Tu Świnoujście

Świnoujście. PLK zwiększają możliwości kolei w obsłudze towarowej portów Pomorza Zachodniego

Świnoujście. PLK zwiększają możliwości kolei w obsłudze towarowej portów Pomorza Zachodniego.

Świnoujście. PLK zwiększają możliwości kolei w obsłudze towarowej portów Pomorza Zachodniego.

Efektywniejszy i bezpieczniejszy przewóz koleją większej ilości ładunków do portów w Świnoujściu i Szczecinie zapewni inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt wart około 1,5 mld zł jest współfinansowany z unijnego Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Już ułożono ponad 40 km nowych torów i zamontowano 132 rozjazdy. Prace nie ograniczają kolejowej obsługi portów.

Przebudowa torów do portów w Szczecinie i Świnoujściu przebiega zgodnie z harmonogramem Prace są prowadzone etapowo, aby zapewnić dojazd pociągów do nabrzeży.

Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poprawia skomunikowanie portów w Szczecinie i Świnoujściu z resztą Polski. Efektem prac będzie wzrost potencjału polskich portów i przeładunek większej ilości towarów przewożonych koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Inwestycje w dostęp do portów są inwestycjami w rozwój gospodarki – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Inwestycja pozwoli na kursowanie dłuższych i cięższych składów. Pojadą 750-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej.

Zgodnie z szacunkami, czas przeładunków w portach skróci się od kilku do nawet kilkudziesięciu minut. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Świnoujściu i Szczecinie.

Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co sprzyja wzrostowi konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych i zwiększy potencjał portów oraz pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy regionu.

– Projekty w portach Szczecin i Świnoujście są ważne w skali krajowej i międzynarodowej. Inwestycje zwiększają rolę kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu ładunków oraz przyniosą wymierne efekty dla gospodarki. Działania PLK wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

– Z przyjemnością obserwuję dobry postęp prac na torach dojazdowych do portów Szczecina i Świnoujścia. Projekt ten przyniesie korzystne zmiany dla kolejowych przewozów towarowych. Towary dojada do i z  portów szybciej i bezpieczniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe w portach, jednocześnie przyczyniając się do ekologizacji transportu – powiedział Morten Jensen Head of Unit at  European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency.

W Świnoujściu, na towarowej stacji, zakończono już niemal 1/3 wszystkich prac. Ułożono ok. 9 km nowych torów, zabudowano 34 rozjazdy ważne elementy linii, umożliwiające pociągom zmianę toru.

Przebudowywana jest infrastruktura kolejowa w porcie. Między Lubiewem a Warnowem, przed ułożeniem nowych torów, wzmacniany jest grunt, a między Świnoujściem a Lubiewem (Międzyzdrojami) wykonawca przygotowuje się do montażu nowej sieci trakcyjnej i rozjazdów.

Budowany jest drugi tor pomiędzy stacją Świnoujście Przytór a stacją Świnoujście. Dzięki temu zwiększy się przepustowość – ok. 5 km odcinkiem pojedzie więcej pociągów, co umożliwi lepszą ofertę przewozową. Przebudowywana jest również infrastruktura kolejowa w rejonie portu Świnoujście (zarządzana przez ZMPSiŚ SA).

Dzięki inwestycji portowej podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei z nowego peronu Świnoujście Warszów. Przewidziano na nim wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Osoby mające trudności z poruszaniem się skorzystają z pochylni.

Na stacji Szczecin Port Centralny prace przekroczyły już półmetek. Wykonawca ułożył blisko 37 km nowych torów i zamontował 98 rozjazdów. Przygotowywany jest grunt pod budowę kolejnych 24 km torów i 79 rozjazdów.

Z wykorzystaniem ciężkiego sprzętu wzmacniane jest podłoże powstaje odwodnienie, montowane są konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Wraz z nowoczesnymi urządzeniami sterowania zapewni to sprawne i bezpieczne przewozy.

Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warty jest ok. 1,5 mld zł (netto), przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w wysokości ok. 500 mln zł. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują inwestycje do połowy 2022 r.

Liczby inwestycji

Mirosław Siemieniec rzecznik prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartej w takiej publikacji.

Exit mobile version