Site icon Tu Świnoujście

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu.

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu.

Na budowie najdłuższego w Polsce podwodnego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin gotowe są już niemal wszystkie elementy konstrukcji pod przyszłą jezdnię dla samochodów.

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu.

Tunel pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce – mówi I Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście Barbara Michalska. – Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości, a samego tunelu drążonego metodą TBM niemal 1,5 km.

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu.

Jak powstają elementy (prefabrykaty) pod jezdnię?

Proces powstawania prefabrykatów można podzielić na kilka etapów – wyjaśnia Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad inwestycją. – To przede wszystkim przygotowanie form: czyszczenie, spryskanie środkami antyadhezyjnymi, które zapobiegają przywieraniu świeżego betonu do form, a następnie montaż akcesoriów. Następnie przygotowane wcześniej kosze zbrojeniowe są wkładane do tych form przy pomocy suwnicy, a potem zalewane batonem. Dalej, w trakcie dojrzewania betonu, prefabrykaty są poddawane obróbce cieplnej. Rozformowane elementy są układane na placach składowych w pozycji gotowej do ich do transportu.

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu.

W tunelu prefabrykaty będą ze sobą połączone konstrukcyjnie przy pomocy śrub. Na
stykach zostaną uszczelnione specjalną masą wypełniającą i zapewniającą właściwe warunki ochrony przeciwpożarowej.

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu.

Jako pierwsze będą układane elementy typu „U” na wcześniej wykonanej podlewce z drenażem. Następnie filigrany, które opierają się na dolnych wspornikach i prefabrykatach „U”. Jako ostatnie zostaną zamontowane płyty sufitowe.

Największą trudnością będzie dokładne ułożenie prefabrykatów, zapewnienie szczelności między wszystkimi elementami i oczywiście odpowiednia organizacja pracy w tunelu – dodaje Jacek Król.

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu.

Według harmonogramu prac montaż prefabrykatów rozpocznie się w marcu. Będą układane za pomocą maszyn, które służą również do betonowania i deskowania wsporników. Jedna z takich maszyn ma już specjalne urządzenia do podnoszenia elementów konstrukcji jezdni, druga jest do tego przygotowywana.

Oprócz prefabrykatów w tunelu zbrojone i wylewane są wsporniki, na których opierają się płyty sufitowe oraz filigrany pod płytę jezdną.

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu.

Co jeszcze dzieje się na budowie tunelu?

Na wyspie Uznam zakończono demontaż konstrukcji startowej dla maszyny TBM, która wydrążyła tunel. Natomiast w samym tunelu zakończyło się wiercenie i wklejanie kotew pod wsporniki dla prefabrykatów. Rozpoczęto przygotowania do wykonania ściany dociskowej na wlocie do tunelu TBM.

Najważniejsze w tej chwili są jednak przygotowania do budowy dwóch wyjść ewakuacyjnych, które powstaną przy zastosowaniu metody mrożenia (w sumie będą cztery wyjścia ewakuacyjne). Aktualnie trwa montaż instalacji mrożeniowej: prace wiertnicze, instalacja rur mrożeniowych i technologicznych.

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu.

Poza tym demontowane i wywożone z placu budowy są elementy systemu Stacji Separacji Płuczki (STP). W Budynku Centrum Obsługi, który powstaje po stronie wyspy Uznam trwają ogólnobudowlane prace wykończeniowe. Do odbioru przygotowywane jest również przyłącze sieci wodociągowej.

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę finansuje Inwestor Gmina Miasto Świnoujście z własnego budżetu.

Inwestorem zastępczym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą: konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Hanna Lachowska

Główny Specjalista

Exit mobile version