• Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS
logo
Tu Świnoujście - wiadomości ze Świnoujścia i okolic, relacje z ważnych wydarzeń. Przewodnik po kulturze, rozrywce, biznesie i inwestycjach.
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Ogłoszenia drobne
    • Dodaj ogłoszenie
    • Regulamin
  • Historia

Świnoujście

Świnoujście. AKCJA „BEZPIECZNY PIESZY” W SZKOLE PODSTAWOWEJ NUMER 1
Darowizna dla honorowych krwiodawców również za oddanie osocza przez ozdrowieńców
Świnoujście. Uwaga kierowcy. Zamknięta wewnętrzna droga Karsiborska – Steyera
Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Zrównoważony rozwój portu i miasta!
Świnoujście. Kolejne szczepienia za nami. W przyszłym tygodniu – grupa “80 Plus”
Świnoujście. FERIE, FERIE I… PO FERIACH?
4 Flotylla U-bootów ze Szczecina.

Edukacja/ Historia/ Kraj i region/ Świnoujście

4 Flotylla U-bootów ze Szczecina

edukacja, historia, II wojna światowa, Świnoujście, tu.swinoujscie.pl11 marca 2017

Tweet

4 Flotylla U-bootów ze Szczecina.

Historia niemieckich okrętów podwodnych zaczęła się w 1850 roku, kiedy to powstał okręt o nazwie “Brandtaucher” zaprojektowany przez Wilhelma Valentina Bauera. Nie był on okrętem podwodnym w pełnym znaczeniu tego słowa. Określano go raczej “zanurzającym się okrętem” (z niemieckiego “Tauchboot”). Do końca XIX w Niemczech zbudowano lub zaprojektowano kilka próbnych “zanurzających się okrętów”.

W XX wieku rozpoczęto zakrojone na szerszą skalę badania nad nowymi jednostkami. Pojawiły się także pierwsze plany ich bojowego wykorzystania na morzu. 14 grudnia 1906 r. do służby wszedł pierwszy “U-boot” (z niemieckiego okręt podwodny “Unterseeboot”) oznaczony jako “U 1”. W chwili rozpoczęcia pierwszej wojny światowej niemieckie siły podwodne liczyły już 45 okrętów będących w służbie lub jeszcze w budowie. Wojna lat 1914-18 pokazała jak groźną bronią mogą być małe i tanie okręty podwodne. Umiejętne nimi władanie przyczyniło się do wielkich sukcesów jakie one osiągnęły podczas I wojny światowej.

Po wojnie prace nad niemieckimi okrętami podwodnymi kontynuowano mimo braku funduszy i oficjalnego poparcia władz.

Konstruktorzy zdobywali doświadczenie budując okręty m.in. dla Turcji (okręty “Fij 304” i “Fij 305”), Finlandii (okręty “Vesihiisi” i “Iku-Turso”) i Hiszpanii (“E 1”). Rzeczywiste prace nad U-bootwaffe (broń podwodna) rozpoczęły się w 1932 roku. Wtedy to przekazano konstruktorom założenia odnośnie małych, średnich i dużych okrętów podwodnych. W chwili wybuchu II wojny światowej niemieckie siły podwodne składały się z 2 okrętów typu IA, 6 typu IIA, 18 typu IIB, 6 typu IIC, 10 typu VIIA, 8 typu VIIB oraz 7 typu IXA.

W miarę zwiększania się liczby nowych okrętów podwodnych powstawał problem szkolenia ich przyszłych załóg.Pierwsze, potajemne kursy rozpoczęto już w 1933 r. Wówczas powstała Abwehrschule, szkoła obrony przed okrętami podwodnymi. Nazwa szkoły nie była adekwatna do prowadzonej przez szkołę działalności, która skupiała się na taktyce ataku a nie obrony. Pierwszy kurs na uczelni ukończyło 8 oficerów i 80 podoficerów i marynarzy.

Do szkół Ubootwaffe przyjmowani byli tylko ochotnicy (były sporadyczne przypadki przymusowej służby wynikające z dużych strat) liczący od 17 do 25 lat. Warunkiem dostania się na szkolenie było ukończenie minimum szkoły podstawowej i dobry stan fizyczny kandydata. Przechodzili on wstępne przeszkolenie Kriegsmarine, a po nim byli kierowani do szkoły “podwodniaków”.

Na początku wojny szkolenie przeprowadzane było 5 szkolnych flotyllach nazywanych od imienia słynnych oficerów.

Były to flotylle “Saltzwedel”, “Lohs”, “Emsmann”, “Hundius” oraz “Wegener”. Zwiększone zapotrzebowanie na personel przyczyniło się do powstania kolejnych szkół i flotylli szkolnych. W maju 1941 r. utworzono 4 szkolną flotyllę U-bootów w Szczecinie. Kierownictwo nad nią objął kapitan marynarki Werner Jacobsen. Jego zadaniem było stworzenie systemu szkolenia, przygotowanie miejsc kotwiczenia dla okrętów oraz infrastruktury dydaktyczno – socjalnej.

Obiekty bazy U-bootów powstawały razem z zakładami naprawczo – zaopatrzeniowymi marynarki (tzw. MAUREB) na obecnej Wyspie Gryfia (Bredower Werder). Flotylla otrzymała nabrzeże przy kanale oddzielającym Wyspę Gryfia od Brodowskiego Ostrowa. Obecnie ten kanał nazywany jest Przekopem Brdowskim.

We wschodniej części przekopu kotwiczył hulk mieszkalny dla kadetów “Usambara”. Był to zarekwirowany dawny statek pasażerski linii oceanicznej Deutsche-Afika-Linien. Został zbudowany w 1922 r. Posiadał pojemność 8690 BRT, długość 132 m i szerokość 17,7 m. Od lipca 1941 r. spełniał on rolę jednostki mieszkalnej czyli tzw. “akademika” dla kadetów 4 flotylli.

W miarę zwiększenia się ilości kursantów przydzielono flotylli drugi hulk mieszkalny o nazwie “Oceana”.

Był on pięknym statkiem pasażerskim zbudowanym w 1917 roku o pojemności 8791 BRT, długości 138 m i szerokości 17 m. Oficerska kadra dydaktyczna zamieszkiwała w willowych domach niedaleko portu. Po zakończeniu formowania się flotylli, w dniu 1 lipca 1941 roku, jej kierownictwo objął doświadczony “podwodniak” kapitan marynarki Fritz Frauenheim. Wcześniej dowodził on okrętami podwodnym “U 21” i “U 25”, flotyllą “Weddigen” a także 1 oddziałem Dywizjonu Okrętów Podwodnych (1.ULD). Jego zadaniem było sprawdzenie funkcjonowania nowej formacji Kriegsmarine.

Po pozytywnej inspekcji przekazał on 1 sierpnia 1941 roku dowództwo kapitanowi marynarki Heinzowi Fischerowi. Fischer był doświadczonym oficerem. Dowodził on m.in. torpedowcem “T 23” oraz flotyllą U-bootów “Weddigen”. Kapitan ten kierował 4 flotyllą aż do końca wojny.

Przyszłe załogi okrętów podwodnych wywodziły się z czterech Szkolnych Dywizjonów Okrętów Podwodnych (tzw. ULD). 1.ULD stacjonował w Neustadt, Piławie (Pillau) i Hamburgu, 2.ULD w Gdyni (Gotenhafen), 3.ULD w Neustadt i ostatni 4.ULD w Kłajpedzie (Memel).

Załogi przybywały do Szczecina na dwa rodzaje kursów.

Pierwszy tzw. kurs podstawowy przeznaczony był dla “zielonych” kadetów. Mieli oni do dyspozycji kilka okrętów podwodnych, na których zapoznawali się z funkcjonowaniem urządzeń i wyposażenia okrętowego. Szczegółowe szkolenia odbywały się poza Szczecinem. Przykładowo artylerzyści odbywali kurs obsługi dział przeciwlotniczych w Szkole Artylerii Przeciwlotniczej (Marine Flak Schule VII) w Świnoujściu.

Drugim kursem było szkolenie kadetów “zaawansowanych”. Otrzymywali oni nowo wybudowane przez stocznie (głównie przez AG Weser Bremen, Deutsche Werft AG Hamburg czy F Schichau GmbH Danzig) okręty typów VII, IX, X, XIV, XXI i XXIII. Na nich przechodzili kilkumiesięczny trening na Bałtyku. Poligony szkoleniowe 4 flotylli znajdowały się w rejonie Wyspy Bornholm. U-booty korzystały na nich z dwóch miejsc kotwiczenia tzw. Ankerplatz IV (na zach. od Przylądka Hammerodde) oraz Ankerplatz V ( na płd. wsch. od Allinge). Tam też okręty uzupełniały zapasy paliwa, żywności a załogi otrzymywały pocztę od rodzin.

Zasady szkolenia przewidywały stworzenie podobnych jak na patrolu bojowym warunków.

Dlatego też stosowano zasadę zawijania do portu tylko w przypadkach koniecznych spowodowanych m.in. złą pogodą, awariami lub chorobą członka załogi. Podczas patroli załogi poznawały nowy sprzęt. Doskonaliły zanurzenia alarmowe, strzelanie do celów powietrznych, nawigację itd. Po pozytywnym zakończeniu szkolenia U-booty kierowano natychmiast do flotylli bojowych w Norwegii lub Francji.

Początek końca flotylli miał miejsce 11 kwietnia 1944 roku, kiedy to amerykańskie samoloty zniszczyła hulk mieszkalny flotylli “Usambara”. Kadeci zostali zmuszeni do korzystania ze statku “Oceana” i baraków na lądzie. W lutym 1945 roku ostatni “podwodniacy” opuścili Szczecin. Zostali ewakuowani statkiem “Oceana” wraz z pracownikami stoczni Oderwerke i dwoma uszkodzonymi okrętami podwodnymi “U 108” i “U 902”. Pozostałe okręty podwodne należące do 4 flotylli uczestniczyły w rejsach ewakuacyjnych z półwyspu helskiego (były to m.in. “U 3010”, “U 3012”, “U 3023” i “U 3025”). Na sowich pokładach przewoziły wojsko i ludność cywilną.

Do końca wojny przez 4 flotyllę ze Szczecina przewinęło się około 295 okrętów podwodnych typów VII, IX, X, XIV, XXI i XXIII. Znając tą liczbę można w przybliżeniu wyliczyć ilość niemieckich marynarzy, którzy odbyli szkolenie w Szczecinie. Ich liczba może się wahać w granicach 14 tys. ludzi. Liczba ta dobitnie pokazuje, jaką cichą rolę odegrał Szczecin w “Bitwie o Atlantyk”.

Tekst: Przemysław Federowicz

Tekst został wykorzystany za zgodą autora.

Fot: internet

Related Posts

Świnoujście. AKCJA „BEZPIECZNY PIESZY” W SZKOLE PODSTAWOWEJ NUMER 1.

Edukacja /

Świnoujście. AKCJA „BEZPIECZNY PIESZY” W SZKOLE PODSTAWOWEJ NUMER 1

Ogłoszenie wyników konkursu pn. „Praca w czasach PRL”.

Historia /

Ogłoszenie wyników konkursu pn. „Praca w czasach PRL”

Darowizna dla honorowych krwiodawców również za oddanie osocza przez ozdrowieńców.

Kraj i region /

Darowizna dla honorowych krwiodawców również za oddanie osocza przez ozdrowieńców

‹ Spotkanie w Miejskiej Bibliotece Publicznej› Wystawa malarstwa “Kobiety Kobietom”
Świnoujście

Menu serwisu

  • Świnoujście
  • Kraj i region
  • Rozrywka
  • Wywiady
  • Artykuły sponsorowane
  • Sport
  • Edukacja
  • Urzędy i instytucje
  • Płatne parkowanie
  • Urząd Pracy
  • Sanepid
  • Repertuar CINEMA3D

Ogłoszenia drobne

  • Ogłoszenia
  • Dodaj ogłoszenie
  • Regulamin ogłoszeń

Twoja reklama

  • Cennik

Galerie

  • Galeria ART
  • Miejsce sztuki44

Kamery on-line

  • Świnoujście promenada
  • Przeprawa promowa
  • Widok na plażę
  • Widok na plażę z Radisson Blu Resort
  • Latarnia
  • Ogłoszenia drobne
  • Historia

Komunikacja

  • Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS

Warto odwiedzić

  • Fort Gerharda
  • Fort Anioła
  • Fort Zachodni
  • Podziemne miasto
  • Latarnia morska
  • Muzeum Rybołówstwa
  • Miejski Dom Kultury
  • Biblioteka Miejska

Turystyka

  • Baza noclegowa
  • Biura podróży
  • CIT
  • Biura turystyczne

Prawo i Biznes

  • Twój biznes
  • Prawo

Komnata kultury

  • Poezja
  • Proza
  • Sztuka amatorska

Kulinaria

  • Blog kulinarny Danusi

Radio i telewizja

Radio Szczecin 106,3FMTV ŚwinoujścieTV Słowianin

Polecane strony

Infomare.plInfomare.plZ Lotu Ptaka J&WInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plM&Ł Lipcowie ze ŚwinoujściaJoobleJoobleOpera na ZamkuŻegluga SzczecińskaMKS FlotaGS24Komenda Miejska Policji w Świnoujściupraca na statkachJooblePort Szczecin-Świnoujście
Akademia-Morska-Gdynia-logo polecane strony
Zespół Szkół Morskich
Muzeum Narodowe w Szczecinie
szpital-logo
tarasy kompozytowe
Tarasy kompozytowe
Zabudowy balkonów

Świnoujście – Andrzej Warzecha

Kalendarz imprez

  • Świnoujście KORONAWIRUS
  • Gryfice KORONAWIRUS

REKLAMA

Reklama

REKLAMA

obozy konne

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Reklama

okna pcv szczecin

Najnowsze wiadomości

  • Świnoujście. AKCJA „BEZPIECZNY PIESZY” W SZKOLE PODSTAWOWEJ NUMER 1.Świnoujście. AKCJA „BEZPIECZNY PIESZY” W SZKOLE PODSTAWOWEJ NUMER 1
    22 stycznia 2021
  • Darowizna dla honorowych krwiodawców również za oddanie osocza przez ozdrowieńców.Darowizna dla honorowych krwiodawców również za oddanie osocza przez ozdrowieńców
    22 stycznia 2021
  • Świnoujście. Uwaga kierowcy. Zmiany w ruchuŚwinoujście. Uwaga kierowcy. Zamknięta wewnętrzna droga Karsiborska – Steyera
    22 stycznia 2021
  • Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Zrównoważony rozwój portu i miasta!Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Zrównoważony rozwój portu i miasta!
    22 stycznia 2021
  • Świnoujście. Kolejne szczepienia za nami. W przyszłym tygodniu - grupa "80 Plus".Świnoujście. Kolejne szczepienia za nami. W przyszłym tygodniu – grupa “80 Plus”
    22 stycznia 2021
  • Świnoujście. FERIE, FERIE I… PO FERIACH?Świnoujście. FERIE, FERIE I… PO FERIACH?
    22 stycznia 2021
  • Świnoujście. Uwaga Panie. Bezpłatne badanie piersiŚwinoujście. Mammografia. Uwaga Panie w wieku 50-69 lat
    22 stycznia 2021
  • Urząd Miejski Świnoujście logoPierwsza w tym roku. Sesja Rady Miasta Świnoujście
    21 stycznia 2021
  • Świnoujście. Co zrobić z porzuconym wrakiem samochodu?Świnoujście. Co zrobić z porzuconym wrakiem samochodu?
    21 stycznia 2021
  • Akademia Morska w Szczecinie. Model statku autonomicznego na wodzie - testy systemów.Akademia Morska w Szczecinie. Model statku autonomicznego na wodzie – testy systemów
    21 stycznia 2021
  • Pierwsze efekty prac inwestycji w porcie Szczecin – Kanał Dębicki już widoczne.Pierwsze efekty prac inwestycji w porcie Szczecin – Kanał Dębicki już widoczne
    21 stycznia 2021
  • ZNAJOMY ZAPOMNIAŁ PORTFELAUWAŻAJMY NA WIADOMOŚCI Z FAŁSZYWYMI LINKAMI OD OSZUSTÓW
    21 stycznia 2021
  • centrum usługowo doradczeŚwinoujście. Uwaga przedsiębiorcy. To zaproszenie jest dla was!
    21 stycznia 2021
  • Ogłoszenie wyników konkursu pn. „Praca w czasach PRL”.Ogłoszenie wyników konkursu pn. „Praca w czasach PRL”
    21 stycznia 2021
  • do tekstu o bacŚwinoujście. Biopsja aspiracyjna cienkoigłowa. Są jeszcze wolne miejsca
    21 stycznia 2021
  • 1-357659_gDZIEŃ BABCI I DZIEŃ DZIADKA
    21 stycznia 2021
  • Urząd Miejski Świnoujście logoŚwinoujście. Przetarg na działki w Centrum Usług MULNIK
    21 stycznia 2021
  • UPS, ZDARZYŁO SIĘ! TEATRALNE HUMORESKI OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE, CZĘŚĆ DRUGA.UPS, ZDARZYŁO SIĘ! TEATRALNE HUMORESKI OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE, CZĘŚĆ DRUGA
    21 stycznia 2021
  • Urząd Miejski Świnoujście logoŚwinoujście. Opłata za odpady. W lutym mija termin złożenia deklaracji
    21 stycznia 2021
  • DZIELNICOWY Z GRYFIC ZATRZYMAŁ 38 -LATKA, KTÓRY POSIADAŁ ZNACZNE ILOŚCI NARKOTYKÓW.DZIELNICOWY Z GRYFIC ZATRZYMAŁ 38 -LATKA, KTÓRY POSIADAŁ ZNACZNE ILOŚCI NARKOTYKÓW
    20 stycznia 2021
  • Zachodnipomorskie. Nielegalne komputery do gier zatrzymane w Szczecinku.Zachodnipomorskie. Nielegalne komputery do gier zatrzymane w Szczecinku
    20 stycznia 2021
  • Świnujście. Przy ulicy Bydgoskiej.Świnujście. Przy ulicy Bydgoskiej. Zakład Opieki Długoterminowej gotowy w ponad 80 procentach
    20 stycznia 2021
  • grandparents-drawingŚwinoujście. KONKURS NA DZIEŃ BABCI I DZIADKA
    20 stycznia 2021
  • 800-600-27kb.jpgStudia zarządzanie, logistyka, bezpieczeństwo narodowe, MBA
    20 stycznia 2021
  • Świnoujście. Zapraszam do wynajmu Pływalni krytej przy ul. Żeromskiego.Świnoujście. Zapraszam do wynajmu Pływalni krytej przy ul. Żeromskiego
    19 stycznia 2021
  • Świnoujście. Rusza 29. edycja Wielkiej Orkiestru Świątecznej Pomocy.Świnoujście. Rusza 29. edycja Wielkiej Orkiestru Świątecznej Pomocy
    19 stycznia 2021
  • Hanna Lachowska Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych Główny SpecjalistaŚwinoujście. Szybkie testy antygenowe w kontenerze obok laboratorium. Nie trzeba się rejestrować
    19 stycznia 2021
  • Szpital im. GardułyŚwinoujście. Aktualna sytuacja związana z rejestracją osób 80+ na szczepienia przeciw COVID-19
    19 stycznia 2021
  • Będzie nowy statek pożarniczy w zespole portów Szczecin-Świnoujście.Będzie nowy statek pożarniczy w zespole portów Szczecin-Świnoujście
    19 stycznia 2021
  • Świnoujście. FERIE – WYNIKI KONKURSU FOTOGRAFICZNEGO.Świnoujście. FERIE – WYNIKI KONKURSU FOTOGRAFICZNEGO
    19 stycznia 2021
  • Kolejny turniej w którym uczestniczą dzieci z klubu Prawobrzeże Świnoujście.Kolejny turniej w którym uczestniczą dzieci z klubu Prawobrzeże Świnoujście
    19 stycznia 2021
  • Świnoujście. Urząd Miasta. Nowy naczelnik wydziału urbanistyki i architektury.Świnoujście. Urząd Miasta. Nowy naczelnik wydziału urbanistyki i architektury
    19 stycznia 2021
  • "ROMANS WSCHODNI" OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE WRÓCIŁ DO SIECI!“ROMANS WSCHODNI” OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE WRÓCIŁ DO SIECI!
    19 stycznia 2021
  • Świnoujście. KONKURS CZYTAMY KSIĄŻKI ROZSTRZYGNIĘTY - WYNIKI.Świnoujście. KONKURS CZYTAMY KSIĄŻKI ROZSTRZYGNIĘTY – WYNIKI
    18 stycznia 2021
  • W WARUNKACH ZIMOWYCH KORZYSTAJ BEZPIECZNIE Z DROGI.W WARUNKACH ZIMOWYCH KORZYSTAJ BEZPIECZNIE Z DROGI
    18 stycznia 2021
  • Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował przeładunki w 2020.Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował przeładunki w 2020
    18 stycznia 2021
  • Szpital im. GardułyŚwinoujście. Nie otrzymaliśmy szczepionek zamówionych na poniedziałek. Zmieniamy terminy
    18 stycznia 2021
  • Świnoujście. Amatorski Ruch Artystyczny ARA 2020.Świnoujście. Amatorski Ruch Artystyczny ARA 2021
    18 stycznia 2021
  • Świnoujście. Obwodnica wschodnia. Ruszyły prace na kolejnym odcinku.Świnoujście. Obwodnica wschodnia. Ruszyły prace na kolejnym odcinku
    18 stycznia 2021
  • 640-NA-623.jpgDodaj bezpłatne ogłoszenia ze zdjęciem
    17 stycznia 2021

Reklama

Back to Top

Zgoda na nieodpłatne wykorzystanie herbu Świnoujścia na stronie internetowej www.tu.swinoujscie.pl oraz na materiałach promujących w/w stronę zgodnie z zasadami określonymi w księdze znaku. WPT-P.013.9.2016.
Zgoda wydana przez Prezydenta Miasta Świnoujście.

Sąd Okręgowy w Szczecinie I Wydział Cywilny Sekcja Rejestrowo-Egzekucyjna postanowieniem Sądu z dn. 16.09.2016 r. sygnatura akt I Ns Rej. „Pr” 49/16 wpisano do rejestru dzienników i czasopism tytuł tu.swinoujscie pod numerem rejestru 1023

Strona posiada Certyfikat Bezpieczeństwa SSL

https://tu.swinoujscie.pl/kontakt/

Nasz Facebook

Facebook Pagelike Widget

Nasz Instagram

Nasz Twitter

Tweets by @tu_swinoujscie
Odwiedź nas też tu:
  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
  • Świnoujście promenada
  • Przeprawa promowa
  • Widok na plażę
  • Widok na plażę z Radisson Blu Resort
  • Latarnia
  • Ogłoszenia drobne
  • Historia
© Tu Świnoujście | polityka prywatności
Obsługa: Dotflow.pl