Arcydzieło operowe – „Carmen” wraca na scenę Opery na Zamku w Szczecinie
Arcydzieło operowe – „Carmen” wraca na scenę Opery na Zamku w Szczecinie.
W sobotę 15 grudnia oraz w niedzielę 16 grudnia na scenę Opery na Zamku w Szczecinie wraca „Carmen”.
Opis
„Carmen“ – chyba nie ma na świecie opery, która budziłaby więcej skojarzeń, której echo słyszał każdy, przynajmniej w kręgu kultury europejskiej. To dzieło – ikona, dzieło – hasło.
Historia wspaniałej, wolnej kobiety w momencie swego powstania budziła sprzeciw; pomysł, by główną bohaterką była zwykła Cyganka, która podejmuje decyzje dotyczące swojego życia tylko i wyłącznie w oparciu o własną wolę, okazał się zbyt rewolucyjny dla premierowej widowni.
Pierwsze wystawienie opery w 1875 roku zakończyło się spektakularną klęską, ale już kolejne spektakle odwróciły złą passę. Zaczął się triumfalny pochód Carmen przez wszystkie sceny operowe świata.
Zastanawia, co tak naprawdę przyciąga widzów: czy historia trójkąta miłosnego, czy intrygująca, hiszpańska sceneria, czy fantastyczne, znane wszystkim melodie, czy świetne libretto – autentycznie poruszająca, prawdziwa love story.
Powodem może też być jedyna w swoim rodzaju bohaterka – jedna z pierwszych operowych feministek, kobieta, której sednem istnienia i najważniejszą życiową filozofią jest wolność.
Carmen może być współczesną idolką – jest odważna, inteligentna, honorowa, wierna sobie, a przy okazji seksowna: doprawdy trudno wyobrazić sobie bardziej wybuchowy koktail!
Być może w niej właśnie widzowie odnajdują swoje tęsknoty za prawdą, za wolnością, za niezależnością, za prawdziwą miłością – za tymi wszystkimi wielkimi słowami, których w codziennym życiu nie używamy, a za których obecnością niezmiennie tęsknimy.
W tym właśnie można by dopatrywać się aktualności „Carmen“, bez względu na miejsce wystawiania, bez względu na czas, zawsze siła archetypicznych, prostych pojęć, niezwykła moc bohaterki, dziwne podobieństwo losów postaci do różnych znanych nam osób, a także prawdziwość scenicznych relacji i uczuć przekonuje; „Carmen“ niejako uwspółcześnia się sama.
W naszym świecie wciąż są żołnierze tęskniący za kobietami, są kobiety, które wychodzą z pracy na przerwę na papierosa, są dzieci bawiące się w wojnę, są outsiderzy, romantycy, są pobożne dziewczyny z oazy i są sportowi idole.
O nich chcemy opowiedzieć, w ich gorący, hiszpański świat chcemy się zanurzyć tak głęboko, jak głęboko mogą dotknąć nuty napisane przez Bizeta, tak daleko, jak daleko poprowadzić nas może prąd tej genialnej muzyki.
Realizatorzy:
- Kierownictwo muzyczne: Vladimir Kiradjiev
- Reżyseria, scenografia: Ewelina Pietrowiak
- Kostiumy: Katarzyna Nesteruk
- Choreografia: Artur Żymełka
- Reżyseria świateł: Łukasz Różewicz
- Przygotowanie chóru: Małgorzata Bornowska
- Przygotowanie chóru dziecięcego: Agata Czekalińska
- Współpraca muzyczna: Franck Chastrusse Culumbier
- Asystent reżysera: Mirosław Kosiński
Obsada: 15.12.2018
- Carmen: Gosha Kowalinska
- Don Jose: Paweł Skałuba
- Escamillo: Janusz Lewandowski
- Mikaela: Joanna Tylkowska-Drożdż
- Frasquita: Sylwia Krzysiek
- Mercedes: Elwira Janasik
- Dancairo: Tomasz Łuczak
- Remendado: Piotr Zgorzelski
- Zuniga: Guillaume Dussau
- Morales: Michał Sobiech
Chór, Balet i Orkiestra Opery na Zamku
Chór Dziecięcy przy Operze na Zamku
16.12.2018
- Carmen: Gosha Kowalinska
- Don Jose; Eric Fennell
- Escamillo: Janusz Lewandowski
- Mikaela: Lucyna Boguszewska
- Frasquita: Anna Farysej
- Mercedes: Elwira Janasik
- Dancairo: Paweł Wolski
- Remendado: Piotr Zgorzelski
- Zuniga: Guillaume Dussau
- Morales: Dawid Dubec
Chór, Balet i Orkiestra Opery na Zamku
Chór Dziecięcy przy Operze na Zamku
Terminy:
2018-12-15 19:00
2018-12-16 18:00
Miejsce: Sala Główna
Czas trwania: ok. 3 h (jedna przerwa)
Ceny biletów: 35-85 zł
Fot. M. Grotowski©Opera na Zamku
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Rzecznik Prasowy Opery na Zamku