KONFERENCJA DYREKTORÓW TEATRÓW MUZYCZNYCH I OPEROWYCH W OPERZE NA ZAMKU W SZCZECINIE.
Konferencja Dyrektorów Teatrów Muzycznych i Operowych w Polsce to nieformalne ciało, które powstało w 2018 roku i zrzesza prawie wszystkie krajowe teatry muzyczne i operowe.
Jej celem są cykliczne spotkania i wypracowywanie stanowisk dotyczących podejmowania wspólnego działań w sprawach dotyczących środowiska polskich teatrów muzycznych oraz poszerzaniu kompetencji dyrektorów.
Dzięki Konferencji nigdy wcześniej środowisko teatrów muzycznych i operowych nie było tak zintegrowane, co pozwoliło na skuteczne współdziałanie szczególnie w trakcie pandemii.
Jest to pewnego rodzaju zjednoczenie sił. Udało się wypracować stałe formy komunikacji nie tylko dyrektorów, lecz także różnych działów teatralnych – od techniki i marketingu po księgowość.
Dzięki Konferencji dyrektorzy teatrów nie są „samotni” przy podejmowaniu często bardzo trudnych decyzji dotyczących na przykład szerokiej współpracy miedzy instytucjami, wyborów repertuarowych, zatrudniania pracowników, podejmowania decyzji o przesuwaniu premier, odwoływaniu spektakli.
Dyrektorzy prowadzili między innymi rozmowy o tym, czy nie wprowadzić na wzór niemiecki jednolitego systemu wynagrodzenia, rezygnując z systemu tzw. ponadnormówek (czyli zapłaty za udział w próbach i spektaklach), jak zrobiła to choćby Opera Narodowa czy Teatr Muzyczny w Lublinie.
Sytuacja podczas pandemii i obostrzeń, kiedy teatry nie grały wcale lub prezentowały swoje spektakle wyłącznie w sieci, uświadomiła konieczność przyjęcia innych niż dotychczas rozwiązań.
Jednolita wyższa pensja wydaje się dziś bardziej racjonalna, ale dyskusja trwa i trudno powiedzieć, czym się zakończy.
Gdyby powstało rozwiązanie systemowe zapisane w ustawie, łatwiej byłoby wprowadzić na przykład wspomnianą jednolitą pensję, bez konieczności wypracowania ze związkami zawodowymi porozumienia w każdym teatrze.
Być może prace nad ustawą o statusie artysty zmobilizują również prawodawcę do zmian w ustawie o działalności kulturalnej.
Ta z kolei powinna zostać zmodyfikowana w części dotyczącej funkcjonowania dyrektorów teatrów operowych i muzycznych w Polsce jakże odrębnych w stosunku do pozostałych instytucji kultury.
To jeden z wielu problemów, z którymi borykają się dyrektorzy, obok spłaszczającej się siatki płac w wyniku kilkukrotnego podnoszenia płacy minimalnej. Konferencja jest więc także platformą wymiany cennych doświadczeń, bez których trudno o racjonalne zarządzanie.
Konferencja współpracuje ze Stowarzyszeniem Dyrektorów Teatrów Polskich, Unią Teatrów Polskich i ZASP-em – zgodnie z założeniem, że razem można przebić najgrubsze mury.
14 maja dyrektorzy teatrów będą dyskutować, wymieniać się poglądami na temat stanu kultury muzycznej i operowej w Polsce, kluczowych spraw dotyczących działalności w sferze finansowej (np. pozyskiwanie donatorów), spraw repertuarowych, marketingowych, docierania do widzów, planowania działalności artystycznej w trudnym czasie popandemicznym i w obliczu agresji Rosji na Ukrainę.
Jesteśmy pewni, że podczas spotkania uda się stworzyć spektakularne przesłanie na temat niebagatelnej roli kultury we współczesnym świecie, prawdy scenicznej, artystycznej wolności i wrażliwości oraz docierania z naszymi ideami do widzów.
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku