Tu Świnoujście

Świnoujście. Przez COVID-19. Opóźnienie w budowie tunelu pod Świną

Świnoujście. Przez COVID-19. Opóźnienie w budowie tunelu pod Świną.

Świnoujście. Przez COVID-19. Opóźnienie w budowie tunelu pod Świną.

Na razie o 30 dni został przesunięty termin zakończenia budowy tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu.

Niewykluczone jednak, że będą kolejne przesunięcia. Wykonawca tłumaczy opóźnienie COVID-19 i chce przesunięcia terminu o ponad 100 dni.

To będzie najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Jego wykonawcą jest konsorcjum firm PORR – Gülermak. Inwestycja jest w aż 85 procentach finansowana ze środków unijnych. Resztę dokłada ze swojego budżetu Gmina Miasto Świnoujście, która jest Inwestorem.

Świnoujście. Przez COVID-19. Opóźnienie w budowie tunelu pod Świną.

Inwestorem Zastępczym jest natomiast GDDKiA oddział Szczecin. Umowę na realizację tunelu w formule zaprojektuj i zbuduj Miasto Świnoujście podpisało z wykonawcą 17 września 2018 roku. Zgodnie z nią budowa miała się zakończyć w ciągu czterech lat.

Czytaj także: https://tu.swinoujscie.pl/2022/01/10/swinoujscie-tunel-pod-swina-nowe-zdjecia-z-drona/

We wniosku złożonym do Inwestora pod koniec ubiegłego roku, wykonawca PORR-Gülermak zaproponował przesunięcie terminu realizacji o 119 dni, czyli z 17 września 2022 na 15 stycznia 2023 roku.

Jako powód podał pandemię COVID-19, która opóźniła produkcję maszyny drążącej TBM, a co za tym idzie jej dostarczenie do Świnoujścia i rozpoczęcie montażu już na placu budowy. W sumie o 95 dni.

Świnoujście. Przez COVID-19. Opóźnienie w budowie tunelu pod Świną.

W kluczowym okresie dla terminowej dostawy TBM na plac budowy produkcja zakładów produkcyjnych CREG (gdzie zbudowano TBM. dop. red.) została całkowicie wstrzymana, a w okresie mniej niekorzystnym dla zdrowia i życia ludzi ograniczona do 25% – czytamy we wniosku Wykonawcy tunelu. – Okoliczność ta pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z brakiem możliwości wyprodukowania TBM i co za tym idzie jej dostarczenia na plac budowy w Polsce w terminie zgodnym z zawartą umową tj. do dnia 31 lipca 2020 r. (maszyna dotarła do Świnoujścia na początku października 2020. dop. red.)

O kolejnych 25 dniach opóźnienia – zdaniem wykonawcy – zdecydowały warunki pogodowe, które miały wpływ na montaż maszyny już w komorze startowej.

Ostatecznie Inwestor Gmina Miasto Świnoujście, po konsultacjach z Inwestorem Zastępczym i Inżynierem Kontraktu, jako bezsporne uznało wydłużenie terminu o 30 dni.

Pozostały okres, o który wnioskuje Wykonawca, zgodnie z rekomendacją Inwestora Zastępczego, wymaga uzupełnienia dokumentacji, która potwierdzałaby, że Wykonawca faktycznie nie miał na to wpływu – mówi I Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście Barbara Michalska.

Świnoujski tunel ma w sumie 3,2 kilometra, z czego niemal 1,5 kilometra to tunel wydrążony przez maszynę TBM (razem z odcinkami wykonanymi metodami stropowymi cały tunel będzie miał prawie 1,8 km).

W najgłębszym miejscu znajduje się około 24 metrów pod lustrem wody cieśniny Świny i 10 metrów pod jej dnem.

Tekst: BIK UM Świnoujście

Jarosław Jaz

Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście

Exit mobile version