Koncepcja terminalu kontenerowego w Świnoujściu gotowa
Koncepcja terminalu kontenerowego w Świnoujściu gotowa.
Koncepcja terminalu kontenerowego w Świnoujściu gotowa – poinformował portal swinoujskie.info. Inwestycja powstać ma na wschód od gazoportu w porcie zewnętrznym.
Szacuje się, że do nowego terminalu może zawijać rocznie 150 największych kontenerowców na świecie i około 250 mniejszych jednostek, a jego zdolność przeładunkowa wyniesie 1,5 mln TEU.
Jak poinformowała portal świnoujskie.info Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, obecnie trwają odbiory koncepcji terminalu kontenerowego. Potrzeba jednak dodatkowych analiz. – Dopiero dysponując tymi danymi będziemy mogli przekazać je opinii publicznej – powiedziała w rozmowie z portalem.
Place składowe terminalu będą położone na stworzonym półwyspie mniej więcej równoległym do istniejącego falochronu osłonowego gazoportu i w odległości około 600 metrów od niego. Półwysep długi na 1,3 tys. metrów i szeroki na 600 metrów zostanie usypany z urobku z samego portu i podejścia do niego.
Obok półwyspu powstanie także czołowy falochron osłonowy, którego kształt jest obecnie profilowany. Oprócz samego portu trwają prace nad rozwiązaniem problemu zwiększonego ruchu statków na torze podejściowym do niego.
Kontenerowce będą korzystały z tego samego toru, z którego obecnie korzystają gazowce, ale trzeba go będzie przebudować. Obecnie ruch na nim jest jednokierunkowy.
Według Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, terminal kontenerowy ma być znaczącą konkurencją dla już funkcjonujących terminali basenu Morza Bałtyckiego oraz Morza Północnego, a także zapewnić podstawę do dalszego wzrostu znaczenia portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.
Zaletą lokalizacji terminalu w Świnoujściu jest jego dostęp do zaplecza lądowego. W bezpośrednim sąsiedztwie jest droga krajowa nr 93 oraz nr 3 wpisana do sieci tras europejskich o symbolu E65, łącząca kraje skandynawskie z krajami basenu morza śródziemnego w ramach korytarza Bałtyk-Adriatyk leżącego w sieci TEN-T.
Podobnie jest z połączeniem kolejowym nr 401, które poprzez linię E59 oraz C-E 59 zyskuje bezpośrednie połączenie z największymi ośrodkami przemysłowymi kraju oraz zagranicy.
Terminal kontenerowy może powstać za 5 lat. Jego budowa ma kosztować około 2 mld złotych.
Zdjęcie ilustracyjne/fot. pixabay.com/distel2610
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/