Międzynarodowy Dzień Latarń Morskich Świnoujście 2017
Międzynarodowy Dzień Latarń Morskich Świnoujście 2017.
19 – 20 sierpnia 2017 odbędzie się Międzynarodowy Dzień Latarń Morskich. To dobrze znane wszystkim mieszkańcom i turystom wydarzenie, które przyciąga całe rodziny. Będzie można zwiedzić latarnię, wziąć udział w chrzcie morskim, posłuchać dobrej muzyki, spotkać ducha latarni.
To tylko niektóre z propozycji, jakie przygotowane są w te dni przez Stowarzyszenie Miłośników Latarń Morskich.
Głównym sponsorem imprezy jest Operator Gazociągów Przemysłowych
tu.swinoujscie.pl
Dzieje świnoujskiej latarni
(…) Latarnia morska w Świnoujściu jest najwyższą tego typu budowlą nad Bałtykiem, a także jedną z najwyższych na świecie. Jej wysokość sięga blisko 65 metrów, a samo światło wyniesione jest 68 metrów nad poziom morza. Na jej szczyt prowadzi ponad 300 schodów. Warto je pokonać bowiem widok z jej szczytu zachwyci każdego.
Nim ją wybudowano funkcje znaku świetlnego pełniły mniej zaawansowane technicznie budowle, a nawet ogniska palone na wysokich wydmach Chorzelina – osady, którą założono wokół pierwszego świnoujskiego basenu portowego funkcjonującego do dziś po prawej stronie Świny. Budowę najwyższej w Polsce latarni rozpoczęto w 1854 roku.
Aby zapewniała bezpieczne warunki żeglugi, wybrano miejsce jak najbliżej toru wodnego. Fundamenty posadowiono na wbitych w grunt palach, by zapewnić odpowiednią stabilność całej konstrukcji. Światło latarni rozpalono po raz pierwszy 1 grudnia 1857 roku. Wówczas jeszcze za źródło światła służyła potężna lampa składająca się z czterech grubych knotów, zasilana olejem rzepakowym. Strumień światła kierunkowała natomiast soczewka Fresnela. W ten sposób światło latarni widziane było z odległości ponad 20 mil morskich.
Wieżę latarni osadzono w dwukondygnacyjnym budynku, który pełnił funkcje mieszkalne dla latarników i ich rodzin. Sama wieża miała przekrój ośmiokątny, który okazał się mało trafionym pomysłem. Dodatkowo jako pokrycia użyto cegły licówki o marnej jakości.
W krótkim czasie okazało się, że latarnia silnie niszczeje w wyniku działania warunków atmosferycznych. Pierwsze prace remontowe przeprowadzono już kilka lat po jej uruchomieniu. Gruntowna przebudowa miała natomiast miejsce w latach 1902-1903. Zmieniono wówczas pokrycie lica budowli i zmieniono jej kształt na cylindryczny.
Przez kolejne blisko 100 lat latarnia przetrwała dwie wojny światowe i budowę pobliskiego portu. Wszystko to jednak silnie wpłynęło na jej stan techniczny. Dopiero w 1997 roku przeprowadzono ekspertyzy, które miały być wstępem do kompletnej rewitalizacji. Ostatecznie, po raz kolejny, latarnię oddano do użytku w 2000 roku. Zakres prac jakie wykonano zdecydowanie przewyższył ten z początku XIX wieku (…)