Site icon Tu Świnoujście

Pierwszy po wojnie polski statek “Sołdek” kończy 70 lat

Pierwszy po wojnie polski statek “Sołdek” kończy 70 lat

Gospodarka Morska logoPierwszy po wojnie polski statek “Sołdek” kończy 70 lat – wszyscy są zaproszeni na przyjęcie urodzinowe.

Tak naprawdę urodziny obchodzi 6 listopada, ale Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zaprasza wszystkich chętnych do wspólnego świętowania z wyprzedzeniem.

Impreza urodzinowa “Sołdka” odbędzie w piątek, 18 października, na nabrzeżu Motławy. Gdańszczanie i gdańszczanki są mile widziani.

To nie jest zwykły statek, ale statek-muzeum, ważna część historii polskiego przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej po II wojnie światowej.

Gdańsk ma to szczęście, że wybudowany w 1948 r. rudowęglowiec „Sołdek” zacumowany jest na Motławie, przy Ołowiance. Stanowi nie tylko atrakcję, ale i ozdobę miasta.

Piątkowa uroczystość rozpocznie się o godz. 12.00 i jest otwarta dla wszystkich. Pierwsza część odbędzie się na nabrzeżu.

Tam zaplanowano ponowne poświęcenie statku. “Sołdek” jest zarejestrowany jako jednostka na wodzie, dlatego musi posiadać banderę narodową. W prezencie urodzinowym otrzyma nową banderę, która także zostanie poświęcona.

Druga część uroczystości odbędzie się w sali konferencyjnej Narodowego Muzeum Morskiego, gdzie wygłoszony będzie referat, a po nim zaprezentowane zostaną trzy krótkie, dokumentalne filmy.

Pokazywać będą narodziny “Sołdka”, czasy eksploatacji oraz ostatni rejs statku. W dniu wydarzenia zwiedzanie “Sołdka” będzie niemożliwe w godz. 12.00-14.00.

„Sołdka” rocznie odwiedza nawet 500 tys. osób. Ten statek to skarbnica ciekawych informacji, warto je poznać.

Był to pierwszy statek zbudowany rękoma polskich okrętowców – mówi Jerzy Litwin, dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. –  Powstał w wyniku studiów, które prowadzono już w okresie II Rzeczypospolitej. Wojna przerwała prace nad rozbudową polskiej floty i do tych pomysłów powrócono zaraz po jej zakończeniu.

W 1948 roku rozpoczęto budowę tego statku i serii rudowęglowców.  Miały być to pierwsze, całkowicie zbudowane w Polsce, statki pełnomorskie. 3 kwietnia 1948 roku w Stoczni Gdańskiej uroczyście położono tzw. “stępkę”. To pierwsze blachy, które stanowiły dno tego statku. Statek został zwodowany 6 listopada 1948 roku.

W 1949 roku wyruszył ze Szczecina w pierwszy rejs i był eksploatowany na Bałtyku, ale również na Morzu Północnym. Odwiedził wiele portów, wywożąc polski węgiel a przywożąc rudę żelaza.

Jego historia kończy się rejsami do Danii w 1980 roku. Sołdek miał być w Szczecinie, ale Szczecińskie Muzeum Narodowe nie było skłonne przyjąć tego statku.

W końcu nasze muzeum, a dokładnie ówczesny dyrektor Przemysław Smolarek, zdecydował się wystąpić do Ministerstwa Kultury o zgodę na przyjęcie przez nas tego statku. Tym sposobem „Sołdek” został uratowany.

Gdyby nasze muzeum tego statku nie przyjęło, zostałby skierowany do stoczni złomującej statki i tak cenna pamiątka polskiego przemysłu okrętowego zostałaby unicestwiona.

Przez 31 lat eksploatacji „Sołdek” przewiózł ponad 3,5 miliona ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów.

Fot. Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/

Exit mobile version