Muzeum Narodowe w Szczecinie. Finisaż „Seeing Is (Not) Believing” z udziałem autorów.
Zapraszamy na finisaż wystawy „Seeing Is (Not) Believing” z udziałem autorów – Sladjana Nedeljkovica oraz Rolanda Schefferskiego oraz kuratorek – Magdaleny Lewoc i Marleny Chybowskiej-Butler.
Spotkanie odbędzie się w ostatnim dniu prezentacji ekspozycji czyli w niedzielę, 27 marca 2022 roku o godzinie 16.00. Bilety w cenie 3 zł do nabycia bezpośrednio przed rozpoczęciem wydarzenia w kasie Muzeum.
Uczestników Spotkania prosimy o przestrzeganie obowiązujących obostrzeń sanitarnych (m.in. obowiązek zasłaniania ust i nosa, dezynfekcja dłoni, zachowanie odpowiedniego odstępu).
„Seeing Is (Not) Believing” to obszerna prezentacja prac Sladjana Nedeljkovica i Rolanda Schefferskiego, przygotowana przez Muzeum Narodowe w Szczecinie we współpracy z Rostock Kunsthalle.
Wystawie towarzyszy polsko-niemieckie spotkanie dyskusyjne – Rozmowa/Gespräch, w której udział wezmą kuratorzy, teoretycy sztuki, artyści oraz dyrektorzy obu partnerskich instytucji.
Program Seeing Is (Not) Believing został skonstruowany wokół zagadnień współczesnej kultury wizualnej. Od czasu wynalezienia fotografii i innych technik masowej reprodukcji nasza rzeczywistość wizualna w zawrotnym tempie nasyca się obrazami.
Rewolucja digitalna przypadająca na lata 80. ubiegłego wieku wraz z upowszechnieniem techniki wideo i szybko postępującą komputeryzacją zintensyfikowały ten proces, wprowadzając dodatkowo do obiegu obrazy cyfrowe.
Szybki rozwój mediów cyfrowych spowodował na przestrzeni ostatnich kilku dekad bezprecedensowy wzrost presji tego, co wizualne, na środowisko, w którym funkcjonujemy. Wpływ ten manifestuje się nie tylko w zmianie sposobu, w jaki postrzegamy świat, ale także w nowych modelach społecznych relacji czy indywidualnych stylów życia.
Dyskusja na temat siły obrazów i ich użycia przez mass media jako instrumentów manipulacji, uwodzenia i perswazji jest jednym z najgorętszych tematów współczesności.
Jednocześnie w obrębie nauk humanistycznych toczy się subtelna teoretyczna debata na temat potrzeby wypracowania nowej koncepcji obrazu i rozpoznania jego specyficznej „ikonicznej” logiki.
Zarówno w pierwszym, jak i w drugim obszarze pojawiają się pytania o kompetencje wizualne niezbędne do świadomego poruszania się w świecie nadprodukcji obrazów, a także coraz silniejsze przekonanie, że dominujące dotychczas w kulturze zachodniej język, słowo i tekst muszą, adekwatnie do dokonujących się na naszych oczach zmian, ustąpić naglącej refleksji nad istotą postrzegania i doświadczania obrazów.
W projekcie Seeing Is (Not) Believing obaj uczestniczący w wystawie artyści – Sladjan Nedeljkovic i Roland Schefferski – podejmują niezależnie szereg problemów prowokowanych procesem intensywnie „mediatyzującej” się rzeczywistości.
Dotyczą one tego, co widzimy, mechanizmów interpretacji tego, co postrzegamy, oraz refleksji nad wpływem informacji medialnych na nasze wyobrażenia o świecie. Posługując się techniką destabilizacji i paradoksalnych interwencji, Nedeljkovic i Schefferski zaburzają sens przekazów medialnych, demaskując ich struktury narracyjne.
Artyści odwracają uwagę widzów od schematycznych sposobów percepcji, zachęcając jednocześnie do krytycznego zastanowienia się nad wiarygodnością i sposobem konstruowania docierających do nas treści.
Na wystawie wśród kilkudziesięciu obiektów i instalacji zrealizowanych przez artystów w ciągu ostatnich 25 lat znajdą się realizacje premierowe przygotowane specjalnie na ekspozycje w Szczecinie i Rostocku.
Roland Schefferski urodził się w 1956 roku w Katowicach. W latach 1976–1981 studiował w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Pięknych). Od 1984 roku mieszka i pracuje w Berlinie.
Sladjan Nedeljkovic urodził się w 1969 roku w Zemun w Serbii. W latach 1994–1998 studiował w École superieure des Arts Visuels w Genewie, w latach 2001–2002 w Goldsmiths College w Londynie. Od roku 2004 mieszka i pracuje w Berlinie.
Daniel Źródlewski
rzecznik prasowy
Muzeum Narodowe w Szczecinie