Site icon Tu Świnoujście

Twój Ruch. O rowerach w Świnoujściu

Twój Ruch. O rowerach w Świnoujściu.

Świnoujście. Trwają konsultacje społeczne dotyczące komunikacyjnej i transportowej przyszłości miasta.Twój Ruch. O rowerach w Świnoujściu.

Transport rowerowy jest jedną z form przemieszczania się. Jest ekologiczny, pozytywnie wpływa na zdrowie a także stanowi alternatywę dla transportu samochodowego indywidualnego oraz uzupełnienie transportu zbiorowego.

Zawsze warto mieć rower, nie tylko w sytuacjach awaryjnych, gdy tradycyjna komunikacja zaszwankuje. Rower może służyć nam również jako codzienny środek transportu.

Spójna i przyjazna rowerzystom sieć dróg

Dlatego świnoujski samorząd od wielu lat rozwija infrastrukturę rowerową, dążąc do utworzenia spójnej i przyjaznej rowerzystom sieci dróg rowerowych, zintegrowanej również z siecią komunikacji zbiorowej.

Pierwsze drogi rowerowe w Świnoujściu powstały jeszcze w ubiegłym wieku. Jedną z nich była wybudowana w roku 1998 droga rowerowa o długości 3 km na ulicy 11 Listopada, która składa się z dwóch pasów po obu stronach jezdni.

Twój Ruch. O rowerach w Świnoujściu.

Potem przy ul. Grunwaldzkiej, Wojska Polskiego. Od tego czasu na terenie Świnoujścia wybudowane zostało ponad 40 km dróg dla rowerów, w tym „najmłodsze” dzieło oddane do użytku pod koniec 2020 r. czyli 1,5 km drogi rowerowej wzdłuż ulicy Barlickiego.

Wspomniana ponad 40-sto  kilometrowa  sieć dróg rowerowych składa się z ok. 28,5 km wydzielonych dróg rowerowych, ok. 11 km dróg rowerowych, na których dopuszczony jest ruch pieszy i ok. 2 km tzw. kontrapasów rowerowych, gdzie ruch rowerowy wyznaczony jest na jezdniach jednokierunkowych z możliwością przemieszczania się rowerem w obu kierunkach.

Powstałą sieć dróg rowerowych  uzupełnia zamontowanie ponad 750 sztuk stojaków rowerowych w różnych punktach miasta oraz 7 stacji napraw rowerów.

Najdłuższą drogą rowerową na terenie Miasta jest droga rowerowa wzdłuż ulicy Karsiborskiej, która liczy ponad 5,1 km długości, a najkrótsze to 100 metrowe odcinki wzdłuż ulic: Wielkopolskiej, Dworcowej, Daszyńskiego i Marynarzy.

Twój Ruch. O rowerach w Świnoujściu.

Sieć, która się rozwija

W mieście, w którym jest ok. 130 km dróg publicznych, długość dróg rowerowych przekraczająca 40 km to bardzo dużo i już stawia nas w czołówce polskich miast. Ale w niedługim czasie będzie jeszcze więcej.

Trwają budowy dróg rowerowych:

Ponadto w najbliższych planach jest budowa kolejnej infrastruktury rowerowej, m.in. drogi rowerowej łączącej Świnoujście z Międzyzdrojami, drogi rowerowej łączącej dzielnicę Warszów z dzielnicą Przytór – Łunowo, czy drogi rowerowej łączącej dzielnicę Warszów z dzielnicą Karsibór.

Budowy tych dróg rowerowych sukcesywnie będą uzupełniane kolejnymi miejscami postojowymi dla rowerów, tj. montażem stojaków rowerowych oraz budową miejsc obsługi rowerzystów.

Są też mniejsze projekty, np. w okolicy Placu Wolności czy skrzyżowania Bol. Chrobrego z Armii Krajowej, mające na celu połączenie istniejących dróg rowerowych.

Rozwój i powiększanie sieci dróg rowerowych wynika przede wszystkim z rosnących potrzeb użytkowników, co pokazują liczby rowerzystów korzystających z już wybudowanej infrastruktury. Miasto od wielu lat monitoruje ten ruch poprzez dokonywanie cyklicznych pomiarów w ciągu roku.

Twój Ruch. O rowerach w Świnoujściu.

Z pomiarów tych wynika, że najbardziej uczęszczanymi trasami rowerowymi są:

Twój Ruch. O rowerach w Świnoujściu.

Którędy droga dla rowerów?

Stałe monitorowanie ruchu rowerowego ma też znaczenie w planowaniu rodzajów dróg rowerowych. Natężenie ruchu rowerowego oraz pieszego głównie decyduje czy buduje się drogę rowerową wydzieloną od ruchu pieszego, czy można dopuścić ruch pieszy na drodze rowerowej.

Tam gdzie są duże ilości rowerzystów i pieszych dążymy do budowy wydzielonej drogi rowerowej. Natomiast, gdzie ruch którejś z tych grup użytkowników jest mniejszy, a także na odcinkach poza terenem zabudowanym nie ma potrzeby jego segregacji i dopuszczone jest wspólne korzystanie przez pieszych i rowerzystów z wybudowanej infrastruktury.

Innym czynnikiem mającym wpływ na rodzaj infrastruktury są możliwości terenowe. Tam gdzie są wąskie pasy drogowego i bliska zabudowa, często zwykle po prostu nie ma miejsca, aby każdy rodzaj ruchu posiadał swój pas.

Wówczas również dąży się do łączenia różnych rodzajów ruchu na wspólnych pasach, przy czym w zdecydowanej większości dopuszcza się łączenie ruchu rowerowego z pieszym, gdyż jest to po prostu bezpieczniejsze.

Szczególnym przypadkiem, gdy mamy bardzo mało terenu i ruch samochodowy jednokierunkowy, jest dopuszczenie ruchu rowerowego po jezdni w obu kierunkach.

Twój Ruch. O rowerach w Świnoujściu.

Rozwiązania takie (tzw. kontrapasy rowerowe) przy zastosowaniu ograniczeń prędkości są bardzo bezpieczne, co wynika z doświadczeń innych krajów uznawanych za pionierów w propagowaniu ruchu rowerowego m.in. Holandii i Danii.

Spowodowane jest to głównie tym, że rowerzysta i kierowca widzą się nawzajem i przynajmniej jeden z nich jest w stanie uniknąć kolizji. W wymienionych krajach dopuszcza się nawet powszechnie dwukierunkowy ruch rowerowy na drogach jednokierunkowych wąskich, na których nie ma miejsca na wyznaczenie kontrapasa.

W Świnoujściu na razie są  dwa takie miejsca – na ul. Słowackiego oraz na odcinku ul. Piłsudskiego w centrum, przy czym ruch samochodowy jest tam mocno ograniczony (dopuszczono poruszanie się komunikacji zbiorowej, służb miejskich i dojazdu do posesji).

Jaka nawierzchnia jest najlepsza?

Drogi rowerowe w Świnoujściu posiadają różne nawierzchnie. Różnorodność ta częściowo wynika z potrzeb infrastrukturalnych, ale głównie z ewolucji materiałowej.

Na początku drogi rowerowe budowane były z kostki betonowej, co wynikało z większej dostępności tego materiału w Świnoujściu (transport masy bitumicznej z dużych odległości był droższy i logistycznie trudniejszy).

Ponadto nawierzchnia z kostki jako rozbieralna jest łatwiejsza do naprawy w przypadku awarii infrastruktury podziemnej.

Do dzisiaj w miejscach zwłaszcza dużej intensywności sieci podziemnych stosuje się jako nawierzchnię kostkę betonową, z tym, że obecnie stosuje się jedynie kostkę bezfazową, która posiada lepszy komfort użytkowania niż kostka fazowana.

Jednak zdecydowanie preferowaną i coraz liczniej stosowaną przy budowie dróg rowerowych jest nawierzchnia bitumiczna.

Zwiększenie dostępności tego materiału w rejonie Świnoujścia spowodowane powstaniem węzła bitumicznego w Goleniowie znacznie ułatwiło wykonawcom logistykę związaną z transportem masy bitumicznej, a co za tym idzie wpłynęło na cenę, która obecnie jest porównywalna z cenami nawierzchni z kostki betonowej.

Budujemy więc obecnie w większości drogi rowerowe bitumiczne, przy czym z powodów głównie cenowych bez używania mas kolorowych.

Konsultacje i opinie użytkowników dróg rowerowych pokazały, że kolorystyka jest mniej ważna niż komfort użytkowania. Biorąc pod uwagę, że kolorowe masy bitumiczne są droższe od standardowych ok. 3 razy, łatwo obliczyć że można wybudować  więcej za te same pieniądze.

Drogą rowerową poza miasto

Chociaż dróg rowerowych w obszarach zabudowanych jest zdecydowanie więcej, to w mieście myśli się również o drogach rowerowych na obszarach pozamiejskich.

Wybudowano drogę rowerową wzdłuż ulicy Karsiborskiej, drogę rowerową łączącą ulicę Żeromskiego z granicą niemiecką, pierwszą część drogi rowerowej łączącej dzielnicę Warszów z dzielnicą Ognica, czy drogę rowerową łączącą dzielnicę Warszów z plażą wzdłuż ulicy Ku Morzu.

Projektowane i planowane są kolejne przebiegające poza obszarami zabudowanymi, połączenie z sąsiednimi Międzyzdrojami, połączenia między dzielnicami Miasta i połączenie z granicą Państwa Świnoujście – Garz.

Celem jest stworzenie takiej zintegrowanej sieci dróg, aby bez zsiadania z roweru można było bezpiecznie  objechać całe  miasto. Oprócz wyżej opisanej sieci drogowej rowerowej jest tu też wile wytyczonych szlaków rowerowych.

Podsumowując: po Świnoujściu już obecnie można poruszać się bardzo komfortowo i bezpiecznie rowerem, a realizowany i planowany program rozwoju infrastruktury rowerowej ma na celu zmianę zachowań komunikacyjnych społeczeństwa, która przyczyni się do ochrony środowiska i poprawy stanu zdrowia społeczeństwa.

Niemal każdy świnoujścianin posiada rower, jest też wiele wypożyczalni,  z których licznie korzystają  turyści. Zdaje się, że to właśnie w Świnoujściu w 2012 r. powstał pierwszy transgraniczny, regionalny system roweru miejskiego Usedom Rad, który funkcjonuje do dzisiaj i doskonale się rozwija.

Obejmuje cały region turystyczny od Świnoujścia do Greifswaldu. W stacjach niebawem mają pojawić się  również rowery elektryczne.

Mapę połączeń rowerowych i inne informacje o ruchu rowerowym można znaleźć pod linkiem http://www.swinoujscie.pl/pl/contents/content/86/43

http://www.swinoujscie.pl/

Exit mobile version