Nova Star, najnowszy prom PŻB, wypłynęła w pierwszy rejs. Termin przekładano aż 9 razy (foto, wideo)
Nova Star, najnowszy prom PŻB, wypłynęła w pierwszy rejs. Termin przekładano aż 9 razy (foto, wideo).
Dziewięć zmian terminu, ale w końcu się udało. Nova Star, najnowszy prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, w piątek wypłynęła w pierwszy rejs z Gdańska do Nynäshamn. Na miejscu ma być w sobotę w samo południe.
Pierwszy termin wprowadzenia jednostki do eksploatacji wyznaczono na 23 czerwca. „Z przyczyn technicznych niezależnych od armatora”, jak głosiły komunikaty na stronie Polferries, ulegał on zmianie aż do 14 września, gdy prom opuścił Port Gdańsk.
Cierpliwi pasażerowie się doczekali, inni musieli zmieniać plany urlopowe. Armator przepraszał i podkreślał, że w miarę możliwości stara się indywidualnie podchodzić do każdego klienta i jego sytuacji związanej z opóźnieniem i niedogodnościami.
Ostatecznie pierwsi pasażerowie są na pokładzie, a w kolejny rejs do Szwecji Nova Star wypływa z Gdańska już w najbliższy poniedziałek.
Prom przypłynął do Gdańska 28 marca, gdzie przeszedł remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Zlecił go właściciel statku – firma STM z Singapuru. PŻB we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju wyczarterowała jednostkę na razie na dwa lata.
Nova Star ma 161 m długości, 25,6 m szerokości oraz 6,20 m zanurzenia. Pływa z prędkością 21 w. Pojemność ładunkowa promu dla samochodów ciężarowych to 1 575 m, natomiast dla samochodów osobowych – 1 215 m.
Dla pasażerów przygotowano 648 miejsc noclegowych w kabinach oraz 248 foteli lotniczych. Jednostka została zbudowana w 2011 r. w stoczni ST Marine w Singapurze.
Prom „posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Podróżujący będą mogli spędzać czas podczas rejsu w komfortowych warunkach, mając do dyspozycji sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne.
Na promie znajdują się również miejsca przeznaczone dla najmłodszych pasażerów. To wszystko sprawia, że Nova Star jest idealnym rozwiązaniem także dla rodzin z dziećmi” – czytamy w komunikacie.
Jednostka Nova Star ma uzupełnić ofertę pływającego już na tej linii promu Wawel.
Polska Żegluga Bałtycka ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel z 1980 r., m/v Baltivię z 1981 r., m/f Mazovię z 1996 r. oraz m/f Cracovię z 2002 r.
Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynäshamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.
Nova Star w liczbach
- Rodzaj promu: ro-pax
- Rok i miejsce budowy: 2011 w stoczni ST Marine, Singapur
- Tonaż: GT 27 744, NT 12 106
- Wymiary: długość 161 m, szerokość 25,6 m
- Zanurzenie: 6,20 m
- Prędkość: 21,0 węzłów
- Załadunek: od dziobu i od rufy
- Dane techniczne: silniki główne: 4 x 5600 kW, silniki pomocnicze: 3 x 1540 kW, stery strumieniowe: 2 x 1500 kW
- Pojemność ładunkowa: 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych, łącznie 2 790 m
- Miejsca pasażerskie: 1 215
- Kabiny pasażerskie: 4-osobowe: 155, lux 4-osobowe: 7; łącznie 648 miejsc noclegowych
- Fotele lotnicze: 248
fot. GospodarkaMorska.pl
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/