Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szwecji w ciągu drogi krajowej nr 22. Trasę o długości 4,18 km zrealizuje za kwotę 60,7 mln zł firma Budimex. Obwodnica ominie od południa położoną na północ od Wałcza miejscowość Szwecja, wyprowadzając z niej ruch tranzytowy. Zakończenie inwestycji, ujętej w Programie budowy 100 obwodnic, planowane jest w 2027 roku.
Terminy realizacyjne
Zadanie zostanie zrealizowane w formule Projektuj i buduj. Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na projektowanie wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), przy czym wniosek o wydanie decyzji ZRID będzie musiał być złożony w ciągu 10 miesięcy. Na realizację robót przewidziano 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
Biorąc pod uwagę powyższe terminy, na przełomie tego i przyszłego roku powinien zostać złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie i rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w III kwartale 2025 roku, a zakończenie prac w II kwartale 2027 roku.
Prace przygotowawcze
Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Szwecji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Do sporządzenia dokumentacji niezbędna była inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Ponadto zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów.
W grudniu ubiegłego roku w decyzji środowiskowej został wybrany przebieg obwodnicy. Spośród trzech wariantów wskazano wariant C, w podwariancie 2, omijający Szwecję od południa.
Wydanie decyzji środowiskowej umożliwiło wykonanie szczegółowych badań podłoża, w tym wierceń i sondowań. Dokumentacja koncepcyjna uszczegółowiła też rozwiązania projektowe. Zakończenie fazy przygotowawczej pozwoliło na opracowanie Programu funkcjonalno-użytkowego (PFU), który jest podstawą do realizacji inwestycji w formule Projektuj i buduj.
Przebieg obwodnicy
Obwodnica, położonej tuż przy granicy woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego Szwecji, będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Droga będzie przecinać rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o długości 78 metrów. Obiekt będzie również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą.
Program budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim
W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic, poza obwodnicą Szwecji, znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20 podpisaliśmy w 2021 roku umowy na realizację w formule Projektuj i buduj. W drugiej połowie 2022 roku na tych inwestycjach ruszyły roboty budowlane.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany. W ubiegłym roku uzyskaliśmy decyzję ZRID dla tej inwestycji. Zadanie zaplanowano do realizacji wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).
W listopadzie ubiegłego roku ruszył przetarg na realizację obwodnicy Rusinowa na DK22, tu oferty wykonawców poznaliśmy 16 stycznia. W grudniu ubiegłego roku wystartowało postępowanie dla obwodnicy Wałcza na DK22 i Stargardu na DK20. W tym roku planowany jest przetarg na obwodnicę Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, która jako ostatnia ze wszystkich zachodniopomorskich inwestycji z Programu 100 obwodnic uzyskała decyzję środowiskową, rozstrzygane jest jeszcze przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze odwołanie od tej decyzji.
Mateusz Grzeszczuk
GDDKiA
Główny Specjalista
Pion Dyrektora Oddziału
Stanowisko ds. Komunikacji Społecznej