Twój Ruch. Ruch samochodowy w Świnoujściu – część 1.
Specyficzne, wyspiarskie położenie ma największy wpływ na układ drogowy w Świnoujściu. „Kręgosłupem” tego układu są połączenia pomiędzy trzema zamieszkałymi wyspami.
Pomiędzy wyspami Uznam i Wolin istnieje połączenie w postaci dwóch tras przepraw promowych, które już wkrótce zostanie zastąpione poprzez połączenie tunelowe.
Natomiast połączenie pomiędzy wyspami Wolin i Karsibór zapewnia wybudowany w 2012 roku Most Piastowski.
Do Świnoujścia z pozostałej części kraju samochodem można dojechać drogą krajową nr 3, która wkrótce zostanie zastąpiona drogą ekspresową S-3.
Natomiast od strony zachodniej z Niemiec samochodem można dojechać przez przejście graniczne Świnoujście – Garz (pojazdy o masie do 7,5 tony) oraz przez przejście graniczne Świnoujście – Ahlbeck (pojazdy o masie do 3,5 tony).
Układ drogowy wewnątrz miasta składa się z dróg krajowych (wymieniona już droga krajowa nr 3 i droga krajowa nr 93 przebiegająca ulicą Pomorską od drogi krajowej nr 3 do przeprawy promowej Karsibór oraz ulicami: Karsiborską, Nowokarsiborską i Grunwaldzką od przeprawy promowej do granicy polsko – niemieckiej), z dróg powiatowych (główne to: ulica Grunwaldzka od ulicy Nowokarsiborskiej do Placu Wolności, ulica 11 Listopada, ulica Wojska Polskiego, ulica Konstytucji 3 Maja i ulica Barlickiego) oraz z dróg gminnych. Cała sieć dróg publicznych liczy łącznie ok. 130 km długości.
Z uwagi na istniejącą zabudowę i powiązania z drogami wylotowymi układ drogowy Świnoujścia nie ulegnie zasadniczym zmianom.
Zmiany w układzie drogowym polegać będą jedynie na modernizacji i przystosowaniu układu drogowego Świnoujścia do wzrastających sukcesywnie natężeń ruchu oraz na przekierowywaniu ruchu z miejsc najbardziej obciążonych.
Najistotniejszymi zmianami, które w najbliższym czasie wpłyną na ruch drogowy w Świnoujściu są:
– modernizacja połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin polegająca na zastąpieniu dwóch przepraw promowych (o przepustowości dobowej 8500 pojazdów) przez budowany tunel pod Świną (o przepustowości dobowej 25000 pojazdów),
– budowa drogi ekspresowej S3, która przejmie ruch ze starej drogi krajowej nr 3.
Zmiany te będą miały wpływ na rozwój społeczno – gospodarczy miasta i tym samym niewątpliwie wpłyną na wzrost natężenia ruchu na pozostałych drogach w mieście.
Obecnie ilość pojazdów przewożona przeprawami promowymi oscyluje na granicy jej przepustowości i w dni szczytowe dochodzi do 8100 pojazdów na dobę (ok. 550 pojazdów na godzinę).
Natomiast ulicami o największym natężeniu ruchu w naszym mieście są: ulica Grunwaldzka na odcinku pomiędzy Nowokarsiborską i 11 Listopada (średnio na dobę 14,5 tysiąca pojazdów, co w godzinie szczytu popołudniowego powoduje ruch do 910 pojazdów), ulica 11 Listopada na odcinku pomiędzy Szkolną i Matejki (średnio na dobę 14 tysięcy pojazdów, co w godzinie szczytu popołudniowego powoduje ruch do 870 pojazdów) i ulica Wojska Polskiego na odcinku pomiędzy Fredry i 11 Listopada (średnio na dobę 13 tysięcy pojazdów, co w godzinie szczytu popołudniowego powoduje ruch do 810 pojazdów).
Dla porównania w dużych miastach takich jak Szczecin, czy Gdańsk natężenie ruchu na głównych ulicach wynosi od 25 do nawet 60 tysięcy pojazdów w ciągu doby.
Według wykonanych prognoz ruchu uwzględniających wszystkie czynniki wpływające na zmiany, nastąpi wzrost średniego natężenia ruchu w tunelu do ok. 9050 pojazdów na dobę tuż po jego otwarciu.
Prognozuje się, ze po 5 latach funkcjonowania tunelu będzie to ok. 10600 pojazdów na dobę, po 10 latach ok. 12000 pojazdów na dobę a po 20 latach funkcjonowania tunelu przekroczy 14000 pojazdów na dobę.
Pozostawiając sieć drogową Miasta bez żadnych zmian wzrost ten spowodowałby, że ruch na najbardziej obciążonych ulicach w mieście (Grunwaldzka, 11 Listopada i Wojska Polskiego) wzrósłby do 27000 pojazdów na dobę (ok. 1650 pojazdów w godzinie szczytu).
O ile dla ruchu na prostym odcinku drogi wartość taka nie jest istotnym problemem (graniczna przepustowość drogi jednojezdniowej dwukierunkowej wynosi 2800 pojazdów na godzinę), to na skrzyżowaniach i węzłach w obszarze miejskim może powodować duże utrudnienia związane z włączeniem się do ruchu pojazdów z dróg podporządkowanych i występowaniem dużego ruchu pieszych i rowerzystów.
Dlatego niezależnie od wyboru scenariusza rozwoju komunikacyjnego w mieście, niezbędne jest podjęcie działań zmierzających do zminimalizowania wzrostu natężenia ruchu w najbardziej obciążonych elementach układu drogowego.
Miasto Świnoujście od wielu lat prowadzi działania zmierzające do „rozładowania” potencjalnych zatorów komunikacyjnych poprzez realizację inwestycji drogowych usprawniających przepustowość skrzyżowań, a także zmierzających do odciążenia niektórych ulic poprzez tzw. rozproszenie ruchu drogowego.
W zakresie zwiększenia przepustowości skrzyżowań wykonano m.in.: przebudowę i przeprogramowanie sygnalizacji świetlnych w ciągu ulicy 11 Listopada przy skrzyżowaniach z Grunwaldzką, Szkolną i Matejki oraz przebudowę skrzyżowania ulicy 11 Listopada z Moniuszki.
Na skrzyżowaniach ulicy 11 Listopada z Grunwaldzką i 11 Listopada z Moniuszki zastosowano sygnalizację acykliczną z detektorami ruchu, która poprawia płynność ruchu, gdyż program steruje ruchem w zależności od panujących warunków na wlotach skrzyżowania.
Obecnie rozpoczęto przebudowę ulicy Grunwaldzkiej, w ramach której nastąpi również przebudowa skrzyżowania ulicy Grunwaldzkiej z ulicą Nowokarsiborską i zwiększona zostanie przepustowość poprzez wybudowanie dodatkowych pasów ruchu i sygnalizacji dostosowującej się do zmienności ruchu na drodze.
W zakresie inwestycji związanych z rozproszeniem ruchu obecnie budowana jest obwodnica wschodnia, która przejmie część ruchu do centrum i w przyszłości do Dzielnicy Nadmorskiej, co zdecydowanie odciąży ulicę Grunwaldzką.
Ponadto na końcowym etapie projektowania jest rozbudowa ulicy Jachtowej o nowy odcinek, który pozwoli odciążyć dojazd do Dzielnicy Nadmorskiej i zmniejszyć ruch na ulicach: Moniuszki, Matejki, Krzywoustego i Chrobrego (przecinającej obecnie zabytkowy Park Zdrojowy).
W najbliższych planach jest również rozbudowa ulicy Karsiborskiej o nowy odcinek łączący ją ze skrzyżowaniem ulic 11 Listopada i Grunwaldzką, który również przyczyni się do odciążenia z ruchu ulicy Grunwaldzkiej (i jej skrzyżowania z ulicą Nowokarsiborską).
Jest to bardzo ważne w kontekście przyszłego wzrostu natężenia ruchu na tej ulicy i aby ten wzrost został ograniczony niezbędne jest rozproszenie ruchu wyjeżdzającego z tunelu i skierowanie go na: obwodnicę wschodnią (ruch do centrum i wschodniej części Dzielnicy Nadmorskiej), ulicę Karsiborską i 11 Listopada (ruch do części zachodniej miasta i Dzielnicy Nadmorskiej) i ulicę Nowokarsiborską i Grunwaldzką (ruch tranzytowy do Niemiec).
W oparciu o powyższe główne założenia został w roku 2018 opracowany model ruchu, który pokazuje, że pomimo przewidywanego wzrostu ruchu, przy zrealizowaniu określonych zadań, sieć drogowa w Świnoujściu jest w stanie funkcjonować bez większych utrudnień – nie ma zagrożenia aby ulice nie były w stanie przenieść prognozowanego natężenia ruchu.
Pomimo, że ilość pojazdów przejeżdżająca przeprawą tunelową po 20 latach od jej oddania wynosić będzie ponad 14000 pojazdów na dobę (w godzinie szczytu popołudniowego ponad 2000 pojazdów na godzinę), to dzięki przeprowadzonym inwestycjom na ulicach podstawowego układu drogowego prognozuje się znaczne odciążenie ulicy Grunwaldzkiej na odcinku pomiędzy Nowokarsiborską i 11 Listopada (natężenie ruchu nie przekroczy 12 tysięcy pojazdów, co w godzinie szczytu popołudniowego powoduje ruch do 800 pojazdów).
Na ulicy 11 Listopada i na ulicy Wojska Polskiego prognozuje się wzrost natężenia ruchu do ok. 20 tysięcy pojazdów, co w godzinie szczytu popołudniowego spowoduje ruch na poziomie 1400 pojazdów.
W wyniku wybudowania obwodnicy wschodniej oraz rozbudowy ulicy Karsiborskiej, prognozowany ruch na ulicy Grunwaldzkiej w kierunku centrum ulegnie zmniejszeniu o około 8 tysięcy pojazdów na dobę w prognozie 20 lat po wybudowaniu tunelu.
Z prognoz ruchu wynika, że za 20 lat odcinkiem sieci drogowej najbardziej obciążonym w mieście (oczywiście poza drogą ekspresową S3) może być odcinek drogi krajowej nr 93, w ciągu którego budowany jest tunel łączący wyspy Uznam i Wolin.
Przygotowując i planując modernizację i rozwój sieci drogowej stale pracujemy nad niwelowaniem negatywnych oddziaływań spowodowanych przez wzrastający ruch drogowy.
W tym celu planowane jest w Świnoujściu wprowadzenie dodatkowych narzędzi pozwalających zarządzać ruchem w mieście, takich jak inteligentne systemy sterowania ruchem drogowym (ITS), systemy parkingowe naprowadzające na wolne miejsca czy systemy wspierające komunikację zbiorową.
O zarządzaniu ruchem, zmianie zachowań komunikacyjnych i bezpieczeństwie użytkowników dróg napiszemy w kolejnym artykule.