Ma prawie pół kilometra długości
Ma prawie pół kilometra długości. Piąty największy kontenerowiec świata przypłynął do Gdańska (foto, wideo).
Piąty największy kontenerowiec świata w gdańskim porcie. Ochrzczony pod koniec listopada ubiegłego roku OOCL Scandinavia dziewiczy rejs z Dalekiego Wschodu zakończył w terminalu kontenerowym DCT. Statek zostanie w Gdańsku do czwartku wieczorem.
– Wymiary zewnętrzne są bardzo zbliżone dla wszystkich statków powyżej 18 000 TEU, czyli tych kontenerów 20-stopowych. Są one determinowane możliwościami przejścia przez cieśniny, jak również obsługi w terminalach kontenerowych.
Te wszystkie statki są w granicach 400 m długości, szerokość to jest około 59 m i zanurzenie, w zależności od jednostki, to jest pomiędzy 14,5 a 16 m. Natomiast to, co różni te statki, to, można powiedzieć, wygospodarowanie miejsca na i pod pokładem, w związku z czym mogą zmieścić więcej lub mniej kontenerów.
Akurat OOCL Scandinavia ma pojemność 21 413 TEU, w związku z czym jest najbardziej pojemnym statkiem kontenerowym na świecie – tłumaczy Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk.
OOCL Scandinavia został zbudowany w 2017 r. w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) w Korei Południowej. To piąta z sześciu zamówionych jednostek tego typu.
Należy do floty Orient Overseas Container Line, wchodzącej w skład największego na świecie aliansu żeglugowego Ocean Aliance.
Landa poinformował, że ostatni kontenerowiec z serii – OOCL Indonesia, ma przypłynąć do DCT pod koniec lutego lub na początku marca. Pierwsza jednostka z serii – OOCL Hongkong, zawinęła do Gdańska w czerwcu ubiegłego roku. Kilka miesięcy później, w październiku, przypłynął tam drugi największy kontenerowiec świata – OOCL Germany, a w listopadzie kolejne jednostki z serii – OOCL Japan i OOCL United Kingdom.
Największe na świecie kontenerowce w ramach serwisu LL1, łączącego porty Dalekiego Wschodu z Gdańskiem, zawijają do DCT raz w tygodniu. Serwis jest obsługiwany przez 11 statków, z czego sześć należy właśnie do OOCL.
Kontenerowce w ramach serwisu LL1 na trasie odwiedzają m.in. porty: Szanghaj, Ningbo, Xiamen, Yantian, Singapur, Felixtowe i Rotterdam. Podróż z Singapuru do Gdańska trwa 25 dni, z Szanghaju 35 dni, a cały rejs w obie strony – 77 dni.
Jak poinformował dyrektor handlowy DCT Gdańsk, różnorodność towarów przypływających do Gdańska jest bardzo duża.
– Są to i elektronika, i części motoryzacyjne, odzież, obuwie, wszelkiego rodzaju inne artykuły. Eksportowane na Daleki Wschód są natomiast żywność, meble oraz inne produkty polskiej gospodarki, które trafiają na rynki światowe – mówi Landa.
Serwis LL1 realizowany jest w ramach aliansu żeglugowego Ocean Alliance, którego obsługę w Gdańsku rozpoczęło zawinięcie 9 maja ubiegłego roku statku OOCL Tianjin. W skład aliansu wchodzą linie: CMA CGM Group, Cosco Shipping, OOCL oraz Evergreen.
Alians został zawiązany pomiędzy armatorami na 10 najbliższych lat. Oferuje w sumie 40 nowych serwisów żeglugowych na całym świecie, a jego flotę stanowią aż 323 statki kontenerowe, z czego 66 jednostek obsługuje trasę Azja-Północna Europa.
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk rozpoczął działalność w 2007 r. Wtedy jego zdolność przeładunkowa wynosiła 500 000 TEU. Obecnie są to 3 000 000 TEU, co czyni go największym głębokowodnym terminalem na Bałtyku.
Roczna zdolność przeładunkowa została podwojona dzięki uruchomieniu pod koniec 2016 roku nowego głębokowodnego nabrzeża przeładunkowego (T2).
– W ubiegłym roku zbliżyliśmy się do 1,6 mln TEU, zabrakło nam parę tysięcy. W tym roku tempo będzie utrzymane. Mamy cichą nadzieję, że w ciągu roku, dwóch lat dojdziemy do granicy 2 mln TEU – zapowiada Landa.
Obecnie terminal dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km. Rocznie DCT obsługuje ponad 460 jednostek, w tym 100 największych kontenerowych statków oceanicznych świata.
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/