Świnoujście. MŁODZI PROGRAMIŚCI poszerzają swoją wiedzę
Świnoujście. MŁODZI PROGRAMIŚCI poszerzają swoją wiedzę!
Od siódmego maja w Szkole Podstawowej nr 6 realizowany jest Projekt Budżetu Obywatelskiego „Młodzi Programiści”. Ma on na celu:
zainteresowanie ucznia fizyką, informatyką, robotyką, programowaniem;zapoznanie z nowoczesną technologią, wzbudzenie zainteresowania najnowszymi osiągnięciami robotyki;zwiększenie poziomu wiedzy związanej z budową i programowaniem robotów oraz nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy; rozwój wyobraźni przestrzennej.
To przedsięwzięcie jest odpowiedzią na wyzwania stawiane współczesnej szkole. Celem projektu jest doskonalenie jakości i innowacji w kształceniu umiejętności organizacyjnych, dydaktycznych i trenerskich w dziedzinie nauczania zaawansowanych kompetencji cyfrowych.
W ramach projektu pokazujemy uczniom jak w ciekawy i zabawny sposób można sterować komputerem. Na zaplanowanych warsztatach dzieci z najmłodszych klas zapoznają się z językiem programowania.
Każdy dzień programowania rozpoczyna się pokazem naukowym, który bacznie obserwują wszyscy uczniowie naszej szkoły. Dużym zainteresowaniem cieszyło się doświadczenie, do którego wykorzystano substancję o ekstremalnie niskiej temperaturze, bo aż -200°C! Oprócz tego dzieci mogły zobaczyć ciekawe zabiegi badawcze z udziałem ciekłego azotu, a chwilę później podziwiać wyniki tych doświadczeń, którymi było m.in. powietrze w formie cieczy, mgła Harry’ego Pottera, czy imponujące, kruche róże. Chętni uczniowie zgłaszali się do doświadczenia, w którym mogli spróbować wbić gwóźdź bananem.
To tylko zaledwie kilka z wielu interesujących eksperymentów, które można było zobaczyć na pokazie naukowym.
Na drugą część projektu składają się warsztaty z robotyki i programowania oraz tematyczna wystawa. Na zajęciach wykorzystujemy – SCRATCH – edukacyjny język obiektowy, stworzony jako środek do nauki programowania dla dzieci. Warsztaty z robotyki Lego Education WEDO opierają się na pracy z zestawami klocków Lego WeDo, które umożliwiają budowanie modeli, wymagających wcześniej dodatkowego zaprogramowania. Dzieci pracują w parach.
Do dyspozycji mają przenośny komputer oraz zestaw klocków. Swoją pracę rozpoczynają od ułożenia figury z klocków, która właściwe już po zakończonej pracy staje się interaktywnym robotem, ponieważ sensory i silniki sprawiają, że po podłączeniu do komputera nowo powstały robot wykonuje polecenia konstruktora.
Nowoczesne gry stały się istotne w procesie nauczania i uczenia się, tworzą środowisko, gdzie dzieci eksperymentują, rozwiązując wspólnie problemy. Nauka programowania to nowatorskie podejście do nauczania informatyki, a w szczególności kształcenia samej umiejętności programowania dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym (6-10 lat).
Programowanie jest językiem przyszłości, a także kompetencją, która umożliwi im aktywnie poruszanie się w nowej, nieustannie zmieniającej się rzeczywistości. Nauka programowania sprzyja rozwojowi kreatywności, umożliwia dzielenie się swoimi pomysłami z innymi, pozwala realizować własne projekty i rozwiązywać problemy.
Dla tych, którzy pójdą w swoim życiu w kierunku szeroko rozumianej informatyki, te bazowe umiejętności będą stanowiły niezbędną podstawę dalszego rozwoju. Dla wszystkich pozostałych – będą cenną lekcją umiejętności analizowania i rozwiązywania problemów, stosowania precyzyjnego języka, wyobraźni przestrzennej, czy planowania.
Po zakończonym wydarzeniu „Młodzi programiści” będą doskonale znali język programowania. Wierzymy, że rozbudzą w sobie ciekawość do nowoczesnych technologii komputerowych, co w przyszłości skłoni ich do dalszego rozwoju oraz pogłębiania swoich zainteresowań.
Projekt potrwa do 15 maja.
Autorkami tego projektu są panie: wicedyrektor Sylwia Szostak oraz Dagmara Ceroń – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej.
Tekst/fot. SP 6
Rzecznik Prezydenta Świnoujścia