Tu Świnoujście

Jest umowa na realizację obwodnicy Szwecji w ciągu DK22

Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szwecji w ciągu drogi krajowej nr 22. Trasę o długości 4,18 km zrealizuje za kwotę 60,7 mln zł firma Budimex. Obwodnica ominie od południa położoną na północ od Wałcza miejscowość Szwecja, wyprowadzając z niej ruch tranzytowy. Zakończenie inwestycji, ujętej w Programie budowy 100 obwodnic, planowane jest w 2027 roku.

 

Terminy realizacyjne

Zadanie zostanie zrealizowane w formule Projektuj i buduj. Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na projektowanie wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), przy czym wniosek o wydanie decyzji ZRID będzie musiał być złożony w ciągu 10 miesięcy. Na realizację robót przewidziano 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.

Biorąc pod uwagę powyższe terminy, na przełomie tego i przyszłego roku powinien zostać złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie i rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w III kwartale 2025 roku, a zakończenie prac w II kwartale 2027 roku.

Prace przygotowawcze

Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Szwecji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Do sporządzenia dokumentacji niezbędna była inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Ponadto zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów.

W grudniu ubiegłego roku w decyzji środowiskowej został wybrany przebieg obwodnicy. Spośród trzech wariantów wskazano wariant C, w podwariancie 2, omijający Szwecję od południa.

Wydanie decyzji środowiskowej umożliwiło wykonanie szczegółowych badań podłoża, w tym wierceń i sondowań. Dokumentacja koncepcyjna uszczegółowiła też rozwiązania projektowe. Zakończenie fazy przygotowawczej pozwoliło na opracowanie Programu funkcjonalno-użytkowego (PFU), który jest podstawą do realizacji inwestycji w formule Projektuj i buduj.

Przebieg obwodnicy

Obwodnica, położonej tuż przy granicy woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego Szwecji, będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Droga będzie przecinać rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o długości 78 metrów. Obiekt będzie również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą.

Program budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim

W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic, poza obwodnicą Szwecji, znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20 podpisaliśmy w 2021 roku umowy na realizację w formule Projektuj i buduj. W drugiej połowie 2022 roku na tych inwestycjach ruszyły roboty budowlane.

Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany. W ubiegłym roku uzyskaliśmy decyzję ZRID dla tej inwestycji. Zadanie zaplanowano do realizacji wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).

W listopadzie ubiegłego roku ruszył przetarg na realizację obwodnicy Rusinowa na DK22, tu oferty wykonawców poznaliśmy 16 stycznia. W grudniu ubiegłego roku wystartowało postępowanie dla obwodnicy Wałcza na DK22 i Stargardu na DK20. W tym roku planowany jest przetarg na obwodnicę Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, która jako ostatnia ze wszystkich zachodniopomorskich inwestycji z Programu 100 obwodnic uzyskała decyzję środowiskową, rozstrzygane jest jeszcze przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze odwołanie od tej decyzji.

Mateusz Grzeszczuk
GDDKiA

Główny Specjalista
Pion Dyrektora Oddziału
Stanowisko ds. Komunikacji Społecznej

Exit mobile version