Site icon Tu Świnoujście

Niezależność kobiety we współczesnym anturażu: wznowienie „CARMEN” na scenie Opery Na Zamku w Szczecinie

Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na weekendowe spektakle arcydzieła światowego repertuaru operowego  – „Carmen” Georges’a Bizeta w reżyserii Eweliny Pietrowiak, pod batutą Vladimira Kiradjieva. Zanurzymy się w gorący, hiszpański świat tak głęboko, jak głęboko mogą dotknąć nuty genialnej muzyki Bizeta.

Opis:

„Carmen” – chyba nie ma na świecie opery, która budziłaby więcej skojarzeń, której echo słyszał każdy, przynajmniej w kręgu kultury europejskiej. Historia wspaniałej, wolnej kobiety w momencie swego powstania budziła sprzeciw; pomysł, by główną bohaterką była zwykła Cyganka, która podejmuje decyzje dotyczące swojego życia tylko i wyłącznie w oparciu o własną wolę, okazał się zbyt rewolucyjny dla premierowej widowni. Pierwsze wystawienie opery w 1875 roku zakończyło się spektakularną klęską, ale już kolejne spektakle odwróciły złą passę. Zaczął się triumfalny pochód „Carmen” przez wszystkie sceny operowe świata. Zastanawia, co tak naprawdę przyciąga widzów: czy historia trójkąta miłosnego, czy intrygująca, hiszpańska sceneria, czy fantastyczne, znane wszystkim melodie, czy świetne libretto – autentycznie poruszająca, prawdziwa love story. Powodem może też być jedyna w swoim rodzaju bohaterka – jedna z pierwszych operowych feministek, kobieta, której sednem istnienia i najważniejszą życiową filozofią jest wolność. Carmen może być współczesną idolką – jest odważna, inteligentna, honorowa, wierna sobie, a przy okazji seksowna: doprawdy trudno wyobrazić sobie bardziej wybuchowy koktail!

Być może w niej właśnie widzowie odnajdują swoje tęsknoty za prawdą, za wolnością, za niezależnością, za prawdziwą miłością – za tymi wszystkimi wielkimi słowami, których w codziennym życiu nie używamy, a za których obecnością niezmiennie tęsknimy. W naszym świecie wciąż są żołnierze tęskniący za kobietami, są kobiety, które wychodzą z pracy na przerwę na papierosa, są dzieci bawiące się w wojnę, są outsiderzy, romantycy, są pobożne dziewczyny z oazy i są sportowi idole. O nich chcemy opowiedzieć, w ich gorący, hiszpański świat chcemy się zanurzyć tak głęboko, jak głęboko mogą dotknąć nuty napisane przez Bizeta, tak daleko, jak daleko poprowadzić nas może prąd tej genialnej muzyki.

Ewelina Pietrowiak, reżyser

Tak o „szczecińskiej Carmen” mówi Gosha Kowalinska, odtwórczyni głównej roli: „W tej realizacji mam spięte włosy, ogromny tatuaż. Reżyserka Ewelina Pietrowiak chciała, by Carmen samym wyglądem zastanawiała nas, żeby była bardzo kobieca, ale również bardzo męska. Merimée opisał w swojej noweli, na podstawie której napisano libretto, kobietę wolną, która sama na siebie zarabia, sama o sobie decyduje. W czasach, gdy powstała ta nowela i kiedy skomponowano operę to było właściwie niedopuszczalne. Kobiety miały nad sobą zawsze męską rękę. W szczecińskiej inscenizacji Carmen jest bardzo współczesna. Dla reżyserki ważniejsze było pokazanie, że ta bohaterka jest silna aniżeli seksowna. Nie chciała podkreślać tego, co jej zdaniem jest w innych inscenizacjach. (…) Jako jedyna ze wszystkich kobiet na scenie mam spodnie. Carmen to Carmen, przekaz jest zawsze ten sam, jest tylko inaczej pokazywany. Ważne, by była prawdziwa, szczera. A Carmen jest po prostu wolnym człowiekiem. Tak, musi chodzić do pracy, bo życiem zawsze rządzą jednak pieniądze. Ale jest wolna duchem. Jeżeli chcemy z niej już zrobić postać prawdziwie żywą, byłaby to osoba nieusatysfakcjonowana, która przeżywa rozczarowanie jedno za drugim. Carmen jest silną kobietą, która chce być wolna. Przede wszystkim, sama o sobie decyduje, nie idzie na kompromis i jest niezależna. Carmen to postać, której będę bronić w każdej realizacji”.

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Vladimir Kiradjiev

Reżyseria, scenografia: Ewelina Pietrowiak

Kostiumy: Katarzyna Nesteruk

Choreografia: Artur Żymełka

Reżyseria świateł: Łukasz Różewicz

Przygotowanie chóru: Małgorzata Bornowska

Przygotowanie chóru dziecięcego: Agata Czekalińska / Julita Jabłonowska

Współpraca muzyczna: Franck Chastrusse Colombier

Asystent reżysera: Mirosław Kosiński

Obsada:

Carmen: Gosha Kowalinska

Don José: Dominik Sutowicz

Escamillo: Rafał Pawnuk

Micaëla:  Joanna Tylkowska-Drożdż (26.11), Lucyna Boguszewska (27.11)

Frasquita: Ewa Olszewska

Mercédés: Elwira Janasik

Dancairo: Tomasz Łuczak

Remendado: Paweł Wolski (26.11), Piotr Zgorzelski (27.11)

Zuniga: Janusz Lewandowski

Moralés: Sebastian Szumski

Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku

Chór dziecięcy Opery na Zamku            

Dyrygent: Vladimir Kiradjiev
Inspicjent: Maria Malinowska-Przybyłowicz

Terminy:

26 listopada 2022, sobota, godz. 19:00
27 listopada 2022, niedziela, godz. 18.00

Fot. Marek Grotowski©Opera na Zamku

Program spektaklu:

https://www.opera.szczecin.pl/sites/default/files/2020-11/Carmen.pdf

Fragment spektaklu:

G. Bizet "Habanera" z opery "Carmen" - Opera na Zamku w Szczecinie

 

 

Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku

Exit mobile version