Site icon Tu Świnoujście

Świnoujście. Podsumowanie przeładunków I półrocze 2022

Świnoujście. Podsumowanie przeładunków I półrocze 2022. Porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym za pierwsze półrocze br.

DCIM101MEDIADJI_0027.JPG

poprawka logo portŚwinoujście. Podsumowanie przeładunków I półrocze 2022. Porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym za pierwsze półrocze br.

 Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował pierwsze półrocze br. pod względem przeładunków.

Te są o blisko trzy procent lepsze aniżeli w analogicznym czasie ub. roku. Operatorzy portowi w okresie styczeń-czerwiec br. obsłużyli prawie 17,5 mln ton ładunków.

 W portach jest więcej rudy, paliw i gazu LNG. Wzrost r/r odpowiednio o 68,2, 29,1 i 34,8 procent. Terminal LNG w Świnoujściu obsłużył do końca czerwca br. 26 statków z gazem LNG. Dla porównania w tym samym czasie ub. roku było ich 18.

Świnoujście. Podsumowanie przeładunków I półrocze 2022. Porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym za pierwsze półrocze br.
DCIM100MEDIADJI_0998.JPG

Pierwsze półrocze na minusie kończą węgiel (-28,6 proc.), inne masowe (-8 proc.), zboża (-18,7 proc.), drobnica (-1,8 proc.), drobnica promowa (-1,1 proc.) oraz kontenery (-16,1 proc.).

Sam czerwiec br. był dla obu portów o 21 proc. lepszy aniżeli czerwiec 2021. Tutaj liderami przeładunków są węgiel (+13,8 proc.), ruda (+254,4 proc.), zboże (+95 proc.), paliwa (+54,2 proc.) oraz gaz LNG (+73,7 proc.).

Należy pamiętać, ze od kilku lat porty działają w nadzwyczajnych warunkach. Wcześniej dwa lata pandemii koronawirusa, obecnie wojna na Ukrainie.

Te czynniki znajdują swoje odbicie w wielkości obsługiwanych ładunków w portach. Dowodzą tego chociażby przeładunki węgla.

O ile te w pierwszym półroczu br. dość znacząco spadły, o tyle jesienią należy spodziewać się wzrostów w tej grupie towarowej, co jest efektem podpisanych już kontraktów.

Spółki przeładunkowe w portach Szczecin-Świnoujście obsługują także coraz więcej towarów z Ukrainy. Ogółem w portach obsłużono dotychczas ponad 150 tys. ton towarów, w tym rudy i zbóż, które drogą morską trafiły do odbiorców m.in. w Holandii i Algierii.

W drugim półroczu 2022 spodziewamy się znaczącego przyrostu przeładunków ukraińskiej kukurydzy, rudy żelaza i surówki żelaza.

ZMPSiŚ podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie.

Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą zawijać do portu w Szczecinie, po modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.

Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.

Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku.

Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.

Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu.

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji

Exit mobile version