Nad sprawnym ruchem pociągów oraz obsługą pasażerów i ich bezpieczeństwem w okresie Świąt Wielkanocnych będą czuwać pracownicy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i innych spółek kolejowych oraz Straż Ochrony Kolei. Do części pociągów dalekobieżnych kursujących na popularnych trasach zostaną dołączone dodatkowe wagony.
Nad bezpiecznym i sprawnym kursowaniem pociągów w okresie świątecznych podroży czuwać będą zespoły pracowników z pogotowia technicznego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei, a także pracownicy ochrony. Dyspozytorzy PLK SA przez całą dobę utrzymują kontakt z przewoźnikami i służbami technicznymi oraz monitorują stan pogody. W okresie świątecznym w dyspozycji pozostaje 175 zespołów szybkiego usuwania awarii i 16 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego. W gotowości jest 66 pociągów sieciowych, które mogą być wykorzystane w przypadku usterek sieci trakcyjnej. Na wypadek awarii zapewniono również lokomotywy osłonowe.
Bezpieczne podróże
Nad bezpieczeństwem podróżnych na dworcach, stacjach i w pociągach w okresie od 7 do 10 kwietnia będzie czuwać blisko 3000 funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, wspieranych przez Policję, Straż Graniczną i inne służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo publiczne. W dobie będzie zabezpieczać obszar kolejowy średnio ok. 350 patroli SOK (ponad 700 funkcjonariuszy). Dodatkowe patrole pojawią się w około 600 pociągach pasażerskich. Funkcjonariusze obecni będą również na szlakach kolejowych, w rejonach przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zadbają o bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Pracę funkcjonariuszy będzie wspierać ponad 100 psów służbowych oraz specjalistyczne sprzęty, m. in. Mobilne Centra Monitoringu, termowizory, noktowizory oraz lornetki.
Funkcjonariusze SOK przypominają o podstawowych zasadach bezpieczeństwa – nie należy pozostawiać swojego bagażu bez opieki, wszystkie wartościowe rzeczy (np. gotówkę) powinno się trzymać zawsze przy sobie. Dla podróżnych przez całą dobę czynny jest numer alarmowy Straży Ochrony Kolei – (22) 474 00 00, gdzie można zgłaszać informacje o sytuacjach wymagających interwencji funkcjonariuszy SOK.
Więcej miejsc w pociągach i tańsze podróże rodzinne
PKP Intercity na bieżąco monitoruje frekwencję w swoich składach i jeśli zachodzi potrzeba,
w miarę możliwości, wzmacnia je dodatkowymi wagonami. W ten sposób zwiększa liczbę miejsc siedzących, zapewniając odpowiedni komfort podróży. Pasażerowie, którzy planują rodzinne wyjazdy mogą zapłacić za bilety mniej dzięki ofercie „Taniej z Bliskimi”. Aby z niej skorzystać wystarczy podróżować w grupie od 2 do 6 osób – wszyscy jej członkowie otrzymują wtedy 30% zniżki od bazowych cen biletów. Co ważne, oferta łączy się z ulgami ustawowymi i obowiązuje w pociągach kategorii TLK oraz IC w relacjach krajowych. Należy pamiętać, że bilety trzeba kupić najpóźniej 1 dzień przed wyjazdem. Podróżując pociągami ekspresowymi EIC i EIP warto skorzystać z Biletu Rodzinnego. Uprawnia on do 30% zniżki dla osób jadących w grupie od 2 do 5 osób, wśród których jest dziecko, które nie ukończyło 16 roku życia.
Więcej patroli na dworcach
Budynki dworców będą patrolowane przez pracowników ochrony oraz funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei. W przypadku zauważenia niebezpiecznej sytuacji warto skorzystać z PKP.appki. Ważną funkcją nowej aplikacji jest przycisk SOS, którego użycie umożliwi szybkie połączenie z pracującymi przez całą dobę służbami PKP S.A. odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na dworcach.
Wsparcie w podróży przez całą dobę
Aktualny rozkład dostępny jest na stronie portalpasazera.pl, w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera i PKP.appka, a także na stronach przewoźników. Pod numerem całodobowej infolinii 703 200 200 można uzyskać informacje o połączeniach PKP Intercity. Na stacjach informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów podawane są na ekranach oraz przekazywane w formie komunikatów głosowych.
7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym pomoc na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich. Aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 120 min., na kilkudziesięciu największych dworcach, podróżni otrzymają przekąski i ciepłe napoje.
Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych
Kolejarze apelują o zachowanie bezpieczeństwa podczas przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych. Zawsze należy zachować szczególną ostrożność, zatrzymać się przed znakiem stop, czerwonymi światłami i nie wjeżdżać pod opadające rogatki. Ważne telefony, z których można skorzystać, gdyby urządzenia przejazdowe nie działały lub samochód zgasł na przejeździe, znajdują się na żółtych naklejkach umieszczonych na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja lub na słupku, do którego przymocowane jest ramię rogatki.
Więcej o #ŻółtaNaklejkaPLK na: http://www.bezpieczny-przejazd.pl/o-kampanii/zoltanaklejkaplk/
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Magdalena Janus
zespół prasowy