Site icon Tu Świnoujście

Od strachu do sukcesu: Dlaczego Nastolatkowie Wybierają Konkursy Zdalne

Przez ostatnie 30 lat obserwowałem występy największych talentów w naszym corocznym konkursie talentów w RPA. Ale talent, który widziałem w zeszłym tygodniu będąc jurorem podczas konkursu internetowego w Polsce, jest fenomenalny.

Członek międzynarodowego jury, Giliomee Jacobs

Wchodzenie na scenę przed publicznością może być niezwykle przerażające, szczególnie dla nastolatków, którzy często zmaga się z lękiem przed wystąpieniem publicznym. Wielu młodych ludzi odczuwa presję i obawy związane z wystawieniem się na ocenę innych. Jednakże, coraz więcej z nich odkrywa alternatywny sposób na eksponowanie swoich talentów i umiejętności – konkursy zdalne.

Wielu ekspertów edukacyjnych zauważa, że w dzisiejszych czasach, gdzie technologia daje nam niesamowite możliwości, młodzi ludzie odnajdują komfort i pewność siebie w konkursach zdalnych. Takie wydarzenia umożliwiają uczestnictwo w prestiżowych konkursach i prezentowanie swojej wiedzy bez konieczności stawiania czoła publiczności na żywo.

Dlaczego więc tak wielu nastolatków boryka się z lękiem przed wystąpieniem publicznym? Istnieje wiele czynników, które mogą wpływać na to uczucie. W okresie dorastania, młodzi ludzie często przeżywają intensywne emocje związane z akceptacją rówieśników i obawą przed oceną innych. Wystąpienie przed publicznością stawia ich w sytuacji, gdzie czują się poddani ocenie i presji.

Dodatkowo, lęk przed wystąpieniem publicznym może wynikać z braku pewności siebie i obaw związanych z możliwością popełnienia błędu lub związania się w trakcie wystąpienia. To zrozumiałe, że wielu młodych ludzi unika tego rodzaju sytuacji, zwłaszcza gdy doświadczenie z wystąpień publicznych jest ograniczone.

Konkursy zdalne stają się więc nie tylko alternatywą, ale też nowoczesnym narzędziem umożliwiającym młodym ludziom rozwijanie swoich pasji i talentów bez konieczności stawiania czoła lękowi związanemu z występowaniem na żywo. Dzięki nim, nastolatkowie mogą prezentować swoje umiejętności w komfortowym dla siebie środowisku, często z własnego domu czy szkoły.

Jednym z głównych atutów konkursów zdalnych jest fakt, że eliminują one presję związana z obecnością widzów. Uczestnicy mogą skoncentrować się na swoim wystąpieniu bez rozpraszających czynników związanych z fizyczną obecnością publiczności. Dodatkowo, młodzi ludzie mają czas na przygotowanie swojego wystąpienia i wielokrotne próby, co zwiększa ich pewność siebie w momencie rzeczywistego prezentowania się.

Konkursy zdalne nie tylko pozwalają młodym ludziom na prezentowanie swoich umiejętności, ale również stanowią doskonałą okazję do rozwoju. Przygotowanie się do konkursu wymaga nie tylko solidnej praktyki, ale również umiejętności organizacji czasu i pracy nad sobą.

Wielu uczestników takich konkursów potwierdza, że dzięki nim nabierają pewności siebie i zdobywają cenne doświadczenie. Nawet jeśli nie wygrają, sam udział w konkursie może być ogromnym sukcesem, ponieważ wymaga od nich odwagi i determinacji.

Reasumując możemy śmiało powiedzieć, że lęk przed wystąpieniem publicznym to zjawisko powszechne, zwłaszcza wśród nastolatków. Jednakże, rozwój technologii otwiera przed nimi nowe możliwości. Konkursy zdalne stają się coraz bardziej popularną alternatywą dla tradycyjnych scenicznych wystąpień, pozwalając młodym ludziom rozwijać swoje talenty i umiejętności w komfortowym dla nich środowisku. Pedagodzy oraz psychologowie są pewni, że warto zachęcać nastolatków do udziału w takich wydarzeniach, ponieważ mogą one przynieść nie tylko sukces w konkursie, ale również rozwój osobisty i zdobycie cennego doświadczenia życiowego. Dzięki konkursom zdalnym, młodzi ludzie mają szansę przełamać swoje bariery i zdobyć pewność siebie, co może przekładać się na ich sukcesy w przyszłości.

W sezonie zimowym do internetowych konkursów „Fundacji Benefis” – „Digi-Form-Art of Culture Caravan” oraz „Star Bridge of the Islands Worldwide” zgłosiło się 683 uczestników z 36 krajów: Australia, Azerbejdżan, Bangladesz, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chile, Chiny, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Indie, Irlandia, Kazachstan, Łotwa, Litwa, Malta, Mołdawia, Nigeria, Papua Nowa Gwinea, Polska, Rumunia, Rosja, Serbia, RPA, Hiszpania, Tajlandia, Naddniestrze, Trynidad i Tobago, Ukraina, Wielka Brytania, USA, Uzbekistan.

Polskę tym razem reprezentowało 67 miast i miejscowości: Aleksandrów Kujawski, Aleksandrów Łódzki , Banino, Będzin, Białystok, Bielawa, Brzeziny, Bukowice, Chełm, Ciechanów, Dydnia, Głogów Małopolski, Gorzkowice, Gostyń, Jabłonka, Janów Lubelski, Janów Podlaski, Jasło, Kędzierzyn Koźle, Kielce, Kłodzko, Kłomnice, Kobyłka, Kozienice, Kraśnik, Kruszyna, Lidzbark Warmiński, Lublin, Łańcut, Łapy, Łążek Garncarski, Łęczna, Łódź, Mikluszowice, Mikołów, Moryń, Nasutów, Nowe Brzesko, Nowe Miasteczko, Nowy Sącz, Nowy Targ, Nowy Tomyśl, Opole Lubelskie, Polanica-Zdrój, Poniatowa, Pruszcz Gdański, Przemyśl, Puchaczów, Puławy, Racibórz, Rotmanka, Równe, Rzeszów, Sanok, Sędziszów Małopolski, Sosnowica, Suwałki, Szczecin, Świdnik, Tuliłów, Turośń Kościelna, Warszawa, Wejherowo, Wrocław, Zakroczym, Zielona Góra, Żuraw.

Jury oceniało uczestników indywidualnie w zależności od wieku. Brane pod uwagę dobór repertuaru, umiejętności wykonawców, artyzm, dobór strojów i rekwizytów, ogólny wyraz artystyczny.

Po obejrzeniu nagrań specjalną decyzją Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Jury postanowiono przyznać Grand-Prix w kilku nominacjach osobno.

Konkurs „Digi-Form-Art” („Karawana Kultury”):

GRAND-PRIX VOCAL LIVE, 13-15 y.o. (Junior III)
Adela Krivankova
Instruktor Táňa Wajs, Pop Academy, Czechy

GRAND-PRIX VISUAL ARTS, 13-15 y.o. (Junior III)
Amy-Rose Catro
Instruktor Lana Combrinck, ArtC, Afryka Południowa

GRAND-PRIX PIANO, 10-12 y.o. (Junior II)
Zofia Nowakowska
Nauczyciel Agnieszka Pisarczyk
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. w Szczecinie, Polska

GRAND-PRIX MUSIC, 16-19 y.o. (Junior IV)
Justyna Jakima
Nauczyciel prof. Wiesław Brudek
Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Wandy Kossakowej w Sanoku, Polska      

Konkurs „Star Bridge” („Wyspy Cały Świat” – Wolin – Islandia):

GRAND-PRIX VOCAL STUDIO, 10-12 y.o. (Junior II)
Gracjana Górka
Instruktor Aneta Dąbska, Aneta Dąbska – Studio Muzyki Rozrywkowej, Polska

GRAND-PRIX VOCAL LIVE, 10-12 y.o. (Junior II)
Vocal Group Chocolates
Instruktor Rositsa Krasteva, Bulgaria

GRAND-PRIX VISUAL ARTS, Debut, 16-19 y.o. (Junior IV)
Agata Kurzawa
Instruktor Anita Dolata, LO w Nowym Miasteczku, Polska

GRAND-PRIX DRAMA, 16-19 y.o. (Junior IV)
Liane Till
Instruktor Cecilia Cillie, HTS Middelburg, Afryka Południowa

GRAND-PRIX DANCE, 13-15 y.o. (Junior III)
Hallel Ejere
Instruktor Oliver Emmanuel, Shabach Music and Dance Academy, Nigeria

Oprócz dyplomów i podziękowań najlepsi uczestnicy otrzymali dodatkowe nagrody od współorganizatorów, partnerów i sponsorów projektów artystycznych „Karawana Kultury” i „Wyspy Cały Świat”. Są to specjalne certyfikaty i zaproszenia do nieodpłatnego bądź ulgowego udziału w konkursach międzynarodowych w Turcji, Kazachstanie, Hiszpanii, Serbii, Macedonii, Izraelu, Estonii, Cyprze, Rumunii, Finlandii, Włoszech, Chile oraz w Polsce (m.in w Polonijnym Festiwalu „Piosenka jest dobra na wszystko” oraz letnich Ogólnopolskich Warsztatach Muzyki Dawnej w Kamieniu Pomorskim – 2024).

„Fundacja Benefis” dziękuje jurorom, partnerom, współorganizatorom i patronom za pomoc i wsparcie wiosennej edycji konkursów „Digi-Form-Art of Culture Caravan” oraz „Star Bridge of the Islands Worldwide”.

Wszystkim uczestnikom jeszcze raz serdecznie gratulujemy wyników, życzymy dalszych sukcesów twórczych i mamy nadzieję, że się zobaczymy w konkursach edycji wiosennej.

Fundacja Benefis, Wolin

Exit mobile version