Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SA uczestnikiem tegorocznej edycji Transport Week.
Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SA wraz ze światowymi ekspertami uczestniczył w spotkaniu online w ramach seminariów zorganizowanych w ramach Transport Week 2021.
Świat, jaki dotychczas znaliśmy, przeszedł w ciągu ostatniego roku znaczną przemianę. Ta oznacza wyzwania, ale również szanse.
Coroczne spotkania w ramach Transport Week zawsze były poświęcone rozwojowi i dopasowywaniu do wyzwań jakie stawia branża logistyczna.
Tegoroczny Transport Week objął serię seminariów internetowych obejmując tematyką najważniejsze kwestie dotyczące sektora transportowego w Europie i poza nią. Uczestnicy mieli okazję porozmawiać między sobą i zadawać pytania prelegentom i moderatorom.
Głównym tematem spotkania było: „Teraźniejszość i przyszłość dostaw towarów ukształtowana przez intermodalność i zrównoważony rozwój”.
W programie przewidziano panel dyskusyjny „Rozwój transportu intermodalnego – jakie są kluczowe czynniki?”, w którym ZMPSiŚ SA reprezentowała dyrektor ds. handlowych – Aneta Szreder-Piernicka.
Warto wspomnieć, że Zarząd Portu podąża w tym względzie za światowymi trendami i stawia na rozwój transportu intermodalnego. Dowodzi tego inwestycja realizowana przez Spółkę na terenie terminalu promowego w Świnoujściu.
Prace budowlane na terminalu trwają od jesieni 2019 i idą pełną parą. Już bardzo dobrze widać ich efekty. Jesienią ub. roku pojawiła się nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście. Prace przy niej są w toku
Estakada skomunikuje zaplecze z terenem terminalu. Coraz bardziej wyłania się również kształt nowego stanowiska promowego powstałego z połączenia stanowisk nr 5 i 6.
Nowe stanowisko będzie miało długość 294 m, co umożliwi terminalowi przyjmowanie największych promów jakie pływają na Bałtyku.
W marcu br. zaczęły się także roboty związane z montażem konstrukcji stalowej rampy ro-ro. Widoczna jest już jej konstrukcja hydrotechniczna, jak również przywieziona została stalowa konstrukcja rampy.
Jej montaż planuje się na sierpień br. Nowa rampa będzie miała 35 m szerokości i 180 ton nośności, co oznacza podwojenie parametrów technicznych rampy, która była tam dotychczas.
Dużo dzieje się także na placu „D” zlokalizowanym pomiędzy ul. Dworcową a układem torów kolejowych. To tu pracować będą reach stackery obsługujące przeładunek naczep i kontenerów z lub na wagony kolejowe.
Prace toczą się także przy przebudowie drogi komunikacyjnej wzdłuż terminalu przy ul. Dworcowej, od Dworca Morskiego do przejazdu kolejowego. Z kolei przy ul. Duńskiej praktycznie gotowy jest też jeden z placów parkingowych dla 170 TIR-ów.
Kwestią priorytetową tej inwestycji jest budowa nowych i przebudowa istniejących torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Dla komfortu pasażerów zainstalowany zostanie nowy rękaw, który umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych.
W ramach inwestycji zakupiony będzie specjalistyczny sprzęt: wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe, tablety przemysłowe, radiotelefony i platformy kontenerowe wraz z akcesoriami. Obecnie ZMPSiŚ jest w trakcie badania ofert, które wpłynęły w odpowiedzi na przetarg w tej sprawie.
Inwestycja powinna być zakończona w 2022. Jej koszt to 185 milionów złotych. Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).
Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji