Odpowiedzialność sprzedawcy za wadę towaru w przypadku kupującego – przedsiębiorcy
Odpowiedzialność sprzedawcy za wadę towaru w przypadku kupującego – przedsiębiorcy. Prawnicy ze Świnoujścia Lipcowie radzą.
Jakiś czas temu mieliśmy przyjemność w jednym z tekstów publikowanych na łamach niniejszego portalu poruszyć tematykę odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu uszkodzenia przesyłki w przypadku kupującego będącego konsumentem.
W dzisiejszym tekście dokonamy analizy odpowiedzialności sprzedawcy w przypadku gdy kupujący jest przedsiębiorcą.
Kwestię odpowiedzialności sprzedawcy, firmy kurierskiej reguluje zarówno kodeks cywilny jak i prawo przewozowe.
Sprzedawca w relacji z kupującym przedsiębiorcą jest w o tyle dobrej sytuacji, że tzw. przejście niebezpieczeństwa z tytułu ewentualnej odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki następuje już z chwilą jej wydania przewoźnikowi.
W tym momencie następuje zwolnienie sprzedawcy z odpowiedzialności. Wobec tego jeśli kupujący otrzyma uszkodzoną przesyłkę a jej przewóz świadczony był przez przewoźnika, odszkodowanie możliwe będzie tylko od tego właśnie podmiotu.
Sprzedawca odpowie wyłącznie za stan przesyłki do momentu wydania jej przewoźnikowi. Jeśli kupujący przedsiębiorca chciałby zwrócić się z roszczeniem odszkodowawczym do sprzedawcy musiałby udowodnić, że uszkodzenie przesyłki powstało przed wysyłką towaru.
W praktyce jest to bardzo trudne, a niekiedy niemożliwe, więc gdy przewoźnik przyjmie przesyłkę i towar okaże się wadliwy to co do zasady kupujący będzie kierował swoje roszczenia właśnie do niego.
Jeśli więc przewoźnik przyjmie przesyłkę to tak naprawdę przejmuje na siebie całą odpowiedzialność. Kwestia przejścia odpowiedzialności na przewoźnika z chwilą wydania towaru została uregulowana w art. 548 kodeksu cywilnego.
Warto także odwołać się do regulacji zawartej w art. 544 KC, w którym ustawodawca zdefiniował pojęcie wydania przy sprzedaży połączonej z wysyłką towaru: „Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.”
Podsumowując niniejsze rozważania dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy w relacjach z konsumentem, można dojść do spostrzeżenia, że odpowiedzialność sprzedającego kreuje się odmiennie w zakresie relacji z konsumentem jak i przedsiębiorcą.
Gdy kupującym jest profesjonalista odpowiedzialność sprzedawcy jest w znacznym stopniu ograniczona i adresatem roszczeń co do zasady będzie firma przewozowa.
W sytuacji gdy zakupów dokonuje konsument, a zakupiony towar okazuje się być wadliwy – z pewnością – kupujący zwróci się z roszczeniem do sprzedawcy, gdyż będzie to dla niego wygodniejsza forma otrzymania towaru wolnego od wad.
Marta Lipiec – tel.: 693 642 894
Łukasz Lipiec – tel.: 512 321 524
ul. Paderewskiego 24b, Świnoujście