Wielki Turniej Tenorów w Operze na Zamku w Szczecinie – konferencja
Wielki Turniej Tenorów w Operze na Zamku w Szczecinie – konferencja.
Dziś na statku „Ładoga” w Szczecinie, w sobotę 30 czerwca w Teatrze Letnim o 20.30 królują tenorzy z całego świata. Ośmiu wspaniałych we wspaniałym otoczeniu pięknego parku, orkiestrą na żywo zaprezentuje nam najlepsze arie z oper i operetek oraz pieśni neapolitańskie.
Wybory są bardzo demokratyczne – decyduje publiczność, nagradzając swojego faworyta różą. Kto zbierze ich najwięcej – wygrywa – i zostaje pasowany na rycerza, jak przystało na tradycję Wielkiego Turnieju Tenorów organizowanego już po raz dwudziesty.
Na konferencję tenorzy przypłynęli – a jakże – Tramwajem Wodnym! Bo Szczecin to miasto morskie.
Dziś odbyła się konferencja prasowa na temat sobotniego wydarzenie. Oto skrót:
Bartłomiej Mroczkowski – dyr. Wydziału Kultury Urzędu Marszałkowskiego:
Przed nami kolejna, jubileuszowa edycja Wielkiego Turnieju Tenorów. Rozpoczynamy święto opery, ale także rywalizację tenorów, którzy przybyli do nas z różnych zakątków świata i na deskach Teatru Letniego będą rywalizować o względy naszej publiczności.
Jestem pewien, że tegoroczny turniej znów okaże się sukcesem, nie tylko pod względem organizacyjnym, ale także frekwencyjnym. Trzymam kciuki! Dziękuję także za wkład w promocję Opery.
Prośba – nie zwalniajcie tempa, a Pomorze Zachodnie będzie Was wspierać w kolejnych latach. Jest mi niezmiernie miło poinformować, że marszałek województwa zachodniopomorskiego, tak jak w latach poprzednich ufundował dla zwycięzcy nagrodę w wysokości 10 tysięcy złotych.
Jacek Jekiel – dyr. Opery na Zamku w Szczecinie:
Nie ukrywam, że staliśmy przed ogromnym wyzwaniem rozważając, w jaki sposób tę 20. edycję poprowadzić, by była intrygująca, niecodzienna, by ta „jubileuszowość” była także pod względem koncepcyjnym podkreślona. I muszę Państwa zmartwić, bo na ten temat nic nie powiem (śmiech).
Muszą Państwo przyjść i zobaczyć. Zapewniam, że będzie niezwykle, a to miejsce, w którym jesteśmy powinno dać do myślenia. Przepraszam, że tak zagadkowo, ale pomyślałem, że powinniśmy w kontekście zastanawiania się, jak to będzie zorganizowane, trochę się pobawić.
Bo kiedy w kryminale od początku wiemy, kto zabił, to jest to słaby kryminał. Jaka będzie scena – przekonają się więc Państwo w sobotę.
Chciałbym, aby tegoroczny turniej był wyjątkowo zapamiętany. Pomysłodawcą scenariusza i reżyserem jest Jerzy Jan Połoński, którego wszyscy pamiętamy jako twórcę koncepcji i reżysera musicalu „Crazy for You”, cieszącego się niesłabnącą popularnością.
Mam nadzieję, że ten turniej też będzie niecodzienny. Wielki Turniej Tenorów wymyślił Warcisław Kunc, ale przypominają sobie Państwo, jak kilka lat temu ten pomysł ktoś próbował nam podebrać. Wtedy postanowiłem zrobić porządek i opatentowałem ten turniej – pod nazwą i logotypem.
Vladimir Kiradjiev, kierownik muzyczny 20. Wielkiego Turnieju Tenorów, dyrygent:
Poziom z roku na rok jest coraz wyższy. A najlepszego wybiera największe jury – publiczność. To około 3 tysięcy osób! Co roku dostajemy zgłoszenia od tenorów, którzy już tu byli.
To znaczy, że bardzo im się w Szczecinie podobało. Każdy chce zdobyć pierwszą nagrodę (śmiech).
Podczas konferencji wylosowano kolejność występowania tenorów:
I część:
1. Sławomir Naborczyk (Polska) – Cisza dokoła – aria Stefana z III aktu opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki
2. Germán Gholami (Hiszpania) – La donna è mobile – aria Księcia Mantui z III aktu opery Tosca Giacoma Pucciniego
3. Emil Pavlov (Bułgaria) – Lunge da lei – aria Alfreda Germonta z II aktu opery Traviata Giuseppe Verdiego
4. Mihail Mihaylov (Bułgaria) – E lucevan le stelle – aria Cavaradossiego z III aktu opery Tosca Giacoma Pucciniego
5. Maciej Ufniak (Polska) – Recondita armonia – aria Cavaradossiego z I aktu opery Tosca Giacoma Pucciniego
6. Philipe Gachava (Gruzja) – Prosti, niebiesnoje sozdanie – arioso Hermana z I aktu opery Dama pikowa Piotra Czajkowskiego
7. Dionizy Wincenty Płaczkowski (Polska) – E la solita storia del pastore – lament Federica z II aktu opery Arlezjanka Francesca Cilei
8. Wonhyeok Choi (Korea Płd.) – Che gelida manina – aria Rudolfa z I aktu opery Cyganeria Giacoma Pucciniego
II część:
1. Sławomir Naborczyk (Polska) – Wielka sława to żart – aria Barinkaya z operetki Baron cygański Johanna Straussa syna
2. Germán Gholami (Hiszpania) – Core `ngrato – romans neapolitański Salvatora Cardilla
3. Emil Pavlov (Bułgaria) – Tu, ca nun chiagne – pieśń neapolitańska Ernesta de Curtisa
4. Mihail Mihaylov (Bułgaria) – Dein ist mein ganzes Herz – aria Sou-Chonga z II aktu z operetki Kraina uśmiechu Franza Lehára
5. Maciej Ufniak (Polska) – Rad jam pocałunki kradł – aria Paganiniego z II aktu operetki Paganini Franza Lehára
6. Philipe Gachava (Gruzja) – No puede ser – aria Leandra z II aktu zarzueli La Tabernera del Puerto Pabla Sorozábala
7. Dionizy Wincenty Płaczkowski (Polska) – Torna a Surriento – pieśń neapolitańska Ernesta de Curtisa
8. Wonhyeok Choi (Korea Płd.) – Freunde das Leben ist Lebenswert – aria Octavia z I aktu operetki Giuditta Franza Lehára
Realizatorzy: CHÓR, BALET I ORKIESTRA OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE
dyrygent: Vladimir Kiradjiev
prowadzący: Jerzy Jan Połoński
scenariusz i reżyseria: Jerzy Jan Połoński
ruch sceniczny: Karol Urbański
projekcje multimedialne: Emilia Łapko
scenografia: Waldemar Andrzejak
realizacja świateł: Dawid Karolak
realizacja dźwięku: Jakub Skowroński, Jakub Jankowski
realizacja wideo: Nyx Media – grupa Mstudio.net.pl
inspicjentki: Katarzyna Berowska, Maria Malinowska-Przybyłowicz
Fot. Opera na Zamku
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Rzecznik Prasowy Opery na Zamku