Tu Świnoujście

Świnoujście. Głębokowodny terminal kontenerowi z gwarancjami premiera

Świnoujście. Głębokowodny terminal kontenerowi z gwarancjami premiera.

DCIM100MEDIADJI_0101.JPG

poprawka logo portŚwinoujście. Głębokowodny terminal kontenerowi z gwarancjami premiera.

Zbudowanie głębokowodnego portu kontenerowego to wielka szansa dla Szczecina i Świnoujścia – mówił w szczecińskim porcie Mateusz Morawiecki, szef polskiego rządu.

Premier podkreślił też potrzebę pogłębienia do 17 m i poszerzenia do 500 m toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu.

Gwarancją realizacji tych strategicznych inwestycji jest ich ujęcie w Polskim Ładzie, rządowym programie rozwoju gospodarczo-społecznego kraju.

Świnoujście. Głębokowodny terminal kontenerowi z gwarancjami premiera.

To nie przypadek, że w szczecińskim porcie premier polskiego rządu mówił o znaczeniu Pomorza Zachodniego w strategii rozwoju kraju. Ten region pełnić ma bowiem rolę technologiczno-energetycznego hubu.

Na takie funkcje wskazują już inwestycje realizowane od 5 lat. Dopełnią je kolejne strategiczne projekty z rządowymi gwarancjami, właśnie w obszarze gospodarki morskiej i usług portowych.

Świnoujście. Głębokowodny terminal kontenerowi z gwarancjami premiera.

Inwestycje portowe

Premier zaakcentował logiczne i spójne działania na Pomorzu Zachodnim. Podkreślił znaczenie największej inwestycji chemicznej w Polsce i tej części Europy – Polimerach Police.

Przede wszystkim jednak skupił się na inwestycjach infrastrukturalnych w obszarze gospodarki morskiej. Mówił o rozbudowie terminalu gazowego LNG, który staje się jednym z głównych miejsc dostaw gazu do Polski.

Świnoujście. Głębokowodny terminal kontenerowi z gwarancjami premiera.

Zwrócił uwagę na zbliżającą się ku końcowi modernizację toru wodnego między Szczecinem i Świnoujściem. Szczególnie uwagę skupił na projekcie budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, oraz dostępie do portu do strony morza. Podkreślił, jak ogromną szansę rozwoju dla zespołu portowego stanowi ta inwestycja.

Świnoujście. Głębokowodny terminal kontenerowi z gwarancjami premiera.

Nowy port w Świnoujściu wymaga też pogłębienia toru wodnego od strony morza do głębokości 17 m i poszerzenia do 500 m, by statki, kontenerowce mogły się mijać – powiedział premier. – Prace analityczne zostały wykonane, jesteśmy gotowi na te potężne inwestycje. Terminal to możliwość rozładowywania w Świnoujściu 1,5 mln TEU, a co za tym idzie, wpływy dodatkowe do budżetu, przejęcie części handlu międzynarodowego itd.

Premier przypomniał, że handel morski stanowi obecnie 90 proc. całej globalnej wymiany towarowej.

Komunikacja

Wielkie inwestycje przemysłowe potrzebują bardzo sprawnej infrastruktury, która wiąże się z dobrym systemem dróg, kolei – podkreślił premier polskiego rządu wskazując na kolejny strategiczny projekt komunikacyjny, ponad 50-kilometrową obwodnicę zachodnią Szczecina i Polic z ponad 5-kilometrowym tunelem pod Odrą, najdłuższym w Polsce. Koszt inwestycji szacowany jest na 5,5 mld zł.

To będzie ring wokół Szczecina, pierścień komunikacyjny, który zwiększy szanse na nowe przedsięwzięcia gospodarcze w Szczecinie i regionie – mówił szef rządu. – W najbliższych kilku tygodniach ogłosimy przetarg a w najbliższych dwudziestu kilku miesiącach ruszą prace budowlane.

Mateusz Morawiecki wymienił także S10 – jeszcze jedną bardzo ważną inwestycję komunikacyjną łączącą Pomorze Zachodnie z centralną Polską i Warszawą przez Stargard, Wałcz, Piłę, Bydgoszcz i Toruń.

– Ta arteria również stworzy mieszkańcom i przedsiębiorcom Pomorza Zachodniego nowe pespektywy gospodarcze – dodał.

Czas na inwestorów

Infrastrukturalną całość dopełniają potężne inwestycje kolejowe prowadzone w zespole portów. Na konferencji z premierem minister Marek Gróbarczyk przypomniał o realizowanej przez PKP PLK modernizacji sieci kolejowej w zespole portowym o wartości 1,5 mld zł, także o inwestycjach infrastrukturalnych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, które pochłoną podobną kwotę.

Minister podkreślił wymienił także przebudowę mostu w Podjuchach, która ma być zakończona w 2023 roku. Dzięki temu Odrzańska Droga Wodna wypełni wymogi klasy międzynarodowej.

Ta arteria ma również ogromne znaczenia dla planowanego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, skomunikuje bowiem port z całym zapleczem wzdłuż Odry oraz Europą Środkową.

Ujęcie inwestycji portowych w Polskim Ładzie oraz rządowe gwarancje finansowe dla tych przedsięwzięć mają fundamentalne znaczenie dla inwestorów, redukują bowiem ryzyka związane z angażowaniem kapitału w planowane inwestycje.

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji

Exit mobile version