Załoga polskiego Agath wypompowała toksyczne chemikalia do Morza Północnego?
Załoga polskiego Agath wypompowała toksyczne chemikalia do Morza Północnego?
Jak poinformował portal Täglicher Hafenbericht, policja i prokuratura z Hamburga, wszczęła śledztwo dotyczące wypompowywania do morza zanieczyszczeń powstałych przy płukaniu zbiorników z polskiego chemikaliowca Agath.
Zarzuty zostały postawione kapitanowi i pierwszemu oficerowi.
Według informacji podanych w niemieckim portalu, Agath przebywał w Cuxhaven od 18 do 29 czerwca. Wcześniej, w Rotterdami, załoga opróżniła sześć zbiorników. Nie zostały one jednak umyte ponieważ pierwotnie przewidywano, że zostaną załadowane tymi samymi chemikaliami.
Zakładane plany uległy jednak zmianie a zbiorniki miały być napełnione jedynie jedną, z zakładanych dwóch substancji. Wtedy też (jak informuje niemiecka policja wodna), Agath wyruszył z Cuxhaven na Morze Północne.
Według ustaleń służb, doszło do „eine Verklappungsfahrt” czyli wypłynięcia dumpingowego, w celu pozbycia się na morzu odpadów. Jak informuje Täglicher Hafenbericht, załoha wypompowała popłuczyny z mycia zbiorników, które zawierały niebezpieczne substancje chemiczne EDC.
Prokuratura w Hamburgu zarządziła zastosowanie poręczenia majątkowego wobec kapitana i pierwszego oficera w wysokości 21,450 euro.
Pieniądze te zostaną przeznaczone na spłacenie ewentualnej grzywny administracyjnej. Jak powiedział rzecznik policji wodnej, „Śledztwo będzie kontynuowane”. O jego ewentualnych wynikach i o tym, czy zarzuty się potwierdzą, będziemy informować na bieżąco.
Agath jest jedną z ośmiu jednostek w flocie Unibalticu. Podobnie jak inne chemikaliowce tego armatora jego zbiorniki wykonane są ze stali nierdzewnej, posiadają najwyższą klasę lodową.
Typ – Chemikaliowiec / IMO II
Rok wybudowania: 1991
Bandera – Cypryjska
Port macierzysty – Limassol
Towarzystwo klasyfikacyjne – Germanischer Lloyd
Znak wywoławczy – 5BDX3
DWT – 3232 mts
GRT – 1716 T
Długość całkowita – 83,50 m
Szerokość – 13,50 m
Letnie zanurzenie – 5,47 m
Ilość zbiorników – 12 stainless steel
fot. unibaltic.pl
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/