Reklama a przeciążenie wizualne Świnoujścia
Reklama a przeciążenie wizualne Świnoujścia. Wiceprezydent Miasta Świnoujście pani Barbara Michalska odpowiada.
Rozpoczęła się dyskusja w środowisku świnoujścian, również na portalach społecznościowych – na temat projektu uchwały z dnia 16 kwietnia 2018 roku w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane dla gminy Miasto Świnoujście.
Projekt został opracowany na zlecenie urzędu przez Pracownię Projektową Afix ze Szczecina, służyć ma poprawie jakości przestrzeni miejskiej w Świnoujściu. Rodzi się pytanie dlaczego wykonawcą projektu jest firma zewnętrzna a nie powołana komisja ds reklamy z naszego miasta.
Faktem jest, że trzeba dokładnej analizy rynku aby dostosować reklamę w formie efektownej, użytkowej i informacyjnej.
W świnoujskiej społeczności również są ludzie którzy mają pojęcie o estetyce krajobrazu. Reklama zewnętrzna jest formą działalności gospodarczej ale również instrumentem stosunkowo agresywnym.
Może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu w przestrzeni publicznej miasta oraz ludzkie zdrowie. Na pewno większość się zgodzi, że reklama może i w większości ma decydujący wkład w zaśmiecanie przestrzeni, a do tego przyczyniają się również właściciele, zarządcy budynków i posesji, którzy przekonani są, że prawo własności ich zwalnia od wszelkich norm na rzecz ładu estetycznego w ogólnodostępnej przestrzeni publicznej.
Ale można żyć w harmonii z reklamami gdzie przestrzeń miejska sprzyja kontaktom społecznym i tworzy ładny wizerunek miasta.
Poprosiliśmy wiceprezydenta Miasta Świnoujścia panią Barbarę Michalską o przybliżenie tematu dotyczącego wyboru firmy projektowej z określeniem kosztów projektu.
Ludzie biznesu w Świnoujściu mają obawy w kwestii finansowej, ponieważ reklamy są zbyt drogie, często już nadpłacone. Reklama to jednak inwestycja kosztowna i te obawy są słuszne.
Prace nad uchwałą były poprzedzone konsultacjami społecznymi w lutym 2017 mającymi na celu poznanie opinii mieszkańców miasta w kwestii zasad oraz warunków sytuowania tablic reklamowych na terenie Gminy Miasta Świnoujście.
Tylko, że ograniczona ilość osób o tej konsultacji wiedziała i nie mogła odnieść się w tym temacie. Większość osób została postawiona w fakcie dokonanym.
Do 28 maja zbierane są uwagi do projektu uchwały krajobrazowej. Można je składać pisemnie na Stanowisku Obsługi Interesantów w Urzędzie Miasta (główny budynek, parter), bezpośrednio w Wydziale Urbanistyki i Architektury w Urzędzie Miasta (główny budynek, II piętro) bądź wysyłając pocztą na adres wydział Urbanistyki i Architektury, Urząd Miasta Świnoujście ulica Wojska Polskiego 1/5, 72 – 600 Świnoujście z dopiskiem „Uchwała krajobrazowa”.
Publikujemy poniżej odpowiedź, którą uzyskaliśmy od pani Barbary Michalskiej.
Tekst: tu.swinoujscie.pl
Fot: internet
Informacja na temat wykonawcy „uchwały krajobrazowej”.
Uchwała krajobrazowa po jej uchwaleniu stanowić będzie prawo miejscowe. Ze względu na swoją specyfikę i potrzebę łączenia wielu dziedzin i przepisów, do jej przygotowania potrzebna jest wiedza fachowa z wielu dziedzin m.in. z dziedziny planowania przestrzennego, architektury, z szeroko pojętej dziedziny aranżacji przestrzeni publicznej i ochrony krajobrazu. Potrzebna jest również wiedza prawnicza.
Zapytanie ofertowe na wybór wykonawcy projektu uchwały w przedmiocie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzaju materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane zamieszczone zostało na stronie BIP Urzędu Miasta w dniu 10 kwietnia 2017.
Zapytanie ofertowe zawierało szczegółowy opis przedmiotu zamówienia w którym ujęto m.in.:
- analizę uwarunkowań z wyodrębnieniem w granicach miasta stref o czytelnych walorach przestrzennych wymagających ustalenia odrębnych reguł i zasad ekspozycji reklamy oraz zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury i ogrodzeń z uwagi na ochronę walorów estetycznych przestrzeni publicznej i ekspozycji krajobrazu oraz wartości historycznej zabudowy,
- wyznaczenie osi widokowych, panoram, punktów widokowych wymagających szczególnej ochrony,
- wskazanie obszarów problematycznych wymagających działań interwencyjnych ,
- analizę planów zagospodarowania przestrzennego pod kątem dotychczasowych zapisów nt. reklam,
- opracowanie projektu uchwały krajobrazowej części tekstowej i graficznej,
- wypracowanie wzornika dla zestawu nośników systemu informacji miejskiej , tablic adresowych, tablic ulicznych z nazwami ulic,
- opracowanie kart wskazań dla poszczególnych grup tematycznych, z określeniem zalecanych lokalizacji, dopuszczonych parametrów obiektu, zasad sytuowania , oraz innych koniecznych. Specjalistów łączących opisane wyżej dziedziny, w których potrzebna jest wiedza fachowa jest niewielu.
Dlatego na otwarte zapytanie ofertowe zamieszczone na stronie Urzędu Miasta Świnoujście zapraszające do złożenia oferty na przygotowanie projektu uchwały zgłosiły się tylko dwie pracownie, spośród których został wybrany zespół projektantów z Pracowni „Afix” ze Szczecina z p. dr Tomaszem Cykalewiczem na czele, posiadającym bogate doświadczenie w pracach nad miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego w Świnoujściu, opracowaniami z dziedziny konserwacji zabytków w Świnoujściu i doskonale znającym nasze miasto.
Kwota umowna opracowania to 61 500 zł brutto.
Barbara Michalska
Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście
Michał
23 maja 2018 @ 18:13
Magistrat zachowuje się tak, jakby mieszkańcy miasta, a przede wszystkim przedsiębiorcy byli pracownikami Urzędu Miasta i można im było wydawać polecenia, a wszelkie uchwały po po prostu obwieszczać, nie pytając się o zdanie. Bardzo cieszę się, że magistrat chce uporządkować sprawę reklam w mieście, natomiast nie zgadzam się na sposób rozwiązania tej sprawy. Przy okazji usuwania szpecących koszmarków zamierza się usunąć WSZYSTKIE szyldy, przy czym przedsiębiorcy nie otrzymają żadnego odszkodowania, a przy tym zawęzi się nam możliwość prezentowania własnej oferty. Innymi słowy magistrat chce zrobić sobie dobrze w imię jakiejś wymyślonej przez siebie idei, a cenę tego przedsięwzięcia zepchnie się na drobnych przedsiębiorców.
To bardzo smutne. Słynny rzecznik prasowy z lat 80-ych Jerzy Urban powiedział na jednej z konferencji prasowych, że „rząd wyżywi się sam”. To przykre, że nasza władza samorządowa zachowuje się w tak arogancki sposób. Mam nadzieję, że nadchodzące wybory zweryfikują takie zachowanie.