Muzeum Narodowe w Szczecinie. Kalendarium wydarzeń: 24 – 29 kwietnia 2018
Muzeum Narodowe w Szczecinie. Kalendarium wydarzeń: 24 – 29 kwietnia 2018.
23 kwietnia 2018 | poniedziałek
Muzeum nieczynne
24 kwietnia 2018 | wtorek
Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00
25 kwietnia 2018 | środa
Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00
17.00 | Muzeum Historii Szczecina MSN | wstęp wolny. Środy z historią Szczecina | „MKS Pogoń w życiu mieszkańców Szczecina” | Wykład dra Tomasza Ślepowrońskiego (Uniwersytet Szczeciński)
17.00 –20.00 | Muzeum Tradycji Regionalnych MNS (Dziedziniec) | wstęp wolny
VIII Dni Australii
26 kwietnia 2018 | czwartek. Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00
12.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp wolny. Wielki Finał Akademii Antycznej
17.00 | Centrum Dialogu Przełomy MNS | wstęp wolny. Debata CDP | „Narodowcy i komuniści. Szczecin 1945”
18.00 | Muzeum Sztuki Współczesnej MNS | wstęp wolny. WERNISAŻ | „Twarze/Faces” | Katarzyna Kozyra & Katarzyna Szumska
19.00 | Muzeum Tradycji Regionalnych (Dziedziniec) | wstęp wolny. Spotkanie z Katarzyną Kozyrą oraz Katarzyną Szumską
27 kwietnia 2018 | piątek
Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 16.00
28 kwietnia 2018 | sobota
Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 18.00 | BEZPŁATNA SOBOTA
12.00 | Muzeum Historii Szczecina MSN | bilety: 10 pln
Dzieci rysują w Muzeum
29 kwietnia 2018 | niedziela
Muzeum czynne w godzinach 10.00 – 16.00
Lokalizacje:
Muzeum Narodowe w Szczecinie: ul. Wały Chrobrego 3
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych: ul. Staromłyńska 27
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej: ul. Staromłyńska 1
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina: ul. Mściwoja II 8
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Centrum Dialogu, pl. Solidarności 1
Muzeum Narodowe w Szczecinie –Wystawa Zachodniopomorskich Kolei Dojazdowych: Gryfice, ul. Błonie 2
Social media:
www.muzeum.szczecin.pl
facebook/muzeum.szczecin
instagram/muzeum.szczecin
Godziny otwarcia Muzeum Narodowego podczas tzw. długiego majowego weekendu:
28 kwietnia | sobota: 10.00 – 18.00
29 kwietnia | niedziela: 10.00 – 16.00
30 kwietnia | poniedziałek: nieczynne
1 maja | wtorek: nieczynne
2 maja | środa: 10.00 – 18.00
3 maja | czwartek: nieczynne
4 maja | piątek: 10.00 – 16.00
5 maja | sobota: 10.00 – 18.00
6 maja | niedziela: 10.00 – 16.00
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
AKTUALNE WYSTAWY STAŁE oraz CZASOWE
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE
Wystawy czasowe:
– Miasto Nauki (do 29 kwietnia 2018)
– Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii. W hołdzie Borysowi Malkinowi (do 27.01.2019)
Wystawy stałe:
– Antyczne korzenie Europy. Szczecińska kolekcja Dohrnów
– W afrykańskiej wiosce
– Sztuka Afryki – między maską a fetyszem
– Dzieci magii. Afrykańskie lalki i marionetki
– Od kompasu słonecznego do systemu DECCA – historia hiperboli w nawigacji
– Modele żaglowców i okrętów
– Modele statków ze Stoczni Szczecińskiej
Ekspozycje tymczasowe:
– Magazyn Sztuki Dawnej – sztuka na Pomorzu od XII do XVII wieku
– Magazyn archeologiczny Muzeum Morskiego
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM TRADYCJI REGIONALNYCH
Wystawy stałe:
– Gabinet Pomorski. W zwierciadle monet, banknotów i pieczęci
– Złoty wiek Pomorza. Sztuka na dworze książąt pomorskich w XVI i XVII wieku
– Stare srebra
– Lapidarium
– Gabinet nowych nabytków
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ
Wystawy czasowe:
– TWARZE / FACES Katarzyna Kozyra & Katarzyna Szumska (od 26.04. do 01.07.2018)
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM HISTORII SZCZECINA
Wystawy stałe:
– Najstarsze karty z dziejów Szczecina
– Historia i kultura Szczecina w czasach szwedzkich i pruskich
– Eugen Dekkert – muzealne atelier
– Hans Stettiner i Jan Szczeciński. Życie codzienne w Szczecinie w XX wieku
Wystawy czasowe:
– Najnowsza historia Sz… / Stocznia (do 26.08.2018)
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — CENTRUM DIALOGU PRZEŁOMY
Wystawy stałe:
– Wystawa stała Centrum Dialogu Przełomy
MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — WYSTAWA ZACHODNIOPOMORSKICH KOLEI DOJAZDOWYCH
– Wystawa plenerowa Zachodniopomorskiej Kolei Dojazdowej
ŚRODA Z HISTORIĄ SZCZECIN MKS POGOŃ W ŻYCIU MIESZKAŃCÓW SZCZECINA
W ramach cyklu „Środy z historią Szczecina” zapraszamy na prelekcję dr. Tomasza Ślepowrońskiego (Uniwersytet Szczeciński), zatytułowaną „MKS Pogoń w życiu mieszkańców Szczecina”, która zostanie wygłoszona w środę, 25 kwietnia 2018 roku, o godzinie 17.00 w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina w Ratuszu Staromiejskim przy ulicy Księcia Mściwoja II 8. Wstęp wolny.
Co sprawiło, że Morski Klub Sportowy „Pogoń” stał się najważniejszym klubem piłkarskim miasta, niemalże całkowicie zawłaszczając serca miejscowych fanów futbolu?
Nie był to wcale najstarszy klub Szczecina, nie był też miejscowym pionierem na mapie ekstraklasy, ale dziś, po 70 latach swojego istnienia, jest jedną z najważniejszych marek kojarzonych z Pomorzem Zachodnim.
Czy wynikało to z legendarnej nazwy „Pogoń”, przywodzącej na myśl wybitną drużynę przedwojennego Lwowa, wywołującej nostalgię byłych lwowiaków i innych mieszkańców kresów za swoją utraconą małą ojczyzną?
Czy też ze swoistego monopolu na sukces sportowy, jaki „Pogoń” stworzyła od lat siedemdziesiątych XX w.?
Czy w końcu było to zasługą ludzi – piłkarskich legend, które rozsławiły Dumę Pomorza nie tylko w Polsce? Pytania te cały czas czekają na swoją odpowiedź.
VIII DNI AUSTRALII
Poczuj Australijski klimat i dowiedz się dlaczego Aborygeni dmuchają w didgeridoo, jak się je vegemate i dlaczego tysiące osób wyjeżdża do Australii się uczyć?
Podróżnicze małżeństwo Karolina Sypniewska-Wida i Paweł Wida na stałe mieszkający w Sydney co roku przylatują do Polski aby inspirować ich drugim domem – Australią.
W programie prezentacje i filmiki na temat nauki, życia i pracy w Australii oczami uczestników programów ‘Study in Australia’, ‘Work and holiday’ in Australia oraz ludzi na stałe mieszkających po drugiej stronie świata.
Dowiecie się jak to jest podróżować przez czerwony outback i posłuchacie opowieści o Australii oczami podróżników!
Będzie można zakupić książkę Julii Raczko – Julia jest w Australii.
Dodatkowo każdy kto przyjdzie na VIII Dni Australii będzie miał możliwość wygrania BILETU LOTNICZEGO DO AUSTRALII. WSTĘP BEZPŁATNY!
Jako wisienka na torcie zapraszamy do zapisów na Warsztaty sommelierskie z Ambasadorem Win Jacob’s Creek- Wojciechem Cyranem- dowiecie się o tym, co kryje się za wyjątkowym smakiem win z Australii oraz jak dobierać wino do potraw, aby podkreślić ich smak.
W czasie warsztatów spróbujemy 3 różnych win, które dopasujemy do przekąsek.Warsztaty wyłącznie dla osób pełnoletnich.
ZAPISY ONLINE: koszt 20zł, więcej szczegółów na www.dniaustralii.com
PROGRAM WYDARZENIA:
15.00-20.00 Darmowe indywidualne konsultacje wyjazdowe. Liczba miejsc ograniczona + zapisy
17.30 Otwarcie VIII Dni Australii 2018
17.35 Australijska przygoda campervanem z Perth do Sydney- Karolina Sypniewska-Wida
18.15 Dlaczego właśnie Australia? Poznajcie nas!
18.20 Oczami polskiego studenta – uczestnicy programu 'Study in Australia’
19.00 Możliwości i organizacja wyjazdu do Australii-Paweł Wida
19.30 Wygraj bilet do Australii- konkurs
20.00 Warsztaty sommelierskie z Ambasadorem win Jacob’s Creek- Wojciechem Cyranem – koszt 20zł (degustacja 3 typów win oraz przekąski) Zapisy ONLINE https://winicjatywa.pl/wydarzenia/przy-stole-z-jacobs-creek-viii-dni-australii-albion-house-szczecin/ – ograniczona ilość miejsc
WIELKI FINAŁ AKADEMII ANTYCZNEJ
Zapraszamy uczniów, nauczycieli oraz rodziców na Wielki Finał konkursów organizowanych w ramach Akademii Antycznej. Podczas finału poznamy laureatów następujących konkursów:
– „Wielkie budowle starożytnych Grecji i Rzymu” – konkurs na projekt gazety codziennej;
– „Konkurs Wiedzy o Kulturze Świata Antycznego”;
– XIII międzyszkolny konkurs mitologiczny.
Konkursy odbywają się pod patronatem Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty Magdaleny Zarębskiej-Kuleszy, a także „Kuriera Szczecińskiego”.
Akademia Antyczna to program edukacyjny realizowany przez Dział Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie we współpracy z Instytutem Filologii Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Celem projektu jest upowszechnianie wiedzy o kulturze antycznej oraz popularyzacja zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie, w szczególności kolekcji antycznej Heinricha Dohrna.
W ramach programu odbywają się cyklicznie wykłady wybitnych znawców z ośrodków akademickich w Polsce. Akademia Antyczna to także konkursy interdyscyplinarne, adresowane do młodzieży. Ich celem jest rozwijanie zainteresowań i zdobywanie dodatkowej wiedzy humanistycznej przez uczniów.
Wielki Finał odbędzie się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3.
DEBATA CDP „NARODOWCY I KOMUNIŚCI. SZCZECIN 1945”
Zapraszamy w czwartek, 26 kwietnia, o godz. 17.00 na debatę publiczną „Narodowcy i komuniści. Szczecin 1945”, która odbędzie się w sali konferencyjnej Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy. Wstęp wolny.
Jakie były początki polskiego Szczecina, kto – po objęciu miasta przez polską administrację – sprawował faktycznie „rząd dusz”? Kto nadawał ton wszystkim kluczowym działaniom podejmowanym w mieście i regionie?
Czy Szczecin był miejscem, w którym szczególnie widoczne były wpływy dwóch przeciwstawnych jeszcze przed wojną obozów: endeków i komunistów? Co z tego zostało do dziś w pamięci i mentalności mieszkańców?
Na te tematy będziemy dyskutować w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy 26 kwietnia, w rocznicę zdobycia miasta w 1945 r. przez Armię Czerwoną.
Debatę poprzedzi prelekcja historyka dr. Wojciecha Lizaka, który opowie m. in. o dwóch przeciwstawnych koncepcjach dotyczących przyszłości Polski: o polskiej myśli zachodniej oraz o pomyśle utworzenia polskiej republiki rad.
Scharakteryzuje też ewolucję poglądów dwóch postaci mających istotne znaczenie dla powojennego Szczecina: wojewody Leonarda Borkowicza i prezydenta miasta Piotra Zaremby.
TWARZE / FACES KATARZYNA KOZYRA & KATARZYNA SZUMSKA
Na przestrzeni ostatnich kilku lat Kozyra i Szumska intensywnie współpracowały ze sobą w ramach projektów autorskich Kozyry – podczas realizowanego w Izraelu rozbudowanego przedsięwzięcia artystyczno-badawczego „Szukając Jezusa” oraz przy zrealizowanym w konwencji baśni filmie „Opowieść zimowa”, dla którego oprawą scenograficzną była siedziba współtworzonego przez Szumską Teatru Cinema w Michałowicach koło Jeleniej Góry.
Wystawa w Muzeum Narodowym w Szczecinie, w ramach której zaprezentowana zostanie wielokanałowa wideoinstalacja „Faces” (2006) Kozyry oraz obrazy Szumskiej z rozbudowanego (rozpoczętego w 2013 roku) cyklu „Portrety w zawieszeniu”, jest pierwszym wspólnym wystąpieniem artystek. Dotychczas ich indywidualne kariery twórcze przebiegały niezależnie i według odmiennych scenariuszy.
Kozyra od czasu swojej pracy dyplomowej („Piramida zwierząt”, 1993) obronionej w słynnej „Kowalni” – pracowni prowadzonej przez prof. Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych – stale skupiała na sobie uwagę zarówno krytyki, jak i całej opinii publicznej, uchodząc za enfantre terrible polskiej sceny artystycznej.
Jej kolejne przedsięwzięcia otaczała atmosfera skandalu i sporu. Jednocześnie z roku na rok artystka umiejętnie budowała silną pozycję na międzynarodowej scenie artystycznej, zdobywając szereg prestiżowych wyróżnień (między innymi na 48. Biennale Sztuki w Wenecji), a jej prace trafiały do liczących się kolekcji sztuki najnowszej w kraju
i za granicą.
Szumska na początku lat 90., po ukończeniu studiów w pracowni prof. Jerzego Krechowicza w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, wraz z mężem Zbigniewem Szumskim wycofała się z konwencjonalnie pojmowanego życia artystycznego, przenosząc się do Michałowic – niewielkiej, peryferyjnej miejscowości położonej na Dolnym Śląsku, z dala od artworldu.
W Michałowicach Szumscy skupili wokół siebie grupę artystów, aktorów i tancerzy, tworząc Teatr Cinema – autorską formułę o awangardowym rodowodzie. Kariera artystyczna Szumskiej (będącej w Cinemie scenografką, fotografką, aktorką i menadżerką) przebiegała odtąd głównie w ramach pracy zespołowej i podejmowanych wspólnie produkcji na pograniczu teatru, performansu i sztuk wizualnych.
Specyficzna dla Cinemy estetyka – poetycka orkiestracja obrazu, dźwięku i ruchu scenicznego – zyskała szybko międzynarodową renomę. Od połowy lat 90. do dziś zespół intensywnie podróżuje, goszcząc na najważniejszych światowych festiwalach teatrów alternatywnych i poszukujących.
Szumska-malarka funkcjonowała przez wiele lat na obrzeżach sceny artystycznej. Od roku 2013, wraz ze zmianą tematyki (z dominującego dotychczas w jej pracy pejzażu na studia portretowe), jej obrazy ponownie pojawiły się w obiegu.
W ramach kilku wystaw indywidulanych (m.in. w Wałbrzychu, Legnicy i Jeleniej Górze – uznanej za najciekawsze wydarzenie roku w dziedzinie sztuk wizualnych) Szumska zaprezentowała się jako wrażliwa obserwatorka współczesności i znakomita malarka, umiejętnie łącząca zainteresowania antropologiczne oraz inspiracje teatralne.
Wspólna prezentacja Kozyry i Szumskiej pokazuje dwie charyzmatyczne osobowości twórcze o odmiennych temperamentach i artystycznych biografiach, odwołując się do tych obszarów ich praktyki artystycznej, na których mogą się spotkać i podjąć inspirujący dialog.
Pierwszym z nich jest właściwe obu artystkom działanie na pograniczu sztuk wizualnych, performansu i teatru. Kozyra od wielu lat realizuje projekty inspirowane sztukami scenicznymi – między innymi tańcem i operą, często obsadzając samą siebie w roli protagonistki; Szumska od ponad ćwierćwiecza jest twórczo związana z teatrem, dla którego sztuki wizualne są podstawowym punktem odniesienia.
Przez nadanie szczególnego statusu sztukom performatywnym w obszarze swoich artystycznych doświadczeń i inspiracji, zarówno Kozyra, jak i Szumska, po pierwsze umiejętnie wykorzystują kreatywny potencjał pogranicza dyscyplin, po drugie stawiają w centrum uwagi performatywność – działanie, sprawczość i ich wpływ na kreowanie indywidualnej tożsamości, które zdają się najlepiej oddawać charakter bycia w świecie współczesnego człowieka.
W kontekście sztuki eksponują zatem intuicje podobne do tych, jakie na gruncie humanistyki formułują intelektualni liderzy tzw. zwrotu performatywnego – Richard Schechner, Victor Turner, Erika Fische-Lichte czy John McKenzie.
Doświadczenie performatywne na najbardziej podstawowym poziomie nie może obejść się bez ciała. Współczesny teatr alternatywny, starając się przezwyciężyć klasyczne elementy struktury przedstawienia, takie jak tekst, postać czy fabuła, odwołuje się do pracy z ciałem i do rzeczywistej obecności aktorów na scenie.
Aktorskie doświadczenia Szumskiej z Cinemy (teatru, w którego produkcjach centralną funkcję pełnią obraz i działanie, gdzie marginalizuje się lub pomija tekst a główny nośnik stanowi ciało i podmiotowość aktora/performera) ujawnia się w sposobie podejmowania przez nią wyzwań, jakimi są malarskie studia portretowe, realizowane w ramach cyklu „Portrety w zawieszeniu”.
Praca z ciałem, obserwowanie ciała i kulturowych sposobów jego dyscyplinowania towarzyszą Kozyrze w zasadzie od początku jej kariery artystycznej.
Odważne, przekraczające obyczajowe tabu realizacje, w których najczęściej własne ciało obsadza w głównej roli, były postrzegane w kategoriach ekscesu, budziły sprzeciw i oburzenie, ujawniając głęboko zakorzenioną w kulturze somatofobię.
Nowe idee rehabilitujące ciało jako źródło wiedzy (Maurice Merleau-Ponty, Richard Shustermann), nie zadomowiły się natomiast na tyle mocno w powszechnej świadomości, by stworzyć intelektualny i filozoficzny klimat, umożliwiający bardziej zniuansowaną lekturę jej artystycznych realizacji, ujawniając ich emancypacyjny potencjał.
Drugi obszar, który ściśle łączy się z kwestiami performatywności i somatyczności oraz pozostaje w centrum zainteresowań obu artystek, to kwestia tożsamości.
W przypadku Kozyry jest postrzegana przez pryzmat płci kulturowej (w rozumieniu bliskim koncepcji płci performatywnej Judith Butler) i analizowana we właściwej artystce wywrotowej, anarchizującej poetyce.
W przypadku Szumskiej – przez refleksję na temat relacji pomiędzy twarzą i maską oraz indywidualną historią portretowanych postaci i ich kulturowo zapośredniczonymi, zmediatyzowanymi wizerunkami.
Szumska z wielką wrażliwością oraz skupieniem bada możliwości ekspresywnego malarskiego przetworzenia twarzy
w dobie „inflacji twarzy” i cyfrowej nadprodukcji obrazów, w świeży sposób nawiązując do długiej historii europejskiego portretu.
Wśród prac wybranych do prezentacji w Muzeum Narodowym w Szczecinie szczególnie interesująco prezentuje się wątek tzw. paradygmatu ciała i paradygmatu twarzy jako głównych kodów dostępu do rozpoznania problematyki tożsamości.
Współczesna kultura i refleksja teoretyczna odwróciły dominujące do wieku XX trendy uprzywilejowujące twarz, postrzeganą jako zwierciadło duszy, ujawniające prawdę o człowieku, lokując w centrum zainteresowania ciało, które myśli, wyraża i wytwarza sensy, i jest zasadniczym źródłem całej naszej wiedzy, w tym wiedzy o sobie.
W „Faces” Kozyry, gdzie „taneczne portrety” zaproszonych do współpracy artystów zostały rozszczepione na dwa zsynchronizowane obrazy – sfilmowany z dystansu występ i kadrowaną z bliska twarz – oraz w „Portretach w zawieszeniu” (a w szczególności w cyklu „Modele do składania”, zbudowanym z malowanych na odrębnych płótnach twarzy i torsów portretowanych osób) napięcie pomiędzy tymi konkurencyjnymi sposobami rozumienia tożsamości tworzy nową artystyczną i intelektualną jakość.
DZIECI RYSUJĄ W MUZEUM
Rysujemy w muzeum to zajęcia cykliczne, adresowane do osób w różnym wieku, prowadzone w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Ich głównym celem jest umożliwienie dzieciom, młodzieży oraz osobom dorosłym bezpośredniego kontaktu ze sztuką, a także świadomego udziału w procesie twórczym.
Warsztaty są również szansą na poznanie sylwetek najwybitniejszych artystów, których dzieła znajdują się w Muzeum Narodowym w Szczecinie.
Uczestnicy zajęć – w zależności od indywidualnych potrzeb oraz możliwości wiekowych – będą przygotowywani do stania się odbiorcą i twórcą dziedzictwa kulturowego. Zostaną wyposażeni w wiedzę, umiejętności manualne i warsztatowe w zakresie technik malarskich oraz rysunkowych.
Poznają takie pojęcia, jak: płaszczyzna, obraz na płaszczyźnie, martwa natura, kompozycja, perspektywa, kolor, tworzenie kolorów, światło, światłocień, walor, faktura. Nauczą się także podstaw analizowania dzieła sztuki ze względu na jego cechy formalne.
Ponadto formuła zajęć umożliwi uczestnictwo w konkursach literackich i plastycznych organizowanych przez Dział Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Najbliższe zajęcia odbędą się w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Mściwoja II 8
Prowadząca: Maryla Raban
Wstęp: 10 zł
Nie obowiązują wcześniejsze zapisy
…do zobaczenia w Muzeum Narodowym w Szczecinie
Daniel Źródlewski Rzecznik Prasowy