Tu Świnoujście

Dar Młodzieży znów przy Nabrzeżu Pomorskim

Dar Młodzieży znów przy Nabrzeżu Pomorskim

Gospodarka Morska logoDar Młodzieży znów przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. Na pokład wracają studenci (foto, wideo).

Studenci wracają na Dar Młodzieży. Fregata, która w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni przeszła remont przygotowujący ją do rejsu dookoła świata, zacumowała przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni w środę wieczorem, gdzie czeka teraz na praktykantów. Pierwszą w tym roku podróż szkoleniową zaplanowano na najbliższy piątek.

Na początek praktyki przejdą studenci Akademii Morskiej w Gdyni, a następnie, w ramach współpracy tej uczelni z Hogere Zeevaartschool Antwerpen – studenci Akademii Morskiej z Antwerpii. W maju natomiast Dar Młodzieży wyrusza w podróż dookoła świata.

Trasa 11-miesiecznego rejsu obejmuje porty całego świata, m.in. Cape Town, Singapur, Vancouver, Meksyk i Nowy Jork. Kulminacja wyprawy nastąpi w Panamie, gdzie w styczniu 2019 r. jednostka uświetni Światowe Dni Młodzieży.

Na pokładzie, oprócz studentów Akademii Morskiej, w każdym etapie rejsu uczestniczyć będą grupy młodzieży – finaliści ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez Salezjański Wolontariat Misyjny.

Długie przygotowania

Rejs Niepodległości to duże wyzwanie. W grudniu ubiegłego roku Dar Młodzieży rozpoczął remont klasowy. Jego podwodną część dokładnie oczyszczono z muszli i porostów. Przy okazji sprawdzano i wymieniono elementy ochrony anodowej kadłuba.

Dodatkowo konserwację przeszły wał śrubowy, śruba napędowa oraz trzon steru, tak by podróż dookoła świata przebiegała bez zakłóceń. Wymieniono elementy poszycia nadbudówki i międzypokładów, olinowania stałego oraz tzw. bejfuty, czyli przegubowe mocowania rei do masztów.

Szczegółowe przeglądy objęły także wyposażenie i urządzenia pokładowe. Wśród nich m.in. kluzy, kabestany, windy oraz łańcuchy.

Z powodu kończącego się resursu sprawdzony został silnik główny SG 2 żaglowca. Dokładnie oczyszczono i zakonserwowano zbiorniki balastowe, paliwa i wody słodkiej.

Ważnym elementem przeprowadzanego remontu klasowego była także wymiana stosowanych na fregacie olei na oleje biodegradowalne nowej generacji wraz z dostosowanymi do nich uszczelkami. Rozwiązanie to zapewni Darowi

Młodzieży spełnianie rygorystycznych przepisów obowiązujących na wodach i w portach Ameryki Północnej. Na fregacie zamontowano już także nowoczesną oczyszczalnię ścieków.

To jednak nie koniec zaplanowanych prac. Pod koniec kwietnia Dar Młodzieży na chwilę wróci do SR Nauta, gdzie przejdzie ostatnie prace przed długą podróżą. Remont nadzoruje Polski Rejestr Statków. Jego koszt to prawie 1,5 mln zł.

W podróż dookoła świata Dar Młodzieży wyruszy 20 maja z Gdyni. Zakończenie Rejsu Niepodległości planowane jest na marzec 2019 r. Jego organizatorami są Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Akademia Morska w Gdyni oraz Salezjański Wolontariat Misyjny – Młodzi Światu.

Dar Młodzieży w liczbach

Właściciel/armator: Akademia Morska w Gdyni
Typ: trzymasztowa fregata
Zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina: symbol stoczniowy B 95/1
Port macierzysty: Gdynia
Wodowanie: 12.11.1981 r.
Podniesienie bandery: 4.07.1982 r.
Znak wywoławczy: SQLZ
Długość całkowita z bukszprytem: 108,815 m
Długość kadłuba: 94,8 m
Długość między pionami: 79,4 m
Szerokość na wręgach: 14,0 m
Zanurzenie maks.: 6,87 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego: 3015 m kw.
Wysokość masztów: fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m
Pojemność brutto: 2255 GT
Pojemność netto: 663 NT
Wyporność: 2946 t
Prędkość pod żaglami: największy dzienny przebieg: 264.7 Mm (śr. prędkość 11.29 w)/maks. prędkość chwilowa: 19.5 w
Silnik główny: Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2×750 KM (552 kW)
Ster strumieniowy: VB-1100 type, Verhaar Omega BV – 250 kW
Prędkość pod silnikiem: prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w
Załoga stała: 32
Praktykanci: 130+6

fot. GospodarkaMorska.pl

Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/

 

Dar Młodzieży cumuje przy Nabrzeżu Pomorskim. W maju początek Rejsu Niepodległości:

Dar Młodzieży znów przy Nabrzeżu Pomorskim

 

Exit mobile version