Tu Świnoujście

Rozwój portów oraz znaczenie Nowego Jedwabnego Szlaku – Transport Week 2018 (foto, wideo)

Rozwój portów oraz znaczenie Nowego Jedwabnego Szlaku

Gospodarka Morska logoRozwój portów oraz znaczenie Nowego Jedwabnego Szlaku – Transport Week 2018 (foto, wideo).

Transport Week dobiegł końca. Trzydniowa konferencja w tym roku poświęcona była rozwojowi portów w Europie oraz znaczeniu Nowego Jedwabnego Szlaku, oferującego wiele możliwości europejskim firmom. Eksperci rozmawiali m.in. o wpływie tej inicjatywy na sektor logistyki w rejonie Morza Bałtyckiego.

– Jedwabny Szlak to wielka szansa, która sprawi, że wiele inwestycji przybędzie na rynek europejski. Polska stanie się swego rodzaju bramą szlaku, to dla niej szansa, aby mogła zostać centrum regionu – mówi dr Indra Vonck z Deloitte Financial Advisory Services.

Nowy Jedwabny Szlak to projekt promowany przez administrację prezydenta Chin Xi Jinpinga od jesieni 2013 roku. Będzie się składał z odcinka lądowego prowadzącego ze starożytnej stolicy Chin Xianu do Wenecji oraz z morskiego biegnącego z leżącego nad Cieśniną Tajwańską miasta Quanzhou do greckiego portu w Pireusie.

Docelowo szlak morski i lądowy (uzupełniony linią kolejową) mają się połączyć, tworząc pętlę. Obecnie pomiędzy Łodzią a Chengdu działa już połączenie kolejowe przez m.in. Kazachstan, Rosję i Białoruś.

Pokonanie go zajmuje kilkanaście dni. Jak podkreślił Mirosław Łapot z Baltic Rail, transport towarów Nowym Jedwabnym Szlakiem jest drogi. Tutaj pomóc może alternatywa.

Rozpoczęliśmy przewozy z portu w Słowenii, w Koper, jako alternatywną drogę dla dostaw właśnie tych drogich towarów do Europy. Praktycznie konkurujemy z Jedwabnym Szlakiem, ponieważ czasowo jesteśmy niewiele od Jedwabnego Szlaku wolniejsi, natomiast jesteśmy tańsi.

Oceaniczne statki zawijają do Kopru, gdzie my już podejmujemy kontenery kolejowo i dostarczamy je w ciągu 30 godzin do Wrocławia i do Katowic – mówi Mirosław Łapot z Baltic Rail.

Coraz więcej kontenerów nad Bałtykiem

David Bull z Ocean Shipping Cosultants, organizacji zajmującej się m.in. rozwojem portów, podkreślił, że rozwój rynku kontenerowego to szansa także dla Polski.

Rejon Morza Bałtyckiego jest pasjonujący. Macie wiele fantastycznych firm i portów. Przemysł kontenerowy stale rośnie i rozszerza się, wygląda na to, że na światową skalę. Oznacza to też, że coraz więcej kontenerów będzie tu przybywać.

Powstaje zatem pytanie, jak duże będą się z czasem stawały statki? Gdańsk jest jedynym portem w regionie, który może te jednostki przyjąć – mówi David Bull z Ocean Shipping Cosultants.

Drugiego dnia Transport Week we współpracy z redakcją dwutygodnika „Namiary na Morze i Handel” odbyła się również konferencja pt. „Intermodalne short sea”.

Jej uczestnicy dyskutowali m.in. o perspektywach rozwoju rynku short sea w aspekcie polskich portów morskich oraz przewozów intermodalnych, rynkowych doświadczeniach operatorów short sea i intermodalnych w jednolitym łańcuchu dostaw oraz o nowoczesnych rozwiązaniach cyfrowych optymalizujących działania w zakresie żeglugi bliskiego zasięgu i transportu intermodalnego.

Jak wynika z danym opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, 2017 r. był najlepszy w polskiej historii transportu ładunków intermodalnych.

Przetransportowano ich 14,7 mln ton – o prawie 15% więcej niż rok wcześniej. Jak podkreśliła Lidia Dziewierska, prezes zarządu Loconi Intermodal, dynamika ta mogłaby być większa.

Jesteśmy współzależni od przepustowości czy zdolności przeładunkowych, intermodalnych terminali portowych. Jesteśmy w takiej sytuacji, w której tempo rozwoju intermodalu w Polsce będzie bezpośrednio uzależnione od tempa rozwoju zdolności przepustowych, intermodalnych na terminalach portowych – mówi Lidia Dziewierska, prezes zarządu Loconi Intermodal.

Pierwszy dzień konferencji Transport Week zainaugurowała debata pt. „Infrastruktura i branża TSL – Pomorze 2030”. Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, podkreślił, że powinniśmy dbać o to, aby rozwiązania, które są wprowadzane dla rozwoju portów w Gdańsku i w Gdyni, były jak najlepsze i żeby nie było problemu z ich wdrażaniem.

Chodzi mi przede wszystkim o te wszystkie elementy związane z tą „ostatnią milą”, chociażby w kwestii Portu w Gdyni to Estakada Kwiatkowskiego, czyli przebudowa jak najszybsza tego układu dojazdowego kołowego. Gdańsk już Trasą Sucharskiego, budową Tunelu pod Martwa Wisłą spowodował, że wyprowadzenie towaru z Gdańska jest łatwiejsze.

Kolejnym rozwiązaniem, absolutnie koniecznym, jest rewitalizacja linii kolejowej 201, czyli całego tego układu od Bydgoszczy, przez Maksymilianowo, Kościerzynę, Gdynię – mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.

Transport Week odbył się po raz ósmy. To jedno z największych takich wydarzeń w Europie Centralnej.

fot. GospodarkaMorska.pl

Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/

Rozwój portów oraz znaczenie Nowego Jedwabnego Szlaku
Rozwój portów oraz znaczenie Nowego Jedwabnego Szlaku
Rozwój portów oraz znaczenie Nowego Jedwabnego Szlaku
Rozwój portów oraz znaczenie Nowego Jedwabnego Szlaku
Rozwój portów oraz znaczenie Nowego Jedwabnego Szlaku
Rozwój portów oraz znaczenie Nowego Jedwabnego Szlaku

 

 

Exit mobile version