Świnoujście. Przebudowa dróg na Warszowie. Trzeba było unieważnić przetarg.
Wiele lat, bo od roku 2014 trwały prace przygotowawcze do budowy i przebudowy dróg na Warszowie, po których odbywa się ruch do portu oraz pozostały ruch samochodowy.
Z uwagi na wysoką rangę tematu Miasto w trybie bezkonkursowym otrzymało środki z UE w kwocie 122 mln złotych.
To stanowi 85% wartości całego przedsięwzięcia pn. „Sprawny i przyjazny środowisku dostęp do infrastruktury portu w Świnoujściu” obejmującego:
- Przebudowę ul. Barlickiego pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Wolińską i Dworcową.
- Budowę nowego odcinka drogi łączącej ulicę Barlickiego z drogą krajową nr 3.
3a. Przebudowę drogi powiatowej (ul. Ludzi Morza) – odcinek północny od ul. Barlickiego do ul. Norweskiej.
3b. Przebudowę ul. Ludzi Morza pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Barlickiego i nowo projektowaną drogą (tzw. obwodnicą Bazy Las).
- Budowę odcinka drogi (tzw. obwodnicy Bazy Las) pomiędzy drogą krajową nr 3 a ulicą Ludzi Morza.
- Budowę estakady nad torami pomiędzy drogą S3 a ul. Ku Morzu.
- Przebudowę ul. Ku Morzu.
Koszt całej inwestycji szacowano na ok. 140 mln zł.
Długi proces przygotowawczy. Dlaczego?
Proces przygotowawczy znacznie się przedłużył, głównie z powodu konieczności koordynacji z innymi inwestycjami prowadzonymi w tym obszarze przez PKP (modernizacja linii kolejowych) oraz GDDKiA (budowa S3).
Ponadto spółka Gaz System w styczniu 2021 r. zwróciła się z wnioskiem o zmianę przebiegu drogi Ku Morzu prowadzącej m.in. do latarni morskiej.
Z tego powodu Miasto zwróciło się z prośbą o koordynację wszystkich inwestycji do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
To przyspieszyło i ostatecznie pozwoliło ukończyć projektowanie części dróg a następnie ogłosić przetarg na budowę. Zmieniony przebieg drogi Ku Morzu w dalszym ciągu jest w procesie projektowania przez Gaz System.
Wzrosły ceny
Niestety w ostatnim czasie znacznie wzrosły ceny w budownictwie i oferty na poszczególne drogi przekroczyły kwoty, jakimi Miasto dysponowało na realizację tego przedsięwzięcia.
Jednocześnie trzeba mieć na uwadze nie tylko koszt robót z ofert wykonawców, ale również koszty nadzoru nad robotami, projektów budowlanych oraz rezerwę na wzrost cen i roboty nie dające się wcześniej przewidzieć.
Miasto szacuje, że dla ukończenia zadania niezbędna jest dodatkowa kwota w wysokości ok. 60-80 mln zł. To koszt budowy estakady nad torami prowadzącej z drogi S3 do ul. Ku Morzu, w kierunku terminala LNG.
Estakada do portu i gazoportu
Z racji tego, że na razie ruch z terminala nie jest duży, Miasto zaproponowało odstąpienie od realizacji estakady w tym etapie, przekierowanie ruchu z LNG w kierunku realizowanego przez GDDKiA węzła S3 prowadzącego ruch do przyszłego terminala kontenerowego. w miejsce estakady zaproponowało przywrócenie do projektu przebudowy ul. Fińskiej, po której odbywa się intensywny ruch ciężarowy z Terminala promowego.
Niestety, taki pomysł nie znalazł poparcia u głównego interesariusza tej inwestycji, czyli Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, dla którego budowa estakady nad torami jest niezbędnym elementem do realizacji już na obecnym etapie.
Wniosek Miasta o finansowanie tego odcinka drogi przez ZMPSiŚ lub inny podmiot skarbu państwa pozostał bez odpowiedzi.
Trzeba zaznaczyć, że estakada nad torami będzie służyć wyłącznie pojazdom jadącym do portu i terminala LNG, stąd oczekiwanie współudziału tych podmiotów w realizacji tego kosztownego obiektu, zarówno na etapie budowy jak później w okresie eksploatacji.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych udzielające Miastu środki z UE jest przychylne wnioskowanej przez Miasto racjonalnej na tym etapie zmianie (wykonano nowe studium wykonalności, które potwierdza spełnienie warunków dofinansowania).
Jednak warunkuje zmianę umowy o dofinansowanie poparciem ZMPSiŚ oraz decyzją Ministra Infrastruktury. A takich brak.
W kolejnym rozdaniu
W tych okolicznościach Miasto zostało zmuszone do unieważnienia przetargu. Kolejny przetarg niewątpliwie nie zapewni tańszych ofert, więc Miasto będzie teraz oczekiwało w dalszym ciągu na dodatkowe wsparcie finansowe.
Wszystko wskazuje na to, że trzeba będzie ponownie zabiegać o środki zewnętrzne na powyższe przedsięwzięcie z nowej perspektywy unijnej 2021-2027.
Pozostaje więc czekać i mieć nadzieję na pomyślne zakończenie. Ulice Barlickiego, Ludzi Morza, Fińska są bowiem w bardzo złym stanie technicznym i coraz bardziej niebezpieczne dla ruchu.
Obecna ul. Ku Morzu z powodu bezpieczeństwa terminala LNG może być niebawem zamknięta. Nową, w zmienionym przebiegu, gwarantuje jednak wybudować Gaz System, ale prawdopodobnie już bez wsparcia ze środków unijnych będących w puli Miasta, o co spółka ta zabiegała.
Tymczasem Miasto oficjalnie wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie już zrealizowanych prac projektowych, które opiewają na kwotę ok. 6 mln zł. Wg. CUPT warunkiem tak znaczącej zmiany jest zgoda rządu na wpisanie dofinasowanie budowy dróg na podstawie ww. projektów w nowej edycji środków w trybie bezkonkursowym.
BIK UM Świnoujście
Hanna Lachowska
Główny Specjalista