Tu Świnoujście

Rosja po 24 lutego 2022 r.

W dniach 24-25 kwietnia 2024 r. w Bibliotece Międzywydziałowej Uniwersytetu Szczecińskiego odbyło się seminarium naukowe „Rosja po 24 lutego 2022 r.”  Wielkie nazwiska ze świata dziennikarstwa i sztuki szukały odpowiedzi na pytania: Jaka jest Rosja po 24 lutego 2022 r.?

Po 24 lutego 2022 r. dyskurs nt. Rosji, prowadzony w polskiej przestrzeni publicznej, zdominowany jest przez tematykę bieżącej polityki, sytuacji na froncie czy zbrodni wojennych. Potrzebna jest jednak również pogłębiona refleksja badawcza. Głos dziennikarzy, publicystów, politologów czy historyków należałoby uzupełnić o głos rusycystów – językoznawców, literaturoznawców, kulturoznawców. Agresora trzeba potępiać, ale warto go również znać, żeby wiedzieć, jak się przed nim bronić. Poznawać za pomocą chłodnej analizy, bez emocji, nie zapominając jednocześnie, że jest agresorem. Poznanie państwa-agresora nie jest to możliwe bez znajomości jego historii, języka, literatury czy kultury. Seminarium jest próbą interdyscyplinarnej, wielowątkowej, pogłębionej, ale i poszerzonej odpowiedzi na pytania: dlaczego Rosja napadła na Ukrainę? Skąd się wziął rosyjski imperializm? Jaka jest Rosja po 24 lutego 2022 r.? Jaka będzie w przyszłości? Czy istnieje jakaś inna Rosja poza tą, która dokonuje zbrodni na Ukrainie? A jeśli nie istnieje obecnie, to czy taka inna Rosja pojawi się w mniej lub bardziej odległej przyszłości? Jak poznawać agresora?

Odpowiedzi na te pytania wraz z pracownikami badawczo-dydaktycznymi Uniwersytetu Szczecińskiego szukali zaproszeni goście: rusycyści, historycy, dziennikarze, publicyści, twórcy, uznani eksperci ds. wschodnich. Ponadto, w ramach seminarium, pod okiem wykładowców, wystąpili również studenci kierunków: filologia rosyjska z dodatkowym językiem obcym oraz przekład rosyjsko-polski. Przygotowanie referatu na temat Rosji w kontekście inwazji na Ukrainę jest niewątpliwie okazją do poszerzenia horyzontów intelektualnych. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „jak poznawać zło imperialnej Rosji” jest szczególnie ważne dla młodych ludzi, którzy, studiując język i literaturę państwa-agresora, muszą być uwrażliwieni również na kwestie oceny moralnej bieżącej sytuacji.

Zaproszeni goście i ich wykłady:

Komitet organizacyjny:

Prof. Roman Gawarkiewicz (Instytut Językoznawstwa, Uniwersytet Szczeciński)
Dr Katarzyna Kondzioła-Pich (Instytut Językoznawstwa, Uniwersytet Szczeciński)
Dr Maciej Pieczyński (Instytut Literatury i Nowych Mediów, Uniwersytet Szczeciński)

Źródło: Uniwersytet Szczeciński

Exit mobile version