OSZUŚCI NIE MAJĄ WAKACJI – PONOWNIE DZWONIĄ DO SENIORÓW!
Mimo szerokiej akcji profilaktycznej wciąż zdarzają się przypadki oszustw metodą „na policjanta”/członka rodziny”. Tylko w ciągu ostatnich dni szczecińscy seniorzy stracili ponad 270 tysięcy złotych.
Ostrzeżmy swoich dziadków i rodziców przed oszustami. Oni nie cofną się przed niczym, by pozbawić oszczędności życia naszych seniorów.
Coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i wciąż liczą na rozmówców, którzy „połkną haczyk”.
Do modyfikowanych przez siebie metod „na wnuczka”, „na policjanta”, „na oficera CBA” wymyślają kolejne historie.
Tym razem dzwonią do seniorów i przedstawiają legendę, według której członek rodziny spowodował tragiczny w skutkach wypadek samochodowy.
Aby uniknąć konsekwencji senior ma wpłacić ogromną kwotę pieniędzy, po które przyjdzie „ktoś z policji”.
Przy takiej manipulacji i wręcz teatralnych sztuczkach polegających na płaczu i groźbach bezradni seniorzy postawieni w sytuacji konieczności podjęcia decyzji tu i teraz niestety ulegają oszustom.
Ostrzeżmy swoich bliskich i pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
– Policjanci, ani żadni funkcjonariusze innych służb nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, czy też danych konta osobistego w banku i nigdy nie dzwonią z takim żądaniem! Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust! Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy. Natychmiast poinformuj o tym Policję.
– Jeżeli ktoś twierdzi, że jest naszą rodziną, bądź przedstawicielem służb państwowych weryfikujmy tego rodzaju informacje. Aby to zrobić, rozłączmy połączenie i po upewnieniu się, że w słuchawce jest wolny sygnał zadzwońmy pod numer członka rodziny lub numer alarmowy służby, na który powoływał się nasz rozmówca.
– Zwracajmy również uwagę na to, aby nigdy nie przekazywać osobom, których nie znamy naszych prywatnych numerów telefonów komórkowych, adresu zamieszkania, numerów kont bankowych itp. Musimy mieć świadomość, że tego rodzaju informacje wykorzystane zostać mogą przez oszustów.
– Bardzo ważną sprawą jest również to, aby nie zgadywać personaliów osoby, która do nas dzwoni i stanowczo żądać przedstawienia się rozmówcy. Oszuści bardzo często podszywają się pod dane personalne osób, które wcześniej zostały im wyjawione przez samych pokrzywdzonych.
ZKS KMP