Tu Świnoujście

Znaczenie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu dla systemu HNS1

Znaczenie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu dla systemu HNS1

poprawka logo portZnaczenie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu dla systemu HNS1

Sztab Generalny Wojska Polskiego jest zainteresowany możliwością wykorzystania przyszłego terminalu kontenerowego w Świnoujściu na potrzeby militarne.

W efekcie terminal zyskałby status podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania. To zagadnienie było przedmiotem spotkania zorganizowanego w siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Uczestniczyli w nim przedstawiciele Zarządu Logistyki – P4 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz ZMPSiŚ SA.

Świnoujście. Terminal - konkurs w nowej odsłonie.
DCIM100MEDIADJI_0030.JPG

Świnoujski terminal podobnie jak dziś Hamburg czy Bremenhaven ma szansę stać się jednym z HUB – ów transportowych, gdzie obok podstawowej działalności przeładunkowej realizowane są również przerzuty wojsk, wyposażenia i środków bojowych z wykorzystaniem transportu morskiego.

Walory lokalizacyjne przemawiają za jak najszerszym zakresem wykorzystania terminalu

Terminal kontenerowy w Świnoujściu z racji swoich walorów lokalizacyjnych i dostępowych jest znakomicie predystynowany do jego wykorzystania zarówno do obsługi transportów cywilnych jak i militarnych.

Przyszły terminal zlokalizowany będzie w porcie zewnętrznym w Świnoujściu na wschód od terminalu LNG, poza terenem zurbanizowanym, co zapewni możliwość izolacji i ścisłej ochrony terenu, jak również minimalizuje oddziaływanie na środowisko naturalne i tereny zamieszkałe.

Dodatkowo – Świnoujście jako port bazowy położony jest na szlaku Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T w ramach korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Przedpole i infrastruktura terminalu także mają potencjał

Obecna głębokość toru podejściowego do terminalu wynosząca 14,5 m (w przyszłości planuje się jej zwiększenie do 17 m) umożliwi nieograniczony ruch największych statków kontenerowych, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie.

Terminal zapewni jednoczesną obsługę dwóch jednostek o długości 400 m oraz jednej o długości do 200 m. To w znaczącym stopniu podniesie wskaźnik przepustowości transportowej zachodniego wybrzeża, ponadto stanowić będzie alternatywę dla portu w Szczecinie.

Zakładana infrastruktura terminalu oprócz normalnej działalności przeładunkowej jest w stanie umożliwi

płynny załadunek i rozładunek wojskowych pojazdów kołowych i gąsienicowych oraz ich postój na tym terenie.

Skomunikowanie z zapleczem gwarantuje sprawne przemieszczanie sprzętu wojskowego

Sztab Generalny WP wskazuje także na potencjał wynikający z dostępności bezkolizyjnych połączeń terminalu z zapleczem.

Terminal poprzez tory zdawczo-odbiorcze, przyjazdowo-odjazdowe i ładunkowe w bezpośredni sposób łączyć się będzie z linią kolejową E-59 i CE-59.

To pozwoli na szybkie przyjęcie statków, rozładunek sprzętu wojskowego i jego dalszy transport koleją. Z kolei droga ekspresowa S-3 stanowiąca element międzynarodowej drogi E65, z którą terminal będzie miał bezpośrednie połączenie poprzez odcinek dojazdowy o długości 3 km umożliwi szybki rozładunek i dalsze przemieszczanie sprzętu wojskowego po drogach.

Ponadto w pobliżu terminalu planuje się powstanie parkingów, co daje możliwość zorganizowania miejsca wyczekiwania i formowania kolumn wojskowych.

W sąsiedztwie terminalu przewiduje się możliwość wydzielenia przestrzeni umożliwiającej rozwinięcie mobilnych punktów tankowania pojazdów wojskowych, obsługi śmigłowców oraz mycia i dekontaminacji sprzętu militarnego.

To będzie istotny element systemu obronnego państwa!

Reasumując – dzięki intermodalnemu charakterowi i połączeniom z sieciami transportu kolejowego i drogowego przyszły terminal kontenerowy wyróżnia się zdecydowanie lepszą dostępnością i możliwościami szybkiego rozładunku i dalszego transportu sprzętu wojskowego i wojsk sojuszniczych w głąb lądu w porównaniu do obecnych zdolności portów w Szczecinie i Świnoujściu w tym zakresie.

W rezultacie terminal stanowić będzie istotny element systemu obronnego państwa oraz wpłynie na zwiększenie jego zdolności w odniesieniu do przyjęcia wojsk sojuszniczych NATO na terytorium RP.

Dodatkowe punkty w postępowaniu ofertowym za spełnienie wymagań wojskowych

Co kluczowe ZMPSiŚ SA w ramach prac projektowych terminalu przewiduje uwzględnienie wymagań wojskowych. Ich uszczegółowienie odbędzie się oczywiście we współpracy z przyszłym inwestorem. Ten dzięki temu może zyskać dodatkowe punkty w postępowaniu konkursowym.

ZMPSiŚ SA 9 lipca br. opublikował ogłoszenie o wszczęciu postępowania i zaproszenie do udziału w nim inwestorów zainteresowanych projektem głębokowodnego terminala kontenerowego. Szczegóły dostępne są pod linkiem:

https://www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/zaproszenie/

1 HNS – Host Nation Support (Wsparcie przez Państwo-Gospodarza).

Prezentacja HNS

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji

Exit mobile version