Straż Miejska wraz z Wydziałem Ochrony Środowiska i Leśnictwa przypomina o możliwości utylizacji pojazdu nieużywanego. Niestety, nie wszystkie pojazdy mogą zostać usunięte jako wraki przez służby miasta.
– Od czasu objęcia przeze mnie stanowiska Komendanta Straży Miejskiej w Świnoujściu prowadzimy intensywną akcję oczyszczania naszego miasta z pojazdów nieużywanych tzw. wraków – mówi komendant Rafał Marciszewski. – Staramy się dotrzeć do właścicieli i uświadomić im konieczność zajęcia się pojazdem. Często przywrócenie auta do właściwego stanu technicznego mija się z celem, ponieważ koszty naprawy są równe lub wyższe od wartości samochodu. W takim przypadku najlepiej skontaktować się ze stacją demontażu pojazdów, której przedstawiciel przyjedzie pod wskazane miejsce i odbierze pojazd, często wypłacając za niego kilkaset złotych oraz wręczy dokument o utylizacji, na podstawie którego pojazd trzeba wyrejestrować. Dzięki temu można odzyskać część poniesionej opłaty na obowiązkowe ubezpieczenie OC.
Miejsc parkingowych brakuje i zajmowanie ich przez pojazdy, które nie powrócą już na nasze drogi szkodzi innym mieszkańcom. Niestety, nie wszystkie pojazdy mogą zostać usunięte jako wraki przez Straż Miejską. Zgodnie z Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym, pojazd może zostać usunięty na podstawie art. 50a tej ustawy: z drogi publicznej, strefy ruchu lub strefy zamieszkania. Jeśli to jednak Straż Miejska usunie pojazd, wówczas właściciel zostanie obciążony kosztami holowania. Należy pamiętać, że na podstawie art. 18 Ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, właściciel pojazdu zobowiązany jest do jego przekazania do stacji demontażu. Niedopełnienie tego obowiązku może wiązać się z nałożeniem mandatu karnego na właściciela.
Tekst: SM / BIK UM Świnoujście
Jarosław Jaz
Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych
Urząd Miasta Świnoujście