Procesy rekrutacyjne to jedna ze składowych rozwoju oraz sukcesu każdej organizacji. Wybór odpowiednich kandydatów ma naprawdę znaczący wpływ na efektywność, konkurencyjność oraz innowacyjność firmy. Wprowadzenie starannie wyselekcjonowanych, nowych członków zespołu jest w stanie znacząco przyspieszyć osiągnięcie celów biznesowych, a przy tym wpłynąć na rozwój organizacji w kontekście długofalowym. W praktycznie każdej firmie przychodzi taki moment, w którym konieczne okazuje się zatrudnienie nowej osoby bądź utworzenie nowego stanowiska. Wówczas rozpoczyna się tworzenie strategii rekrutacyjnej – szczegółowego planu działania opracowanego przez organizację, w celu pozyskania wyłącznie najlepszych pracowników do swojego zespołu. Stworzenie planu wymaga przede wszystkim staranności, odpowiednich narzędzi, wiedzy i regularnej analizy rynku. Co składa się na dobry plan? Postanowiliśmy przyjrzeć się temu bliżej, tym samym tworząc zestaw przydatnych wskazówek dla wszystkich prowadzących rekrutacje!
Strategia procesu rekrutacyjnego – o czym nie powinno się zapominać?
Najważniejszym krokiem w drodze do sukcesywnej rekrutacji jest określenie jej głównych celów, które powinny być spójne z planami organizacji oraz jej długoterminową strategią. Kluczem jest przede wszystkim zrozumienie potrzeb organizacji – zrozumieć, które stanowiska są niezbędne do realizacji celów firmy, a także dokonać szczegółowej identyfikacji brakujących kompetencji i umiejętności w zespole. Cele rekrutacyjne powinny być sformułowane w konkretny sposób, a przy tym pozostawać mierzalne; w momencie gdy jest ich naprawdę sporo, powinno się przede wszystkim ustalić ich priorytety, by w ten sposób określić, które z nich są najważniejsze dla organizacji. Kolejne działania powinny obejmować następujące kroki:
- Przygotowanie dokładnego opisu stanowiska. Podjęcie decyzji na temat wyboru odpowiedniego kandydata powinno być poprzedzone analizą stanowiska, szczegółowo określając oczekiwane kwalifikacje, umiejętności czy kompetencje oraz doświadczenie zawodowe, które są niezbędne do wykonywania obowiązków na danym stanowisku. Tego typu działania pozwalają na znacznie precyzyjne wyszukanie dopasowanego kandydata.
- Wybór kanałów rekrutacyjnych. Współcześnie specjaliści HR mają naprawdę wiele możliwości wyszukiwania potencjalnych pracowników; kanały mogą obejmować zarówno platformy ogłoszeniowe, własne bazy danych czy media społecznościowe.
- Stworzenie harmonogramu rekrutacji, opartego na określeniu kluczowych dat oraz poszczególnych procesów etapu rekrutacyjnego. Takie działania pomagają przede wszystkim w zachowaniu terminowości, a także efektywności prowadzonej rekrutacji.
Planowanie procesu rekrutacyjnego w obecnych czasach nie jest proste; firmy konkurują o wykwalifikowanych, pewnych siebie aplikantów na skalę międzynarodową. Starannie opracowana strategia rekrutacyjna pozwala uniknąć nieporozumień oraz nadmiernego obciążenia pracowników, wpływając tym samym na efektywność działań podejmowanych przez firmę. Nie zawsze jednak możliwe jest przeprowadzenie procesu z wykorzystaniem wewnętrznego działu HR – firma może nie dysponować odpowiednimi specjalistami lub uznawać to za zbyt czasochłonne. Z tego powodu, coraz więcej firm decyduje się na skorzystanie z możliwości, jaką niesie outsourcing HR.
Co warto wiedzieć na temat outsourcingu HR?
Outsourcing HR opiera się na zleceniu zadań lub poszczególnych procesów rekrutacyjnych firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w danej dziedzinie. W większości przypadków odbywa się w celu uzyskania wsparcia oraz wysokiej jakości usług pochodzących od osób, które posiadają cenne doświadczenie i będą w stanie wykonać powierzone im zadanie najlepiej jak się da. Outsourcing HR oferuje między innymi firma KR Group, która na swojej stronie internetowej, www.krgroup.pl, przedstawia zakres działań poszczególnych specjalistów w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Outsourcing HR kierowany jest między innymi do start-upów, firm bez własnych działów HR, a także podmiotów, które potrzebują, by procesom HR nadzorowały osoby spoza firmy, z większym doświadczeniem. Dzięki outsourcingu, przedsiębiorstwo może z powodzeniem skupić się na swoich wewnętrznych procesach, pozostawiając konkretne działania prawdziwym ekspertom.