ORP Ślązak po raz pierwszy wyruszył w morze (foto, wideo).
Na tę chwilę trzeba było czekać aż siedemnaście lat. W środę ORP Ślązak w asyście holowników Fairplay XVI oraz Fairplay VII opuścił PGZ Stocznię Wojenną i po raz pierwszy wyruszył w morze.
Jak poinformowała Magdalena Rybka z PGZ Stoczni Wojennej, „rozpoczęły się planowane na jesień br. próby morskie okrętu”.
W przesłanym komunikacie Rybka podkreśliła, że „zgodnie z harmonogramem kontraktowym oraz wcześniejszymi zapowiedziami, zakończył się pierwszy etap prób okrętu patrolowego Ślązak – próby stoczniowe. W dniu dzisiejszym, tj. 14 listopada 2018 r., ORP Ślązak po raz pierwszy wypłynął z portu”.
Umowę pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum – Polską Grupą Zbrojeniową S.A i PGZ Stocznią Wojenną S.A., na dokończenie budowy okrętu patrolowego ORP Ślązak, przeprowadzenie prób portowych, morskich oraz zdawczo-odbiorczych okrętu zawarto 29 czerwca tego roku.
Przewiduje ona, że prace stoczniowe oraz próby związane z platformą okrętu zostaną zakończone do końca marca 2019 r. W kontrakcie zapisano też, że do tego terminu jednostka zostanie odebrana najpierw przez odpowiednie instytucje wojskowe.
Jak informowała w sierpniu w komunikacie PGZ Stocznia Wojenna, „należy przy tym wskazać, że po tym terminie mogą jeszcze trwać stosowne testy, które będą realizowane przez firmy wybrane przez Inspektorat Uzbrojenia na podstawie indywidualnych umów.
Ostateczne wejście jednostki do służby w Marynarce Wojennej RP uzależnione jest od wyniku prób i w chwili obecnej nie można w sposób odpowiedzialny wskazać konkretnej daty, w której to nastąpi” – napisano.
W dalszej części komunikatu biuro prasowe stoczni wskazało, że wejście okrętu do służby jest uzależnione „od prac, które na jednostce prowadzą firmy Thales oraz Enamor.
Spółki te realizują zlecenia otrzymane bezpośrednio od Inspektoratu Uzbrojenia MON. Co więcej, przed wprowadzeniem okrętu patrolowego ORP „Ślązak” do służby w Marynarce Wojennej RP, konieczne będzie także przeszkolenie załogi jednostki oraz przygotowanie kompletu dokumentacji zdawczej przez wszystkie podmioty realizujące zlecenia otrzymane od Inspektoratu Uzbrojenia MON”.
ORP Ślązak jest okrętem patrolowym. Ma 95 m długości, 13 m szerokości oraz 1 800 t wyporności. Prędkość maksymalna jednostki ma wynosić ok. 30 w.
Na uzbrojenie jednostki składają się 76-milimetrowa armata OTO Melara, dwa 30-milimetrowe działka Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm.
- Do głównych zadań okrętu należeć będą:
- zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych;
- patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych;
- eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych;
- kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych;
- zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego;
- współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań; doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie;
- udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.
ORP „Ślązak” jest budowany od 2001 r., gdy polski rząd rozpoczął realizację programu „Gawron”, mającego zapewnić polskiej Marynarce Wojennej siedem nowoczesnych korwet.
Jednostki miały być oddane w 2009 r., jednak w państwowym budżecie wciąż brakowało pieniędzy na dokończenie projektu.
Stopniowo ograniczano także liczbę korwet, aż pozostał tylko jeden okręt, którego ukończenie miało kosztować 1,1 mld zł. Ostatecznie MON zadecydował, że nie będzie dalej budował tej jednostki. Gotowy kadłub, w który zainwestowano 400 mln zł, został przeznaczony na budowę ORP Ślązak.
Chrzest Ślązaka odbył się w lipcu 2015 r. Matką chrzestną okrętu została Maria Waga, wdowa po admirale Romualdzie Wadze, który był dowódcą Marynarki Wojennej w latach 1989-1996.
ORP Ślązak w liczbach
Długość całkowita – 95,2 m;
Szerokość – 13,5 m;
Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
Zanurzenie – 3,6 m;
Wyporność standardowa – ok. 1 800 ton;
Autonomiczność – 30 dni;
2 silniki główne o mocy 2 x 3 240 kW;
Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
Prędkość max. 30 węzłów +;
Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2 000 Mm;
Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4 500 Mm;
Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.
Planowane uzbrojenie
System dowodzenia wraz z konsolami – dostawca firma THALES;
Armata morska OTO MELARA – 76 mm;
2 armaty MARLIN – WS – 30 mm;
4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
Stacja radiolokacyjna;
Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
Głowica optoelektroniczna;
System kierowania ogniem;
Środki łączności i nawigacji.
fot. GospodarkaMorska.pl
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/