Prace nad programem 56. Przeglądem Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT dobiegają końca.
Już wkrótce zaprezentowany zostanie szczegółowy harmonogram jednego z najstarszych, największych i najważniejszych festiwali teatralnych w Polsce.
Już dziś wiadomo, że Przegląd odbędzie się między 21 a 29 kwietnia 2022 roku.
Wiadomo także, że hasłem tegorocznej decyzji będzie DOBRO. W 2019 roku organizatorzy postanowili, że trzy kolejne edycje KONTRAPUNKTU poświęcone będą platońskim transcendentaliom, czyli tym wartościom, które pozwalają przekraczać, wykraczać poza, przewyższać, budzić dyskusję, potrzebę zadawania pytań o istotę rzeczy, poddawać krytyce i deklarować poglądy.
Z wielką przyjemnością prezentujemy także ZNAK 56. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2022 autorstwa Aleksandry Ziętali.
Decyzją Rady Artystycznej Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT, opracowanie wizualnej interpretacji Festiwalu powierzane jest młodym twórcom związanym ze szczecińskim środowiskiem artystycznym.
W 2019 roku, znak 53. edycji Przeglądu stworzył Piotr Depta-Kleśta, rok później – Dawid Czajkowski. Znak dla prologu Kontrapunktu w 2020 i pełnego wydania Festiwalu w 2021 roku zaprojektowała Karolina Gołębiowska.
W tym roku Kontrapunktowi będzie towarzyszyć praca Aleksandry Ziętali. Artystka inspirując się tegorocznym mottem (DOBRO – czyli drugie z transcendentaliów platońskich) zaproponowała… widzący kompas.
KOMPAS – oprócz dosłownego znaczenia i pełnienia swojej funkcji, niesie za sobą metaforę odnalezienia właściwej drogi, trafnych wyborów. W tym konkretnym projekcie kompas ma symbolizować próbę określenia właściwej decyzji moralnej.
OKO – symbol ten jest niezwykle prostym znakiem mającym wiele interpretacji. W kulturze można znaleźć liczne odniesienia znaku do pojęć takich jak Bóg, światło, wiedza i umysł. Obecnie symbol oka stał się powszechnym użytkowym znakiem oznaczającym widzenie, patrzenie.
INTERPRETACJA – pojęcie dobra jest niezwykle abstrakcyjnym konceptem. Jego subiektywna forma nie pozwala ująć go w uniwersalne ramy przez co trudna jest do określenia jego prawdziwa natura.
Jednak, jako cywilizacja, wykształciliśmy w sobie zdolność rozróżniania dobra od zła. Pomagają nam w tym wpojone za młodu wzorce moralne.
Są one unikatowe i niepowtarzalne, a wynikają z naszej wiedzy, wiary oraz doświadczeń życiowych. Warto wspomnieć, że człowiek jako istota stadna szuka przynależności do grupy, ta natomiast, zwykle narzuca własne, określone wzorce, co może doprowadzać do konfliktu wewnętrznego i rozstrojenia naszego kompasu moralnego. Można więc wywnioskować, że walka dobra ze złem w rzeczywistości jest konfliktem moralnym.
ALEKSANDRA ZIĘTALA – absolwentka Akademii Sztuki w Szczecinie i Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego – licencjonowana graficzka i inżynier Automatyki i Robotyki.
Na artystyczną uczelnię, jak sama mówi, dotarła z małym opóźnieniem, ale za to z wielkimi ambicjami i zapałem. Potwierdziła to kreatywną nadaktywnością, udziałem licznych konkursach, prestiżowych wystawach, zdobywając wreszcie znakomite nagrody i wyróżnienia.
W swoich pracach zajmuje się głównie tematami społecznymi oraz kulturowymi. Jest prawdziwą fanką minimalistycznego designu i „odjechanej” typografii.
Zawodowo – także graficznie – związana z branżą medyczną. W wolnym czasie prowadzi poważne rozgrywki w gry planszowe, a zamiast zapadać w sen zimowy, zakłada łyżwy lub tańczy Reggeaton!
Daniel Źródlewski