podpisało trzy kontrakty długoterminowe na kupno LNG z amerykańskimi firmami Venture Global i Cheniere o łącznym wolumenie prawie 70 mln ton (95 mld m sześc. po regazyfikacji).
Dostawy od Cheniere rozpoczną się już w 2019 roku. LNG od Venture Global będzie dostępne od 2022 i 2023 r., kiedy spółka uruchomi dwa terminale skraplające nad Zatoką Meksykańską.
Höegh Gallant ma 294,07 m długości i 43,04 m szerokości. Jego nominalna ładowność to 170 tys. m3. Jednostka powstała w 2014 r., pływa pod norweską banderą, a jej właścicielem jest Höegh LNG Partners LP.
Metanowiec początkowo był pływającym terminalem FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Od 2015 r. bazował w Ajn Suchna w Egipcie, gdzie przyjmował głównie dostawy LNG z Sabine Pass w Stanach Zjednoczonych.
W październiku tego roku Egyptian Natural Gas Holding Company (EGAS) zerwał 5-letnią umowę czarterową i FSRU Höegh Gallant stał się przewozowym metanowcem. Siostrzaną jednostką statku jest stacjonujący w Kłajpedzie FSRU Independence.
fot. hoeghlng.com
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/