• Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS
Tu Świnoujście
wiadomości ze Świnoujścia i okolic, relacje z ważnych wydarzeń. Przewodnik po kulturze, rozrywce, biznesie i inwestycjach.
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
90 lat temu zwodowano pierwszy wielki okręt małej floty – ORP Wicher.

Historia/ Kraj i region/ Świnoujście

90 lat temu zwodowano pierwszy wielki okręt małej floty – ORP Wicher

Gospodarka Morska, historia, informacja, marynarka wojenna, Świnoujście 10 lipca 2018

Tweet

Gospodarka Morska logo90 lat temu zwodowano pierwszy wielki okręt małej floty – ORP Wicher.

90 lat temu, 10 lipca 1928 r., we francuskiej stoczni Blainville odbyły się chrzest i zwodowanie pierwszego nowoczesnego okrętu Polskiej Marynarki Wojennej.

Niszczycielowi nadano imię „Wicher”. Okręt był symbolem polskich dążeń do rozwijania potencjału morskiego i utrwalania praw do Bałtyku.

Tuż po II wojnie światowej ukazała się popularna i wznawiana do dziś książka „Wielkie dni małej floty”. Jej autor określał w ten sposób trwającą od 1 września 1939 do maja 1945 r. epopeję okrętów pod polską banderą, walczących od Oceanu Arktycznego po Maltę na Morzu Śródziemnym.

„Mała flota” przeżywała swój czas dzięki trwającym od pierwszych dni niepodległości wysiłkom na rzecz zbudowania liczącej się siły morskiej. Już w listopadzie 1918 r. w Modlinie rozpoczęto formowania flotylli rzecznej.

W tym samym czasie powołano sekcję marynarki wojennej przy Ministerstwie Spraw Wojskowych. W kwietniu 1920 r. zaimprowizowana Flotylla Pińska stoczyła zwycięskie starcie ze statkami sowieckimi na wodach Prypeci pod Czarnobylem. Podczas odwrotu polskich sił na zachód latem 1920 r. statki flotylli zostały zatopione.

W tym czasie nad Bałtykiem do służby w marynarce wcielono poniemiecki nieuzbrojony okręt hydrograficzny, ochrzczony jako ORP „Pomorzanin”. Był pierwszą jednostką morską pod polską banderą wojenną.

W kolejnych dwóch latach do floty wcielano okręty przejmowane z dzielonej między zwycięskie państwa floty dawnego Cesarstwa Niemieckiego. Były to torpedowce, kanonierki, trałowce, kutry i motorówki.

Wyporność największych z tych małych okrętów wynosiła ok. 400 ton. Dalszy rozwój sił morskich ograniczały fatalna sytuacja gospodarcza pierwszej połowy lat dwudziestych oraz brak większego portu morskiego.

Siła sojuszu

W 1921 r. Polska zawarła sojusz militarny z Francją, krajem o ogromnej tradycji morskiej i potężnej, stale rozbudowywanej flocie wojennej. Zapisy tajnej konwencji wojskowej były niezwykle korzystne dla III Republiki oraz jej przemysłu militarnego, który przeżywał trudności spowodowane spadkiem zamówień po zakończeniu I wojny światowej.

Francja miała udzielić Polsce specjalnego kredytu na rozwój sił zbrojnych. Zamówienia dla floty miały być realizowane wyłącznie w stoczniach francuskich.

Co ciekawe, akcjonariuszem stoczni w Blainville, która miała odnieść największe korzyści z polsko-francuskiej współpracy, był francuski minister spraw zagranicznych, wybitny polityk międzywojnia Aristide Briand. Rozbudowę floty opóźniła jednak fatalna sytuacja gospodarcza Polski.

W kwietniu 1926 r. przystąpiono do realizacji tych postanowień. Po kilkumiesięcznych pertraktacjach podpisano umowę na budowę dwóch okrętów. Miały to być niszczyciele, nazywane wówczas kontrtorpedowcami klasy Bourrasque („burza śnieżna”).

Pierwszy z nich – „Wicher” – miał być zbudowany w ciągu 27 miesięcy od daty podpisania umowy, dwanaście miesięcy później Polska miała otrzymać drugi – „Burzę”. Planowano również budowę trzech okrętów (wówczas określanych jako „łodzie”) podwodnych.

19 lutego 1927 r. położono stępkę pod budowę „Wichra”. Pierwsze nity wbili ambasador RP w Paryżu Alfred Chłapowski i przedstawiciel dowództwa floty. 10 lipca 1928 r. zwodowano niewyposażony okręt.

Matką chrzestną niszczyciela była żona ambasadora w Paryżu, Helena Chłapowska. W połowie pochylni okręt utknął i trzeba było go ściągać na wodę holownikiem. Wielu obserwatorów uznało to za złą przepowiednię dalszych losów niszczyciela.

W trakcie budowy obu okrętów napotkano zresztą wiele trudności. Strona polska miała zastrzeżenia co do jakości turbin i kotłów. Budowę opóźniały strajki robotników oraz kłopoty z dostawcami części. Po zwodowaniu pojawiły się liczne awarie.

W trakcie testów zwracano uwagę na mniejszą od zakładanej maksymalną prędkość okrętu i niedostateczną stabilność przy wykonywaniu manewrów. Źle rozplanowano pomieszczenia załogi. Sąsiadowanie kajut oficerskich mogło sprawić, że jedno celne trafienie byłoby w stanie wyeliminować całą kadrę jednostki.

Największą zaletą niszczyciela było nowoczesne uzbrojenie, lepsze od instalowanych na francuskich odpowiednikach „Wichra” i „Burzy”. Działa kalibru 130 mm miały zasięg ok. 18 km i były bardziej szybkostrzelne od wcześniej stosowanych na francuskich kontrtorpedowcach.

Pełna obsada okrętu składała się z dziesięciu, dwunastu oficerów oraz ok. 150 podoficerów i marynarzy. Mimo wielu niedociągnięć konstrukcyjnych przyjęcie obu niszczycieli stanowiło przełom dla skromnej polskiej floty.

Wielka kariera

8 lipca 1930 r. „Wicher” został wcielony do polskiej floty. Siedem dni później dowodzony przez komandora por. Tadeusza Morgensterna-Podjazda niszczyciel wpłynął do Gdyni, gdzie został okrętem flagowym Dywizjonu Torpedowców. Okręt bardzo szybko miał zostać sprawdzony na szerokich wodach Atlantyku.

Już w sierpniu tego roku stanowił eskortę transatlantyku „Polonia”, którym do Estonii płynął z oficjalną wizytą prezydent Ignacy Mościcki. W 1931 r. udał się po odpoczywającego na Maderze marszałka Józefa Piłsudskiego. Na Atlantyku zmierzył się ze sztormami, z burzami i śnieżycami.

Pierwszy w historii Polskiej Marynarki Wojennej rejs oceaniczny został oceniony pozytywnie. W 1934 r. „Wicher” i „Burza” jako jedyne polskie okręty wojenne w międzywojniu zawinęły do portu w Leningradzie.

W lipcu następnego roku „Wicher” odwiedził Kilonię. Niedawno podpisany układ o nieagresji z Niemcami sprawił, że wizyta przebiegała w doskonałej atmosferze. Oficerowie okrętu udali się do Berlina na specjalny bankiet, na którym spotkali się z Adolfem Hitlerem.

Podstawowym celem inwestycji morskich II RP było manifestowanie polskich praw do Bałtyku. To zadanie przypadło „Wichrowi” w 1932 r. Rok wcześniej doszło do bezprecedensowego zaostrzenia stosunków Polski z Wolnym Miastem Gdańskiem, w którym coraz większe wpływy zdobywała NSDAP.

Senat Gdański odmówił podpisania nowej umowy regulującej pobyt polskich okrętów w porcie gdańskim. Piłsudski postanowił wykorzystać ten kryzys do zbrojnego zamanifestowania polskich praw w Gdańsku. Okazją była zbliżająca się kurtuazyjna wizyta floty brytyjskiej.

Polskie dowództwo poleciło powitać Brytyjczyków na redzie oraz wprowadzić ich statki do portu. W przypadku jakiejkolwiek prowokacji władz Gdańska lub znieważania polskiej bandery zacumowany przy Westerplatte „Wicher” miał ostrzelać budynki portowe.

Ostatecznie mimo protestów władz Gdańska nie doszło do żadnych incydentów, a dwa miesiące później podpisano nową umowę.

Postawa władz polskich wywarła wielkie wrażenie w Gdańsku i Niemczech. Ponownie „Wicher” mógł się znaleźć na pierwszej linii konfliktu o Gdańsk, gdy w marcu 1939 r. mobilizowano flotę w obawie, że marynarka niemiecka po zajęciu litewskiej Kłajpedy zdecyduje się na uczynienie tego samego w Wolnym Mieście.

W służbie wojennej

W 1937 r. „Wicher” przestał pełnić funkcję okrętu flagowego Dywizjonu Torpedowców. Przekazał ją dużo nowocześniejszemu „Gromowi”. Na tle znakomitych, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii niszczycieli – „Błyskawicy” i „Gromu” – „Wicher” był już okrętem nieco przestarzałym.

W 1938 r. przeprowadzono niewielkie modernizacje. Planowano również wymianę dział na nowoczesne Boforsy. Mimo przewagi technicznej nowszych okrętów aż do końca okresu pokoju załoga „Wichra” była oceniana jako najlepsza w ćwiczeniach strzeleckich.

Mniejsza wartość bojowa okrętu sprawiła, że w sierpniu 1939 r. był on jedynym niszczycielem, który pozostał na wybrzeżu.

Trzy pozostałe wykonały plan „Peking”. 30 sierpnia otrzymały polecenie przejścia przez Cieśniny Duńskie i skierowania się do Wielkiej Brytanii, aby wspólnie z sojusznikami walczyć w zbliżającej się wojnie. Zadaniem „Wichra” było m.in. zaminowanie Zatoki Gdańskiej.

1 września 1939 r. okręt znajdował się na redzie portu gdyńskiego. Rano otworzył ogień do niemieckich wodnosamolotów, które przelatywały nad portem.

Po południu „Wicher” i stawiacz min „Gryf” wypłynęły w celu minowania. Niemieckie bombowce nurkujące przeprowadziły atak na „Wichra” i „Gryfa”. Niszczyciel wyszedł ze starcia bez żadnych strat.

W ataku zginęło pięciu członków załogi „Gryfa”, w tym jego dowódca kmdr podpor. Stefan Kwiatkowski. Poniesione straty sprawiły, że zastępca dowódcy nakazał wyrzucenie nieuzbrojonych, uszkodzonych min morskich i powrót do portu w Gdyni.

O jego rozkazie nie wiedział dowódca „Wichra” kmdr por. Stefan de Walden i zgodnie z pierwotnymi rozkazami zajął pozycję na zachód od Pilawy.

W nocy okręt miał szansę na odniesienie największego polskiego triumfu morskiego rozpoczynającej się wojny. W odległości zaledwie 4,5 km na tle rozświetlonego przez blask księżyca nieba dostrzeżono wyraźne sylwetki trzech niemieckich niszczycieli – „Georga Thiele”, „Richarda Beitzena” i „Leberechta Maassa”.

Prawdopodobnie nie znając rozkazu o powrocie do portu, dowódca nie wydał rozkazu odpalenia torped. Rano okręt przypłynął do portu w Helu. Zgodnie z rozkazem floty „Wicher” miał się stać pływającą baterią artylerii zacumowaną w porcie.

Zdemontowano część mechanizmów i uzbrojenie, m.in. torpedy. Rozkaz ten został spełniony mimo opinii kapitana, który pragnął podjąć ryzykowną próbę przedarcia się do Wielkiej Brytanii. Tego dnia „Wicher” odpierał ataki niemieckich bombowców nurkujących. Prawdopodobnie uzyskał jedno celne trafienie.

Walka do końca

3 września Hel ostrzeliwały niemieckie niszczyciele. Po południu zmasowany nalot zakończył walkę „Wichra”. Niszczyciel został trafiony czterema bombami, po czym przewrócił się na prawą burtę i zatonął w basenie portowym. Straty wśród załogi były stosunkowo niewielkie.

Zginął co najmniej jeden marynarz, około dwudziestu zostało rannych. Niemcy odholowali wrak na płyciznę po zewnętrznej stronie falochronu – wystawał ponad poziom morza z nadbudówkami i kominami. Po wojnie zostały one wysadzone przez polskich nurków. Sam wrak wciąż stanowi atrakcję dla eksploratorów morskich głębin.

Zatonięcie okrętu nie oznaczało końca szlaku bojowego jego załogi. Aż do kapitulacji Helu 2 października marynarze i oficerowie „Wichra” walczyli w obronie półwyspu.

Tuż przed kapitulacją część z nich podjęła decyzję o ucieczce do Szwecji na pokładach ocalałych kutrów rybackich. Sam komandor de Walden został dowódcą jednego z nich. Niestety w przeciwieństwie do innych kutrów ten po kilku godzinach został zatrzymany przez niemieckie patrolowce.

Resztę wojny de Walden spędził w niewoli. Po wyzwoleniu z obozu jenieckiego krótko służył w marynarce wojennej. Podobnie jak większość przedwojennych oficerów został zwolniony z marynarki w 1948 r. Pracował na statkach żeglugi przybrzeżnej.

Na fali odwilży po roku 1956 został szefem komisji egzaminującej kandydatów na oficerów marynarki wojennej. Do końca życia spotykał się z marynarzami „Wichra” i żaglowca szkolnego „Iskra”, którym dowodził w latach dwudziestych.

Zmarł w 1976 r. Z wojskowymi honorami został pochowany na cmentarzu Srebrzysko w Gdańsku.

fot. wikipedia.org

Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/

Zobacz także

noc muzeow-1

Historia /

Świnoujska Noc Muzeów 2025: Iluminacja Portu Jachtowego, holownik „Kuna” z 1884 roku i debata przyszłości Basenu Północnego

wybory2025

Kraj i region /

Jak oddać ważny głos? Wybory prezydenckie 2025

p3 (5)

Świnoujście /

399. parkrun – dobra forma uczestników

‹ Świnoujście – WIATRACZEK 2018 › Parada żaglowców na zakończenie Baltic Sail 2018 (wideo)
Świnoujście

Pomoc

Roki potrzebuje pomocy

Twoja reklama

  • Cennik

Galerie

  • Galeria ART
  • Miejsce sztuki44

Kamery on-line

  • Świnoujście promenada
  • Przeprawa promowa
  • Widok na plażę
  • Widok na plażę z Radisson Blu Resort
  • Latarnia
  • Ogłoszenia drobne
  • Historia

Komunikacja

  • Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS

Warto odwiedzić

  • Fort Gerharda
  • Fort Anioła
  • Fort Zachodni
  • Podziemne miasto
  • Latarnia morska
  • Muzeum Rybołówstwa
  • Miejski Dom Kultury
  • Biblioteka Miejska

Turystyka

  • Baza noclegowa
  • Biura podróży
  • CIT
  • Biura turystyczne

Prawo i Biznes

  • Twój biznes
  • Prawo

Komnata kultury

  • Poezja
  • Proza
  • Sztuka amatorska

Kulinaria

  • Blog kulinarny Danusi

Radio i telewizja

Radio Szczecin 106,3FM TV Świnoujście TV Słowianin

Polecane strony

Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl M&Ł Lipcowie ze Świnoujścia Jooble Jooble Opera na Zamku Żegluga Szczecińska GS24 Komenda Miejska Policji w Świnoujściu praca na statkach Jooble Port Szczecin-Świnoujście MKS Flota
Politechnika Morska w Szczecinie
Akademia-Morska-Gdynia-logo polecane strony
Zespół Szkół Morskich
Muzeum Narodowe w Szczecinie
szpital-logo

Ogrody kompleksowo – Villa Verde

tarasy kompozytowe
Tarasy kompozytowe Usługi ogrodnicze
Zabudowy balkonów
portal Okna Szczecin
Naprawmy To - Świnoujście

Świnoujście – Andrzej Warzecha

REKLAMA

REKLAMA

obozy konne

TWOJA REKLAMA

Cennik

Reklama

okna pcv szczecin

Polecane

  • wybory2025Świnoujście gotowe na wybory prezydenckie
    17 maja 2025
  • asxzNoc Muzeów w Świnoujściu: specjalne kursy dla mieszkańców prawobrzeżnych osiedli
    16 maja 2025
  • linie_wyborczeŚwinoujska Komunikacja Autobusowa pomoże dotrzeć na wybory. Specjalne autobusy w niedzielę
    16 maja 2025
  • art objazdZmiany dla kierowców – od 19 maja wyłączenie z ruchu odcinka ul. Sienkiewicza
    16 maja 2025
  • ZDJĘCIE_ MITYNG.JPG IIOSiR „Wyspiarz”. Królowa sportu wraca na świnoujski stadion
    16 maja 2025
  • noc muzeow-1Świnoujska Noc Muzeów 2025: Iluminacja Portu Jachtowego, holownik „Kuna” z 1884 roku i debata przyszłości Basenu Północnego
    16 maja 2025
  • plakat expo-zdrowie-1Przebadaj się i skosztuj zdrowych potraw – Expo Zdrowie w Świnoujściu
    16 maja 2025
  • wybory2025Jak oddać ważny głos? Wybory prezydenckie 2025
    16 maja 2025
  • Puchar Gaz System-1KS Prawobrzeże Świnoujście. „Cykl turniejów o puchar GAZ-SYSTEM”
    10 maja 2025
  • pirania Kasia 1Pirania Kasia świętuje przeprowadzkę do nowego akwarium i… urodziny
    10 maja 2025
  • IMG_4700Filia uczelni wyższej powstaje w Świnoujściu
    10 maja 2025
  • IMG_4734 2 (1)Świnoujście uczciło 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej
    10 maja 2025
  • IMG_4824W Świnoujściu startuje wielki test kompetencji cyfrowych
    10 maja 2025
  • zmianaABTymczasowa zmiana tras linii A i B
    10 maja 2025
  • Świnoujście. Piątek – sobota. Prawdziwe renifery i święty MikołajPlanowana przerwa technologiczna PEC w dniu 21 maja
    10 maja 2025
  • napisy 3„Odłóż telefon i żyj” – trwa malowanie napisów przed przejściami dla pieszych
    10 maja 2025
  • plakat-konkurs-dzien-matki-1Gryficki Dom Kultury. Konkurs plastyczny z okazji Dnia Mamy „W sercu się nie mieści”
    10 maja 2025
  • 495015277_1112034707630250_6748599530266612771_nZHR – XVII Rajd Wendyjski – Świnoujście na podium
    8 maja 2025
  • wystawa_malarstwaMuzeum Rybołówstwa Morskiego. Wystawa malarstwa Adama Werki
    6 maja 2025
  • running-pixabayOSiR „Wyspiarz”. BiegamBoLubię
    6 maja 2025

Najnowsze wiadomości

  • 399. parkrun – dobra forma uczestników
    17 maja 2025
    W sobotni poranek 17 maja w Parku Zdrojowym odbyła się 399. edycja parkrun Świnoujście. Na starcie stanęło 49 uczestników, z których 22 stanowili
  • Świnoujście gotowe na wybory prezydenckie
    17 maja 2025
    W niedzielę 18 maja odbędą się wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zanim mieszkańcy Świnoujścia wrzucą swój głos do urn, wiele pracy
  • Noc Muzeów w Świnoujściu: specjalne kursy dla mieszkańców prawobrzeżnych osiedli
    16 maja 2025
    Już w sobotę, 17 maja 2025 roku, Świnoujście dołącza do ogólnopolskiej akcji Nocy Muzeów. To wyjątkowa okazja, by wziąć udział w przedsięwzięciu
  • Świnoujska Komunikacja Autobusowa pomoże dotrzeć na wybory. Specjalne autobusy w niedzielę
    16 maja 2025
    W najbliższą niedzielę, 18 maja, odbędą się Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W Świnoujściu na głosujących czeka aż 26 Obwodowych Komisji
  • Zmiany dla kierowców – od 19 maja wyłączenie z ruchu odcinka ul. Sienkiewicza
    16 maja 2025
    Już wkrótce kierowcy poruszający się w uzdrowiskowej części miasta będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Od 19 maja rusza kolejny etap przebudowy
  • OSiR „Wyspiarz”. Królowa sportu wraca na świnoujski stadion
    16 maja 2025
    Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz” zaprasza mieszkańców Świnoujścia na VII Edycję Mityngu Lekkoatletycznego „Wyspiarza”, który odbędzie się
  • Świnoujska Noc Muzeów 2025: Iluminacja Portu Jachtowego, holownik „Kuna” z 1884 roku i debata przyszłości Basenu Północnego
    16 maja 2025
    Świnoujście zaprasza na niezapomnianą Noc Muzeów – 17 maja 2025 roku. To będzie wieczór pełny historii, kolorowych iluminacji, zabawy, a także
  • Przebadaj się i skosztuj zdrowych potraw – Expo Zdrowie w Świnoujściu
    16 maja 2025
    Bezpłatne badania profilaktyczne, praktyczne informacje na temat zdrowego stylu życia oraz degustacja zdrowych potraw – to wszystko czeka na mieszkańców
  • Jak oddać ważny głos? Wybory prezydenckie 2025
    16 maja 2025
    Już 18 maja 2025 roku Polki i Polacy udadzą się do urn wyborczych, by wziąć udział w wyborach prezydenckich. Zanim jednak wybierzemy nowego Prezydenta
  • Klub Sportowy Prawobrzeże Świnoujście. „Cykl turniejów o Puchar GAZ-SYSTEM” – relacja
    13 maja 2025
    W dniu 11.04.2025 roku Klub Sportowy Prawobrzeże Świnoujście był organizatorem Turnieju pn. „Cykl turniejów o Puchar GAZ-SYSTEM” pod generalnym
  • KS Prawobrzeże Świnoujście. „Cykl turniejów o puchar GAZ-SYSTEM”
    10 maja 2025
    11 Maja 2025 roku, w niedzielę, odbędzie się turniej pn. „Cykl turniejów o puchar GAZ-SYSTEM” pod patronatem Sponsora Głównego: Operatora
  • Pirania Kasia świętuje przeprowadzkę do nowego akwarium i… urodziny
    10 maja 2025
    Pamiętacie piranię Kasię? Właśnie przeprowadziła się do nowego akwarium. Jej nowy dom jest większy od poprzedniego i ma widok na turystów
  • Filia uczelni wyższej powstaje w Świnoujściu
    10 maja 2025
    Od października 2025 roku Świnoujście zyska swoją pierwszą wyższą uczelnię. Przy ulicy Norweskiej 12 rozpocznie działalność filia Poznańskiej
  • Świnoujście uczciło 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej
    10 maja 2025
    W czwartek, 8 maja, w Świnoujściu odbyły się uroczystości upamiętniające 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej w Europie. Hołd poległym
  • W Świnoujściu startuje wielki test kompetencji cyfrowych
    10 maja 2025
    Świnoujście przystąpiło do projektu IT Fitness Test – wielkiego sprawdzianu kompetencji cyfrowych dla uczniów i nauczycieli. Nad projektem wspólnie
  • Tymczasowa zmiana tras linii A i B
    10 maja 2025
    W związku z trwającym remontem ulicy Sienkiewicza, konieczne jest tymczasowe wyłączenie z ruchu ul. Krzywoustego na odcinku od ul. Sienkiewicza do ul.
  • Planowana przerwa technologiczna PEC w dniu 21 maja
    10 maja 2025
    Mieszkańcy Świnoujścia muszą przygotować się na jednodniową przerwę w dostawie ciepła. Jak informuje Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o.,
  • „Odłóż telefon i żyj” – trwa malowanie napisów przed przejściami dla pieszych
    10 maja 2025
    Pożyteczna inicjatywa ma zwiększyć bezpieczeństwo dzieci i młodzieży na ulicach Świnoujścia. W piątek przed Szkołą Podstawową nr 6 przy ulicy
  • Gryficki Dom Kultury. Konkurs plastyczny z okazji Dnia Mamy „W sercu się nie mieści”
    10 maja 2025
    Gryficki Dom Kultury zaprasza uczniów klas IV–VI szkół podstawowych z terenu gminy Gryfice do udziału w wyjątkowym konkursie plastycznym z okazji Dnia
  • 398. parkrun
    10 maja 2025
    W sobotni poranek odbyła się 398. edycja parkrun Świnoujście. Na starcie pojawiło się 50 uczestników, w tym liczne grono debiutantów i stałych

Back to Top

Zgoda na nieodpłatne wykorzystanie herbu Świnoujścia na stronie internetowej www.tu.swinoujscie.pl oraz na materiałach promujących w/w stronę zgodnie z zasadami określonymi w księdze znaku. WPT-P.013.9.2016.
Zgoda wydana przez Prezydenta Miasta Świnoujście.

Sąd Okręgowy w Szczecinie I Wydział Cywilny Sekcja Rejestrowo-Egzekucyjna postanowieniem Sądu z dn. 16.09.2016 r. sygnatura akt I Ns Rej. „Pr” 49/16 wpisano do rejestru dzienników i czasopism tytuł tu.swinoujscie pod numerem rejestru 1023

Strona posiada Certyfikat Bezpieczeństwa SSL

https://tu.swinoujscie.pl/kontakt/