Site icon Tu Świnoujście

Świnoujście. Uwaga przedsiębiorcy. Będą kontrole odpadów i umów

Wydział Ochrony Środowiska i Leśnictwa realizując postanowienia art. 6 ust. 5a i 5aa ustawy z dnia z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519) przystępuje do kontroli podmiotów gospodarczych w zakresie przestrzegania postanowień regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miast Świnoujście wprowadzonego Uchwałą Nr Xl/315/2020 Rady Miasta Świnoujście z dnia 26 listopada 2020 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2020 r. poz. 5964).

Przypominamy, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest do podpisania indywidualnej umowy cywilno – prawnej na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z przedsiębiorcą/podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej. Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest dostępny pod adresem:

https://bip.um.swinoujscie.pl/artykul/497/13857/rejestr-dzialalnosci-regulowanej

Właściciele nieruchomości, w których nie zamieszkują mieszkańcy (w rozumieniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach także jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością) mają obowiązek posiadania umów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Powyższy obowiązek dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w wyniku której powstają odpady komunalne. Dotyczy to: hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych itp., sklepów, lokali gastronomicznych, rzemiosła, wszystkich innych jednostek usługowych (działalność usług ogólnobudowlanych), organizacyjnych, obiektów produkcyjnych, zakładów usługowych i handlowych,  handlu obwoźnego, banków, poczty, żłobków i przedszkoli prywatnych, domów opieki zdrowotnej i domów seniora.

Rodzaj oddawanych odpadów, ilość i wielkość pojemników na odpady oraz częstotliwość odbioru poszczególnych frakcji odpadów zależą od podpisanej umowy z wybraną firmą. Umowa ta musi mieć charakter pisemny a zawartej w niej ustalenia zgodne z uchwałą Nr XL/315/2020  Rady Miasta Świnoujście z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Świnoujście.

Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej!

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części, tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i w związku z art. 5 ust. 1 pkt. 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 888, 1648) właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

W związku z powyższym, jeżeli któryś z przedsiębiorców na terenie Gminy Miasto Świnoujście  nie zawarł takiej umowy, to jest zobowiązany niezwłocznie tego dokonać.

Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, skutkować będzie:

nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 888, 1648); wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną, na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 888, 1648).

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ww. ustawy, postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

WOŚ UM Świnoujście

Źródło: https://www.swinoujscie.pl/

 

Exit mobile version