Zakończenie dwóch dużych inwestycji na wyspie Karsibór – przebudowy ulicy 1 Maja i budowy deptaka oraz modernizacji Bazy Rybackiej – było powodem do spotkania mieszkańców wyspy, władz Świnoujścia oraz wykonawców inwestycji w Karczmie Rybnej „Rybaczówka”.
Spotkanie zorganizował Zarząd Osiedla Nasz Karsibór. W Karczmie Rybnej „Rybaczówka” licznie pojawili się mieszkańcy Karsiboru, zadowoleni z zakończonych właśnie kluczowych inwestycji na wyspie. Wśród gości znaleźli się Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz wraz z zastępczynią Barbarą Michalską oraz wykonawcy inwestycji z firm Strabag i Met-Instal, którzy podkreślając dobrą współpracę z mieszkańcami i ich zrozumienie dla trudności związanych z budowami, sponsorowali catering. Udział wzięło także kilku radnych oraz nasi urzędnicy, którzy pracowali, aby te inwestycje zakończyły się sukcesem.
– Dzięki tym oraz wcześniejszym inwestycjom Karsibór zmienił się bardzo na plus – mówił podczas spotkania Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – To dziś nasza prawdziwa perełka, w której mieszkańcom żyje się teraz zdecydowanie wygodniej i bezpieczniej. Dzięki inwestycji Karsibór otworzył się na wodę. Likwidacja rybaczówek odsłoniła piękny widok na wody Starej Świny, jej wysepki i dalej aż po Lubin. Można go podziwiać nie tylko z ulicy 1 Maja, ale także deptaka, który powstał w miejscu „rybaczówek”.
Najwięcej oczekiwań ze strony mieszkańców wyspy związanych było oczywiście z przebudową ulicy 1 Maja oraz budowy ciągu pieszo-rowerowego. Ta ważna drogowa inwestycja nie tylko poprawiła bezpieczeństwo ruchu, ale bardzo pozytywnie wpłynęła na estetykę przestrzeni publicznej tej części naszego miasta. W sumie przebudowano niemal 2,9 km drogi. Po obu stronach są chodniki dla pieszych. Ten od strony południowej ma 1,5 metra szerokości, a od strony północnej 2 metry. Wzdłuż jezdni powstała droga dla rowerzystów o szerokość 2,5 metra, której wcześniej nie było. Z uwagi na cenne gatunkowo drzewa, które rosną na znacznej długości ulicy (Aleja Dębowa), prace budowlane prowadzone były pod nadzorem przyrodniczym, który pilnował, aby nie doszło do ich uszkodzeń. W jednym przypadku, aby uchronić dąb przed upadkiem, wykonawca specjalną palisadą wzmocnił skarpę, na której rośnie to drzewo. Przebudowa ulicy 1 Maja i budowa ciągu pieszo – rowerowego była dofinansowana w kwocie niemal 13 mln złotych z Funduszu Dróg Samorządowych oraz Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w kwocie ponad 7 mln złotych. Całkowity koszt to prawie 37 mln złotych. Za inwestycję odpowiadała firma Met-Instal.
Natomiast budowa nowej przystani rybackiej objęła kompleksową przebudowę dotychczasowego portu rybackiego. Linia brzegowa została wysunięta. Oprócz nowych nabrzeży powstały magazyny wyładowcze i sprzętu. W sumie to 5 stanowisk rozładunkowych przy nabrzeżu żelbetowym dla większych kutrów i pływający odcinek postojowych dla mniejszych jednostek. Inwestycja rozpoczęła się od prac rozbiórkowych. W ich trakcie okazało się, że pod starym nabrzeżem znajdowało się mnóstwo sterty starych opon, gruzu, złomu, sieci rybackich, a nawet części samochodów. Wykonawcą była firma STRABAG. Na inwestycję Miasto otrzymało dofinansowanie z Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014 – 2020 w wysokości sto procent wartości inwestycji netto.