Europejczycy poczuli wakacyjny boom i chcą jechać na wakacje. Wyniki badania Holiday Barometer 2017 rok
Europejczycy potrzebują urlopu, aż 63% z nich deklaruje, że ma plany wakacyjne. Wynik ten jest najwyższy od pięciu lat, a w stosunku do roku ubiegłego wzrósł o 9 punktów procentowych. Badanie Holiday Barometer przeprowadzane jest corocznie przez Instytut badawczy Ipsos na zlecenie Grupy Europ Assistance i sprawdza plany wyjazdowe Europejczyków z Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemiec, Francji, Austrii, Włoch oraz Hiszpanii.
Więcej Europejczyków pojedzie na wakacje
Pierwszy raz od pięciu lat można stwierdzić, że wakacyjne plany Europejczyków będą pełne słońca. Mieszkańcy Europy deklarują, że 63% z nich ma plany urlopowe, to o 9 punktów procentowych więcej w stosunku do ubiegłego roku.
Bardzo dobrze widać to na przykładzie Belgii (60%), gdzie aż o 13% wzrosła liczba osób, które planują w tym roku urlop. W Hiszpanii (58%) o 9% więcej osób wybiera się na urlop, we Włoszech (61%) o 9%, a w Niemczech (63%) i we Francji (65%) nastąpił 8-procentowy wzrost. Najmniej zmieniła się sytuacja w Austrii (66%), gdzie wynik poprawił się o 3 punkt procentowy.
W tegorocznym badaniu po raz pierwszy udział wzięli respondenci z Wielkiej Brytanii (65% z nich ma plany na wakacje) i Szwajcarii (66%).
Krótszy i tańszy wypoczynek
Ponieważ coraz więcej Europejczyków planuje w tym roku wakacje, a średni czas ich urlopu jest krótszy, ma to wpływ na budżet, który jest niższy niż w ubiegłym roku średnio o 12%. W tym roku Europejczycy najchętniej wybierają tygodniowy (33%) lub dwutygodniowy (35%) wypoczynek. Z kolei w zeszłym roku najwięcej osób deklarowało ponad dwutygodniowy urlop.
Średni budżet przeznaczony na wakacje 2017 przez przykładowego Europejczyka to 1 989 euro (o 12% mniej niż w ubiegłym roku). Największy średni budżet wakacyjny zakładają Szwajcarzy, przeznaczając na ten cel 2 802 euro, a najmniejszy średni budżet wskazali
Hiszpanie – 1 651 euro. Największy spadek wydatków na wakacje deklarują Włosi (1 737 euro, o 15% mniej niż w zeszłym roku).
Destynacja turystyczna
Wybierając cel podróży wakacyjnej Europejczycy najchętniej jadą nad wodę. Tereny nadmorskie wybiera 63% urlopowiczów. W góry natomiast wybiera się 18% badanych. Nie da się jednak ukryć, że większość mieszkańców Europy preferuje wakacje na plaży. Może to wynikać z faktu, że 54% badanych chce spędzić wakacje biernie, relaksując się i odpoczywając.
Podobnie jak w poprzednich latach popularna jest turystyka lokalna, większość Europejczyków planuje wpędzić wakacje w swoim kraju (Francja: 63%, Włochy: 56%, Hiszpania: 52%, Wielka Brytania: 31%, Niemcy: 28%, Austria: 30%). Wśród najchętniej odwiedzanych krajów pozostają niezmiennie Włochy i Hiszpania (kolejno 13% i 14%) oraz Francja (10%).
Wakacje od pracy
Okazuje się, że Europejczycy podczas urlopu nie do końca potrafią zapomnieć o pracy. Tylko 68% osób przyznaje, że całkowicie odcina się od obowiązków zawodowych i poświęca czas na wypoczynek. Z kolei o 5 punktów procentowych wzrosła liczba osób (20%), która chce wiedzieć, co się dzieje w pracy, dlatego podczas wakacji przegląda maile.
Co dziesiąty Europejczyk koresponduje mailowo w związku z pracą, a 4% osób przyznaje, że mimo iż ma wakacje i tak pracuje. Najlepiej z firmowym resetem radzą sobie Anglicy, aż 70% z nich deklaruje, że nie myśli o pracy w trakcie urlopu. Najgorzej wypadają Szwajcarzy, 60% osób odcina się od tematów zawodowych.
Świadomi podróżnicy
Badanie Holiday Barometer sprawdziło również największe obawy Europejczyków związane z podróżowaniem. Niepokój związany z atakami terrorystycznymi ciągle pozostaje aktualny, co ma niewątpliwie związek z wydarzeniami, jakie miały miejsce np. we Francji, czy Wielkiej Brytanii. Ryzyko ataku terrorystycznego jest jednym z podstawowych, zaraz po kwestiach finansowych (55%) czynnikiem determinującym wybór destynacji wakacyjnej i stanowi 48%.
Świadomość ubezpieczeniowa Europejczyków kształtuje się na stabilnym poziomie. Większość z nich wykupi ubezpieczenie mieszkania (66%), aby zapewnić jego ochronę podczas wakacyjnej nieobecności. Wyjeżdżając na urlop, Europejczycy wykupują również ubezpieczenie zdrowotne (65%) i komunikacyjne (65%). Niestety 32% deklaruje, że nie pomyślało o zakupieniu ubezpieczenia przed rozpoczęciem urlopu.
Do najbardziej przydatnych świadczeń ubezpieczeniowych Europejczycy zaliczają pomoc medyczną (62%), pomoc w sytuacji odwołania lotu (53%) i transport medyczny (51%).
Badanie Holiday Barometer prowadzone jest corocznie od 2005 roku przez Ipsos na zlecenie Grupy Europ Assistance.
Więcej informacji udzieli:
Justyna Niebutkowska
Z-ca PR & Marketing Manager
Tel. 22 205 50 15
E-mail: justyna.niebutkowska@europ-assistance.pl
Tekst i fot: za zgodą autora