Adam Asnyk w Porcie Gdynia. Zobacz załadunek olbrzymich urządzeń (foto, wideo).
M/v Adam Asnyk w Gdyni. Na statku Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego Chipolbrok przy Nabrzeżu Stanów Zjednoczonych trwa załadunek kluczowych elementów nowoczesnej elektrowni węglowej na Filipinach. Projekt ten pozwoli zmniejszyć niedobór mocy w tym kraju.
Ostatnie dane opublikowane przez departament energetyki Filipin pokazują, że niedobór mocy poważnie ograniczył rozwój gospodarczy. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowani na energię elektryczną i ograniczyć przerwy w dostawie prądu, rząd zadecydował o budowie nowych elektrowni węglowych.
Jedną z nich jest elektrownia Dinginin na półwyspie Bataan o docelowej mocy 1800 MW. Większość przeznaczonej do niej urządzeń produkowanych jest w Chinach, jednak kluczowe technologicznie elementy: turbina i generator, wysyłane są z Europy. To właśnie po nie zawinął do Gdyni statek Adam Asnyk.
Z Gdyni do Portu Bataan na Filipinach jednostka załadowała z nabrzeża łącznie 831 ts/1763 cbm ładunku, w tym sztuki ciężkie o następujących wymiarach:
- 10.48 x 4.84 x 4.42m / 361ts x 1szt;
- 7.60 x 2.86 x 3.21m / 82ts x 1szt;
- 8.55 x 6.53 x 3.68m / 51ts x 2szt.
Zostały one wyprodukowane przez General Electric (GE) we Wrocławiu oraz w Elblągu.
W ramach tego samego kontraktu Adam Asnyk z Gdyni popłynie jeszcze do Rotterdamu, gdzie załaduje kolejne 655 ts/1356 cbm, w tym sztuki ciężkie:
- 7.22 x 3.29 x 3.43m / 88ts x 1szt;
- 6.72 x 4.68 x 4.10m / 62ts x 2szt;
- 7.81 x 3.75 x 3.67m / 68ts x 2szt;
- 17.05 x 2.10 x 2.08m / 82ts x 1szt.
Adam Asnyk to pierwszy z sześciu nowych statków dla Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego SA CHIPOLBROK. Jednostka ma 199,80 m długości, 27,80 m szerokości, 11 m zanurzenia oraz 30 435 t nośności.
Wyposażona jest w dźwigi umożliwiające przeładunek sztuk o wadze jednostkowej do 640 ton. Adam Asnyk został zbudowany w 2009 r. w stoczni Dalian w Chinach. Pływa pod maltańską banderą. Po raz pierwszy statek odwiedził gdyński port w 2010 r.
Jednostka jest zatrudniona w podstawowym okołoziemskim serwisie armatora pomiędzy głównymi portami Europy a najważniejszymi portami Chin oraz Dalekiego Wschodu, skąd poprzez porty obu wybrzeży Stanów Zjednoczonych wraca do Europy.
Chipolbrok został powołany w 1951 w Tiencinie i Gdyni jako Chińsko-Polskie Przedsiębiorstwo Maklerów Okrętowych na podstawie umowy między Polską i Chinami, w celu ustanowienia połączenia drogą morską pomiędzy portami chińskimi a polskimi.
Rolę udziałowców pełnią rządy Polski i Chin, reprezentowane przez ministrów transportu obu państw. W wyniku restrukturyzacji w latach 90., firma rozszerzyła swoją ofertę transportową o porty Europy Zachodniej i basenu Morza Śródziemnego, jak również linię z portów Dalekiego Wschodu do portów USA i Zatoki Meksykańskiej oraz innych portów w basenie Morza Karaibskiego, a także Afryki.
fot. GospodarkaMorska.pl
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/