Site icon Tu Świnoujście

Rozwój krajowego e-commerce zmusza klientów do korzystania z nowoczesnych metod płatności

Rozwój krajowego e-commerce zmusza klientów do korzystania z nowoczesnych metod płatności.

Rozwój krajowego e-commerce zmusza klientów do korzystania z nowoczesnych metod płatności.

Ostatnie lata, to szalenie dynamiczny rozwój krajowego rynku e-commerce. Obecnie wartość polskiego rynku sprzedaży internetowej wyniósł 100 mld złotych, a według już w 2026 przekroczy 200 mld. W 2021 roku ponad 80% Polaków robiło zakupy online, nabywając przede wszystkim ubrania, obuwie i elektronikę. Korzystanie z e-handlu to codzienność dla zdecydowanej większości rodaków. Rozwój nowych kanału sprzedaży online, wymusił również zmiany w płatnościach za nabyte produkty. Najbardziej popularną metodą płatności w Polsce, jest Blik. Internauci korzystają z niej, opłacając rachunki, składając depozyty w kasynoonlineblik, a nawet wykonując przelewy na inny numer telefonu.

Ponad połowa osób realizujących transakcje online płaciła właśnie Blikiem. W 2021 roku aktywnie korzystało z niego ponad 8,6 miliona kupujących – to aż o 43% więcej niż w roku ubiegłym. Dzięki tej innowacyjnej metodzie płatności coraz mniej ludzi korzysta z kart kredytowych. Już teraz Blik zdominował karty w płatnościach e-commerce. W trzecim kwartale 2021 roku użytkownicy Blika zrealizowali 127 milionów transakcji online o wartości 15 miliardów złotych. Średnia wartość pojedynczego zakupu wynosiła 118 złotych. Blik to przede wszystkim szybkość, wygoda, bezpieczeństwo i bardzo niskie koszty użytkowania, zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego. Polska metoda płatności zapewnia nie tylko wygodne transakcje bezgotówkowe, ale także doskonałą obsługę posprzedażową np. w przypadku zwrotu zakupionego produktu.

Według raportu tpay drugim, najchętniej wykorzystywanym sposobem wnoszenia opłaty za zakupione produkty, był tzw. Pay-By-Link. To generowany na stronie sprzedawcy wypełniony formularz ze szczegółami transakcji, który zostaje za zgodą klienta, przekierowany do banku. Tam po zalogowaniu i podaniu hasła następuje ostatecznie wykonanie przelewu online. W sumie w 2020 roku z takiej formy płatności skorzystało około 37% kupujących. Największym operatorem tego typu płatności była firma Przelewy24 oraz PayU.

Ostatnie miejsce na podium zajęły płatności kartą. Kiedyś najchętniej wybierane, obecnie cieszą się zaufaniem tylko 35% procent konsumentów. Na znaczny spadek zainteresowania ofertą kart kredytowych, mają wpływ przede wszystkim dwa czynniki: wysokie koszty związane z obsługą oraz częste przypadki oszustw związanych z kradzieżą danych. Przestępcy skanują i bezprawnie używają karty, by płacić za zakupy, a nawet wypłacać pieniądze z konta z nią połączonego. Nie zawsze odzyskanie środków jest możliwe; jeśli bank udowodni, że kradzież pieniędzy była rezultatem zaniedbania klienta, wówczas najprawdopodobniej właściciel nie ma szans na zwrot pieniędzy.

Wśród pozostałych metod płatności, które wykorzystują Polacy, płacąc w Internecie, znajdują się tradycyjny przelew (29%), PayPal (28%) oraz inne portfele elektroniczne (21%). Według analityków rynkowych szczególną uwagę należy zwrócić na tę ostatnią pozycję – ich rosnący udział w rynku, najpewniej będzie się wciąż pogłębiał. Obecnie, jednym z najchętniej wybieranych portfeli jest Revolut, który oprócz podstawowych funkcji, dodatkowo zapewnia dostęp do kryptowalut. Wymienia aż 30 walut po kursach międzybankowych, dzięki czemu decydując się na zakupy poza Polską, można zaoszczędzić ogromne kwoty. Użytkownicy Revolut mogą również wypłacać z bankomatów środki do kwoty 800 złotych, bez dodatkowych opłat. Nowym portfelem, który także coraz częściej jest preferowany przez klientów z naszego kraju, jest MuchBetter To wielokrotnie nagradzana metoda płatności online, działająca przez aplikację mobilną z dynamiczną weryfikacją użytkowników oraz intuicyjną obsługą. Oprócz nich popularnością cieszą się także Skrill oraz Neteller, które również gwarantują szybkie transakcje w Internecie, bardzo niskie koszty zakupu oraz bezpieczeństwo operacji finansowych.

Według raportu PricewaterhouseCoopers wraz z ciągłym wzrostem wartości krajowego e-commerce, zwiększy się także rozmiar tzw. m-commerce (sprzedaży przez telefony komórkowe) oraz social commerce (zakup produktów w mediach społecznościowych). Z pewnością rozwój tych kanałów sprzedaży będzie stymulować dalszy rozwój nowoczesnych, szybkich i bezpiecznych metod płatności.

Martin Klugger
Media Account Manager
Media Top Online Services
Martin.klugger@gmail.com
http://www.media-top.com/
Exit mobile version